تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۷
بازدید: ۳۸۴
کد خبر: ۳۳۲۰۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
کاهش نرخ ارز و سکه در نخستین روز کاری هفته

دو سناریوی افت دلار

می متالز - در نخستین روز کاری هفته دلار و سکه کاهشی شدند. پست اینستاگرامی دیشب رئیس بانک مرکزی ضمن متحول ساختن انتظارات معامله‌گران ارزی به اصلاح نرخ ارز در معاملات امروز انجامید. تغییرات شاخص ارزی کشور به عنوان مهم‌ترین مولفه اثرگذار بازار سکه بر نوسان قیمت این دارایی ارزشمند اثر گذاشت و هم‌زمان بازگشت اونس طلا به زیر مرز روانی 1300 دلاری با کاهش ارزش ذاتی سکه، به اصلاح قیمت در این بازار شدت بخشید.
دو سناریوی افت دلار

به گزارش می متالز، دلار از ابتدای امروز تحت تاثیر انتظارات کاهشی معامله‌گران در قیمت 13 هزار و 800 تومان شروع به کار کرد و این روند به اصلاح قیمت مندرج بر تابلوی صرافی‌های بازارساز نیز کشیده شد. هر دلار آمریکا ساعت 16 امروز به بهای 13 هزار و 620 تومان به فروش رفت و 240 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. با این حال نرخ ارز در ساعات پایانی اندکی از افت روزانه را جبران کرد و در ساعت 18 به سطح 13 هزار و 700 تومان رسید. به اعتقاد کارشناسان دو عامل نقش کلیدی در افت 1.7 درصدی شاخص ارزی کشور در معاملات شنبه ایفا کردند. یکی شدت گرفتن عرضه حواله درهم بود که بیشتر به واسطه شرکت‌های پتروشیمی صورت گرفت. شرکت‌های مذکور به دلیل پیش‌رو بودن مجامع خود قصد تقویت منابع ریالی را داشته و برای پرداخت سود سالانه قصد آماده می‌شوند. از همین رو برای حصول خواسته خود به فروش درهم در بازار اقدام کردند. در نتیجه نرخ درهم به زیر مرز 3700 تومان کاهش یافت و به افت بهای دلار کمک کرد. از طرفی دومین و مهم‌ترین عامل پست اینستاگرامی همتی رئیس بانک مرکزی بود که اعلام کرد به منظور جبران خسارت سیل‌زدگان از بخشی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده خواهد شد. این سیگنال مهم ضمن اثربخشی عمیق بر دیدگاه معامله‌گران بازار به شدت گرفتن فروش‌ها انجامید و به تبع آن نرخ ارز کاهشی شد. در صورت تحقق وعده رئیس بانک مرکزی عرضه دلار به منظور حصول منابع ریالی افزایش یافته و احتمالا مقدمات افت بیشتر دلار فراهم می‌شود.

افت دو اهرمی سکه

هر سکه طرح جدید در معاملات امروز 90 هزار تومان کاهش قیمت داشت و راس ساعت 16 روز شنبه بهای 4 میلیون و 730 هزار تومان به فروش رفت. کاهش هم‌زمان شاخص ارزی کشور و اونس طلا در آخرین معاملات هفته کاری بازار جهانی به افت سکه شدت بخشید. با این حال بهای سکه در ساعات پایانی معاملات همگام با سکه اندکی از افت روزانه خود را جبران کرد و در ساعت 18 به سطح 4 میلیون و 780 هزار تومان رسید. دلار با خبر اختصاص بخشی از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران هم‌وطنان سیل‌زده کاهشی شد. این خبر که دیشب توسط رئیس بانک مرکزی اعلام شد انتظارات کاهشی را در بین معامله‌گران ارزی تقویت کرد و موجب بالا رفتن فروش دلالان شد. ضمن اینکه افت نرخ حواله درهم نیز به کاهش نرخ ارز کمک کرد. از سمت دیگر اونس طلا هم بار دیگر به زیر مرز 1300 دلاری سقوط کرد و در سطح 1291 دلاری قرار گرفت. در روزهای آغازین هفته قبل و با افزایش ریسک‌های اقتصادی از جمله جنگ تجاری جدید ترامپ با اروپا و ابهام در مورد برگزیت طلا به بالای مرز روانی 1300 دلار صعود کرد و تا پنجشنبه در آنجا باقی ماند. اما آمار مطلوب اقتصادی آمریکا خصوصا در اشتغال از جذابیت دارایی‌های امن کاست و احتمال تعویق افزایش نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو تا سه ماهه اول 2020 فشار را بر فلز زرد بیشتر کرد تا این دارایی ارزشمند دوباره نزولی شود. قرار داشتن بهای جهانی اونس طلا زیر میانگین 10، 20 و 100 روزه احتمال افت بیشتر فلز زرد تا مقاومت 1280 دلاری را بالا برده است. احتمال افت اونس طلا در هفته پیش‌رو مقدمه را برای کاهش بیشتر ارزش ذاتی سکه فراهم کرده است.

عناوین برگزیده