تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۶
بازدید: ۳۲۴
کد خبر: ۳۳۳۷۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
مدیر ملی توسعه اشتغال صنعت سنگ در آستانه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان مطرح کرد:

جنجالی بر سر سنگ نیست

می متالز - پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان در راه است؛ رویدادی که فرصت خوبی برای معرفی دستاوردهای این صنعت در قطب سنگ تزئینی کشور به شمار می‌آید. این اتفاق همچنین می‌تواند مجال مناسبی برای پرداختن به دغدغه‌های فعالان این عرصه باشد.
جنجالی بر سر سنگ نیست

تحریم، حاشیه سود سنگ را بالا برد

به گزارش می متالز، محمدعلی دشتی، مدیر ملی توسعه اشتغال صنعت سنگ اظهار کرد: صنعت سنگ تزئینی کشور از ظرفیت بسیار خوبی برای درآمدزایی برخوردار است. کمتر صنعتی مانند سنگ را می‌توان یافت که از معدن تا کارخانه فرآوری از حاشیه سود بسیار بالایی برخوردار باشد و حاشیه سود آن در شرایط تحریم چند برابر نیز شده باشد، چون ما از یک سو با جهش نرخ ارز روبه‌رو هستیم و از سویی دیگر تقاضای جهانی برای سنگ تزئینی زیاد است. در نتیجه، این گونه سنگ از بازار پررونقی در خارج از کشور برخوردار است و می‌تواند منبع ورود ارز باشد.
وی افزود: بخش عمده‌ای از اشتغال موجود در صنعت سنگ ایران اشتغال غیررسمی است، با این حال زیاد بودن واحدهای فرآوری و معادن نشانگر این است که این صنعت از ظرفیت زیادی برای اشتغال برخوردار است اما چون بسیاری از بخش‌های این صنعت رسمی نیست، آمار و ارقام دقیقی از شمار دقیق شاغلان، معادن و حجم برداشت آنها و همچنین واحدهای فرآوری در این صنعت موجود نیست.
دشتی ادامه داد: با این تفاسیر اما این صنعت از صنایع خرد و کوچک کشور به شمار می‌آید و چندان محل دغدغه سیاستمداران نیست. سیاستمداران تمرکز زیادی بر صنایعی مانند خودرو و فولاد دارند و با وجود نقش پررنگی که صنعت سنگ می‌تواند در اقتصاد کشور ایفا کند، مغفول مانده است.
 این صنعت از جمله صنایعی است که می‌توان گفت به طور کامل بخش خصوصی بر آن تمرکز دارد و بیش از ۹۸درصد کسانی که در آن اشتغال دارند، فعالان واقعی بخش خصوصی هستند، حتی بخش خصولتی هم در این زمینه فعالیت نکرده است.
وی در پاسخ به پرسشی با مضمون اقتضائات پیشرفت صنعت سنگ اظهار کرد: به طور معمول جایی که حاکمیت ضعیف عمل می‌کند و بخش خصوصی هم تعامل خوبی با دولت ندارد، مشکلاتی به وجود می‌آید که برای رفع آنها هر دو طرف را باید با هم تقویت کرد یعنی باید کاری کرد که هم دولت حرف بخش خصوصی را بشنود و هم بخش خصوصی در قالب تشکل‌ها و اصناف با حاکمیت همراه شود.
مدیر ملی توسعه اشتغال صنعت سنگ در ادامه خاطرنشان کرد: به باور من کمی سخت است که دولت را به مسیری سوق دهیم که به مسائل واقعی بپردازد نه مسائل جنجالی. صنعتی مانند خودرو چون جنجال بسیاری دارد از سوی سیاستمداران هم بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد تا صنعتی مانند سنگ تزئینی؛ این در حالی است که اشتغالزایی صنعت سنگ قابل مقایسه با صنعت خودرو نیست و بسیار بیشتر است. هم‌اکنون حدود ۴۰۰هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم با صنعت سنگ تزئینی در ارتباط هستند.
دشتی همچنین گفت: در کشورهایی مانند ترکیه که صنعت سنگ تزئینی رشد چشمگیری داشته است، حمایت مقبول بخش دولتی دیده می‌شود.
 این همراهی فقط به حرف، شعار و صحبت خلاصه نمی‌شود بلکه باید باور عمومی برای سیاست‌گذاران وجود داشته باشد که سنگ درآمدزاست. این در حالی‌است که در وزارتخانه همه تمرکز به معادن مس، آهن و مانند اینهاست.
 یک سوم معادن ما متعلق به سنگ است اما دغدغه چندانی برای آن وجود ندارد. حتی رسانه‌ها نیز بر موارد گفته شده متمرکز هستند و سنگ مغفول مانده است، در حالی که توسعه این بخش به ایجاد اشتغال، درآمد و فقرزدایی می‌انجامد.
وی در پایان بیان کرد: سنگ ایران ظرفیت چشمگیری برای صادرات و ورود ارز به کشور دارد. البته پیش از رکود کنونی ساخت‌وساز در کشور، صنعت سنگ چندان به حوزه صادرات ورود نمی‌کرد و در داخل تقاضای درخوری برای آن وجود داشت اما تقاضا در داخل کم شده و در مقابل در خارج از کشور افزایش یافته است، در نتیجه در این برهه زمانی می‌توان بر ظرفیت صادراتی تمرکز کرد و تا حد ممکن از آن بهره برد.


عرضه دستگاه فرز، برش و حکاکی

«برنا ابزار توس» از شرکت‌های حاضر در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان است. مجتبی دلشاد، مدیر فروش درباره زمینه فعالیت شرکت یادشده از حضور این شرکت در نمایشگاه یادشده خبر داد و افزود: ۱۸ سال است که برنا ابزار توس در ساخت و تولید دستگاه‌های سی‌ان‌سی فعالیت می‌کند و در ۶ سال گذشته نیز به حیطه تولید دستگاه‌های سی‌ان‌سی سنگ وارد شده است.
وی ادامه داد: ما در شاخه محصولات سنگ علاوه بر دستگاه‌های سی‌ان‌سی سنگ، دستگاه‌های روتاری سی‌ان‌سی سنگ را نیز تولید می‌کنیم که در فعالیت‌هایی مانند مجسمه‌تراشی به کار می‌رود. همچنین دستگاه‌های ۶ محور را که بالاترین فناوری موجود در این زمینه است، تولید می‌کنیم. تولید دستگاه‌های دودیسک ابزارزن هم گونه‌ای دیگر از تولیدات ما هستند که همگی در نمایشگاه پیش رو عرضه می‌شوند.
ما تولیدکننده هستیم و تاکنون به عراق، افغانستان و آذربایجان صادرات داشته‌ایم.
دلشاد ادامه داد: در چند سال گذشته به طور تخصصی به بازار سنگ ورود کردیم و این نخستین بار است که در نمایشگاه سنگ اصفهان نیز حضور پیدا می‌کنیم.
اصفهان قطب صنعت سنگ تزئینی ایران است و امید می‌رود فرصت خوبی برای ارتباط با معدنکاران سنگی کشور که اصلی‌ترین مشتریان ما هستند، باشد.
وی افزود: در صنعت سنگ ایران از بازار خوبی برخوردار هستیم. در صنعت سنگ نیروی انسانی ماهری که حاضر باشد در این صنعت کار کند و برای آن وقت بگذارد، بسیار کم است. به همین دلیل فعالان این صنعت از جایگزین کردن ماشین‌آلات به جای نیروی انسانی در بخش تزئینات استقبال می‌کنند.

عناوین برگزیده