تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۳۳۲۴۵
سرویس خبر : انرژی

صیانت از تولید تا کمک به توابع پلدختر در کارنامه امدادی نفت مناطق مرکزی

می متالز - شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با توجه به قابل توجه بودن سیلاب و تبعاتش در استان لرستان، تلاش خود را بر امدادرسانی به منطقه عملیاتی سرکان از توابع پلدختر این استان متمرکز کرد و در عین حال، با اعلام آماده‎باش به همه واحدهای عملیاتی و ستادی، اقدام‌های پیشگیرانه را در دستور کار قرار داد.
صیانت از تولید تا کمک به توابع پلدختر در کارنامه امدادی نفت مناطق مرکزی

به گزارش می متالز، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با در اختیار داشتن سه شرکت زیر مجموعه شامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب و به واسطه فعالیت گسترده در سطح کشور اعم از استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و لرستان، در سیلاب اخیر که بسیاری از نقاط کشور را درگیر کرد، مسئولیت خطیری داشت و تلاش کرد متناسب با این مسئولیت، در امدادرسانی به مناطق سیل‌زده نقش موثری ایفا کند.

نخستین نشست کمیته مدیریت بحران این شرکت در سال جدید، ششم فروردین برگزار شد و با هدف مقابله با تبعات سیل، همه واحدهای ستادی و عملیاتی شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، نفت و گاز غرب و نفت و گاز شرق، به حالت آماده‌باش درآمدند.

همزمان شناسایی نقاط حادثه‌خیز و بحرانی و تهیه گزارش‌های عملیاتی و میدانی از این نقاط، همچنین اقدام‌هایی از قبیل ایجاد خاکریزهای مناسب در محیط تاسیسات، گشایش برخی از مسیرهای آبرفتی، آمادگی ماشین‌آلات و ادوات و استقرار  آنها در مناطقی که نیاز بود و  تامین کالاهای ضروری مورد نیاز مناطق در دستور کار قرار گرفت. طی روزهای بعد، منطقه عملیاتی سرکان از مناطق عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تحت پوشش شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب، به عنوان پایگاه جهادی برای استقرار نیروهای اعزامی این شرکت و نیروهای سپاه پاسداران استان قم برای کمک‌رسانی به دیگر روستاهای اطراف مشخص شد و نفت مناطق مرکزی به منظور کمک‌رسانی به مردم مناطق سیل‌زده، یک گروه ٥٠ نفره امداد و نجات را متشکل از کارکنان بسیجی خود و شرکت‌های تابعه به غرب کشور اعزام کرد. این گروه در امدادرسانی و توزیع بسته‌های غذایی و اقلام ضروری به اهالی روستاهای مجاور تاسیسات منطقه سرکان و مالکوه از توابع شهرستان پلدختر استان لرستان فعال شدند.

از سوی دیگر، با توجه به مسدود بودن راه‌های مواصلاتی ۶ روستا از توابع شهرستان پلدختر، گروه‌های جهادی حاضر در منطقه با ۷۲ ساعت کار مداوم، جاده شوسه جدیدی به طول ۱۳ کیلومتر را برای ورود به این روستاها، احداث و بازگشایی کردند. کمک‌های غیرنقدی همکاران شامل بسته‌های غذایی به میزان ۱۵ تن پس از انتقال به منطقه سرکان از مسیرهای سخت‌گذر به‌وسیله خودروهای متناسب با شرایط کوهستانی در اختیار اهالی روستاهای منطقه قرار گرفت.

رامین حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره اقدام‌های انجام شده از سوی این شرکت  برای رفاه حال هموطنان ساکن مجاور تاسیسات نفتی سرکان، به مواردی از جمله ایجاد راه مواصلاتی به طول حدود ۱۴ کیلومتر از نقاط سخت‌گذر در مدت زمان ۷۲ ساعت، کمک به برقراری شبکه برق روستاهای همجوار، توزیع اقلام غذایی بین مردم منطقه، ایجاد راه ارتباطی به یکی از روستاهای همجوار به طول حدود پنج کیلومتر و ارائه خدمات پزشکی توسط پزشک منطقه عملیاتی  به مردم منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: در بازدیدی که به همراه سرپرست معاونت تولید شرکت ملی نفت ایران از این منطقه داشتیم، علاوه بر بررسی وضعیت مسیرها و جاده‌های دسترسی به چاه‌ها و راه‌های مواصلاتی و همچنین جاده‌های دسترسی روستاییان اطراف، موضوعاتی مثل افتادگی ساپورت‌های مناطق عملیاتی در چشمه‌خوش و سرکان، شکستگی سیل‌بندهای موجود در مناطق، تخریب پل‌ها و نحوه مقابله با این چالش‌ها و تعمیر، مرمت و بازسازی آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حاتمی با بیان اینکه در این بازدید، در جریان وضعیت کلی منطقه و پل‌های پران پرویز، کیان‌آباد و جلگه خلج نیز قرار گرفتیم و با روستاییان ساکن در منطقه گفت‌وگو کردیم، ادامه می‌دهد: مقرر شد با هماهنگی اداره راه و شهرسازی، فرمانداری و دهیار این منطقه و پشتیبانی لجستیکی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب، راه‌های مواصلاتی این منطقه و روستاهای اطراف در کمترین زمان ممکن بازگشایی و تولید از سر گرفته شود.

وی حفاظت از تاسیسات و صیانت از تولید را همزمان با فعالیت‌های امدادی شرکت نفت مناطق مرکزی مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: با توجه به اهمیت تولید پایدار که ارتباط مستقیمی با ایمن‌سازی تاسیسات و خطوط لوله دارد، با برگزاری نشست‌های متعدد فنی و بررسی پروژه‌ها بر اقدام‌های پیشگیرانه تاکید شد. خوشبختانه هیچگونه حادثه و صدمات جانی برای نیروی انسانی رخ نداده است و خساراتی که بر اثر سیل به برخی از جاده‌‌های دسترسی به محل تاسیسات، مسیرهای مواصلاتی و پل‌ها وارد آمده از پیامدهای غیرقابل اجتناب سیل است که با فروکش کردن سیلاب، بازسازی آنها آغاز خواهد شد.

سعید ناصری‌پور، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب نیز در این زمینه، در عین حال که حجم آسیب‌ها و تخریب ناشی از سیل را قابل توجه ذکر می‌کند، ادامه می‌دهد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، برگزاری نشست‌های متعدد و تلاش شبانه‌روزی و جهادی همکاران، آسیب‌های وارد شده به شرکت در این مناطق به حداقل ممکن رسید و این بحران بدون آسیب جانی و آلودگی محیط زیستی پایان یافت.

به گفته وی، این شرکت در همان ساعات اولیه اقدام به امدادرسانی در مناطق تحت پوشش خود کرد و با توزیع کمک‌های غذایی و بهداشتی به یاری سیل‌زدگان شتافت، همچنین همزمان ضمن فراخوان ادوات سبک و سنگین راه‌سازی از مناطق عملیاتی به نقاط بحران‌زده، نسبت به بازگشایی مسیرها اقدام کرد.

عناوین برگزیده