تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۰:۳۹
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۳۳۲۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فولاد یک تنه جور همه را می‌کشد

می متالز - اطمینان از اثربخشی طرح‌های در دست تولید آزمایشی مانند محصولات مورد استفاده در محیط گاز ترش و تولید لوله‌های انتقال نفت و گاز علاوه بر اینکه نشان دهنده دانش تولیدی در مجتمع فولاد است به معنای اعتماد سایر بخش‌های مهم در اقتصاد کشور به فولاد خواهد بود.
فولاد یک تنه جور همه را می‌کشد

به گزارش می متالز، بنابر اعلام نبض بازار، ۱۳۰ میلیارد سهام با ارزش بازار ۴۲۳ هزار و ۱۵۰ میلیارد نشان از عملکرد خوب مجموعه‌ای دارد که این روزها قرعه جبران مافات در بخش‌های مهم و استراتژیک به نامش خورده است. فولادی‌ها که کفه ترازوی بورس برایشان سنگینی می‌کند با افزایش سهام خود توانسته‌اند بزرگترین شرکت بورس اوراق بهادار شوند. این اتفاق در شرایطی افتاده که برگزاری منظم مجمع‌های این مجتمع تولیدی خروجی قابل توجهی برای سهامداران داشته و بودن در شاخص‌های تعیین کننده بورس مؤید همین ماجراست. چالش‌هایی که در حوزه خرید و فروش نفت و معاملات انرژی در دنیا وجود دارد سبب شده که بسیاری از افراد و شرکت‌ها توجه‌شان به بازار فلزات و صنایع وابسته آن جلب شود اما این همه ماجرای حضور پر رنگ فولاد نیست زیرا که آنها با انجام برنامه‌ها و طرح‌های موازی تقریباً به همه آنچه که برای سال ۹۷ پیش‌بینی کرده بودند، رسیده‌اند.

فولادی‌ها پس از افزایش سرمایه فرصت‌های مناسبی را در اختیار سهامداران خود قرار خواهند داد. موضوعی که برای بسیاری از شرکت‌ها متأسفانه اتفاق نمی‌افتد و از محل افزایش سرمایه به طرح‌های بدون توجیه اقتصادی کمک می‌شود که تأثیر آن را در بسیاری از صنایع مهم بازار در چند وقت اخیر ملاحظه کردیم. مهمترین نشانه این ماجرای بد به همراه دارد نوسان قیمت و کم شدن قدرت تولید برخی از شرکت‌هاست که در چند ماه گذشته در تالار بورس با عدم استقبال روبرو شده‌اند. اما آنچه که از محل افزایش سرمایه‌ی فولاد نصیب سهامداران می‌شود عبارتند از؛

  • استفاده از معافیت مالیاتی که سود مناسب و قابل‌توجهی برای سهامداران محترم شرکت به ارمغان خواهد آورد
  • جذاب شدن قیمت سهام پس از افزایش سرمایه
  • تسریع در فرایند ثبت افزایش سرمایه و صدور برگه‌های جدید سهام
  • تأمین منابع مالی طرح‌های توسعۀ در دست تکمیل از محل سود انباشته

اطمینان از اثربخشی طرح‌های در دست تولید آزمایشی مانند محصولات مورد استفاده در محیط گاز ترش و تولید لوله‌های انتقال نفت و گاز علاوه بر اینکه نشان دهنده دانش تولیدی در مجتمع فولاد است به معنای اعتماد سایر بخش‌های مهم در اقتصاد کشور به فولاد خواهد بود. در برخی محصولات طبق آنچه که از صورت وضعیت فولاد بر می‌آید آنها از برنامه پیش‌بینی شده جلوتر رفته‌اند به عنوان مثال تولید کلاف گرم از مرز ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تا پایان سال فراتر خواهد رفت که از برنامه هدف‌گذاری شده بیشتر است. بالطبع در چنین شرایطی همگرایی نسبت به خروجی مناسب و کاملاً حساب شده این شرکت بالاتر خواهد رفت که در جذب سرمایه و تأمین نیاز بازار داخلی نقش بسیار پر رنگی ایفا خواهد کرد.

در یک ماه گذشته نوسان بازار ارز دامن بورسی‌ها را نیز گرفت؛ زیرا بسیاری از مواد مورد نیاز برای تأمین تولید با ارز خریداری می‌شود و در بخش صادرات نیز وضعیت به همین گونه است. بنابراین افزایش و کاهش واحدها که در نهایت روی درصد بازار یک مجموعه مثبت یا منفی هستند بسیار وابسته به بازار ارز بودند فولادی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبودند با این تفاوت که با مدیریت صحیح، تزلزل قیمت‌ها و حجم معاملات روی آنها تأثیر منفی نگذاشت؛ زیرا در مقابل کاهش ۴۰۵ واحدی در یک ماه گذشته که تغییر ۸.۷۱ درصدی را برایشان رقم زد شاهد افزایش ۱۰۶۶ واحدی بودند که در مقابل کاهش درصد ذکر شده توانستند ۲۲.۳۳ درصد به ارزش معاملات خود اضافه کنند. نباید از یاد برد که در یک ماه گذشته چند بار شاخص کل بورس منفی بود و فولادی‌ها جزو معدود شرکت‌هایی بودند که علیرغم نمودار سینوسی بورس توانستند با کیفیت معاملات انجام شده در سهام خود از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کنند.

صنایع ساختمانی و خودروسازی که دو مجموعه وابسته به تولیدات فولاد در کشور هستند طبق پیش‌بینی‌های انجام شده رکود همراه با تورم در بخش تولید و ساخت و ساز را داشتند که البته خودرویی‌ها با برخی حمایت‌ها و پیش فروش محصولاتشان خود را از این وضعیت تا حدودی جدا کردند. به علاوه موانعی که در حوزه بین‌المللی برای فولادی‌ها وجود داشت با توجه به حجم صادرات آنها اما باید اذعان کرد آنها از سخت‌ترین روزهای چند سال گذشته با کارنامه موفقی عبور کردند و مطمئناً از این به بعد و در سال جدید شاهد تنومندتر شدن فولاد در بازارهای داخلی و خارجی خواهیم بود.

عناوین برگزیده