تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۲:۱۸
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۳۳۰۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار خراسان شمالی تاکید کرد

رعایت توزیع عادلانه شهرستانی در ایجاد زیرساخت معادن

می متالز - محمدعلی شجاعی گفت: ظرف یک هفته آینده سازمان صنعت معدن و تجارت گزارش جامعی از معادن استان به تفکیک معادن فلزی و غیر فلزی، سازمان محیط زیست گزارشی از ارزیابی زیست محیطی معادن در حال بهره برداری و اکتشاف استان و اداره کل منابع طبیعی گزارشی از مقایسه مجوزهای عرصه اکتشاف و بهره برداری معادن استان با میزان واقعی مورد برداشت برای اعضای شورای معادن استان ارسال کنند.
رعایت توزیع عادلانه شهرستانی در ایجاد زیرساخت معادن

به گزارش می متالز به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، دکتر محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی در پنجمین نشست شورای معادن استان بر رعایت توزیع عادلانه شهرستانی در ایجاد زیرساخت معادن و نصب باسکول با هدف کنترل میزان برداشت از معادن استان تاکید کرد.

وی اظهار داشت: توزیع عادلانه شهرستانی و توجه به میزان درآمد، اشتغال و صادرات از نکات مهم برای اولویت بندی معادن استان جهت تامین زیرساخت هاست که باید در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت و کارگروه فنی ذیل شورای معادن استان باشد.

شجاعی افزود: نصب باسکول در معادن خراسان شمالی برای کنترل میزان برداشت و جلوگیری از تخریب راه دسترسی معادن ضروری است.

وی تصربح کرد: بحث نظارت و کنترل معادن استان با هدف جلوگیری از برداشت اضافه مواد معدنی باید مورد توجه متولیان امر باشد.

رئیس شورای معادن استان با بیان اینکه حمایت از معدن کاران باید مطابق با قوانین و مقررات باشد، تاکید کرد: ایجاد زیرساخت برای معادن و حمایت از معدن کاران استان به شرط بهره برداری، ایجاد اشتغال و برداشت مجاز از معادن خواهد بود.

شجاعی خاطر نشان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، دستگاه متولی برای تشخیص ایجاد زیرساخت برق و راه معادن است.

شجاعی افزود: ایجاد زیرساخت برای معادن از وظایف دولت است، بنابراین با توجه به سرمایه گذاری دولت در این بخش در بحث نظارت و کنترل معادن استان ورود خواهیم داشت.

وی ادامه داد: پرداخت حق مشاور برای اولویت بندی معادن استان جهت ایجاد زیرساخت ها ممنوع است و با هدف کاهش هزینه ها، کارشناسان دستگاه های خدمات رسان برق و راه باید در نقش مشاور نظرات کارشناسی خود را ارائه دهند.

وی مطرح کرد: برای سلب صلاحیت، تعیین و ارزیابی خسارت وارد شده به معادن استان توسط معدن کارانی که نسبت به تعهدات خود پایبند نبودند باید ماده ۲۰ و ۲۱ قانون معادن کشور رعایت شود.

شجاعی تصریح کرد: در بخش معادن نگاه دلسوزانه موجب از بین رفتن این سرمایه ارزشمند می شود و خسارت وارد شده توسط متخلفان به منطقه و معادن با هزینه اعتبارات فراوان قابل جبران نیست.

وی گفت: معدن یکی از بخش های بسیار مهم برای افزایش درآمد، ناخالصی داخلی، ارزش افزوده و ایجاد اشتغال می باشد که مورد غفلت واقع شده است که برگزاری پنج جلسه شورای معادن استان در دوسال گذشته بیانگر این موضوع است.

شجاعی تاکید کرد: بخش معدن استان نیازمند یک برنامه ریزی مدون در بحث ارائه مجوزهای اکتشاف، بهره برداری و کنترل برداشت و ایجاد زیرساخت هاست.

شجاعی دستور داد: ظرف یک هفته آینده سازمان صنعت معدن و تجارت گزارش جامعی از معادن استان به تفکیک معادن فلزی و غیر فلزی، سازمان محیط زیست گزارشی از ارزیابی زیست محیطی معادن در حال بهره برداری و اکتشاف استان و اداره کل منابع طبیعی گزارشی از مقایسه مجوزهای عرصه اکتشاف و بهره برداری معادن استان با میزان واقعی مورد برداشت طی یک هفته برای اعضای شورای معادن استان ارسال کنند تا در نشست بعدی شورا که در دو هفته آینده برگزار می شود این گزارشات مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی همچنین بر ارائه گزارش وضعیت معادن استان قبل و بعد از ایجاد زیرساخت ها توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تاکید کرد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی در پایان با اشاره به سیل اخیر استان، اظهار داشت: پس از اعلام وضعیت پیش بینی آب و هوا و بروز سیلاب توسط اداره کل هواشناسی استان اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت های ناشی از سیل در دستور کار استان قرار گرفت و اکنون در گام بعدی ارائه برنامه زمان بندی مشخص جهت هزینه درست اعتبارات جبران خسارات ناشی از سیل در حوزه های مختلف به ویژه راه، ابنیه و مسکن روستایی مورد توجه استان است.

شجاعی افزود: تلاش داریم علاوه بر اعتبارات مصوب ملی از منابع مالی مجموعه نهادهای کشور برای انجام کار با کیفیت بالا بهره مند شویم.

شجاعی گفت: احداث مجدد خانه های خشتی و گلی و پیش بینی زیرساخت لازم برای محل نگهداری دام روستاییان در عملیات بازسازی مناطق سیل زده استان مورد تاکید است.

در ادامه این نشست هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اهمیت نقش معادن در افزایش درآمد و ایجاد اشتغال استان، اظهار داشت: با توجه به تامین زیرساخت معادن توسط دولت پیشنهاد می کنم پس از اتمام طرح مطالعاتی معادن استان فراخوانی برای جذب سرمایه گذاران توانمند کشور داده شود.

وی در ادامه ضمن قدردانی از اقدامات پیشگیرانه استاندار خراسان شمالی در بحران سیل اخیر استان، تصریح کرد: اگر این اقدامات انجام نمی شد به طور قطع خسارات فراوانی به استان در بخش های مختلف وارد می شد.

عناوین برگزیده