تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۳۷
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۳۳۵۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سرقینی در آستانه برگزاری نمایشگاه فاینکس ۲۰۱۹:

بورس در مدیریت تحریم‌ها به معدن کمک کرد

می متالز - نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی است که هر سال در ایران برگزار می‌شود.
بورس در مدیریت تحریم‌ها به معدن کمک کرد

به گزارش می متالز، دوازدهمین دوره این نمایشگاه بین‌المللی ۲ اردیبهشت‌ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. از کشورهای بلغارستان، اتریش، عمان، انگلستان، سوریه، روسیه و آلمان، شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی در این رویداد بین‌المللی حضور پیدا خواهند کرد و آخرین دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذارند.
در این راستا نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه توانسته است در ۱۱ دوره برگزاری، تاثیرات زیادی بر فرهنگ سرمایه‌گذاری کشور داشته باشد؛ ضمن اینکه این رویداد در راستای شناساندن بخش‌های مختلف اقتصادی به همدیگر موفق عمل کرده است. ارتباط معدن و صنایع معدنی با بورس یکی از موضوع‌های بسیار مهمی است که می‌تواند پیشرفت و ارتقای صادرات را برای کشور به ارمغان بیاورد.
هرچند انتقادهایی به بورس و عملکرد آن وارد می‌شود و برخی از آنها به حق است اما در این موضوع ویژه یعنی تنظیم بازار به درد مملکت خورد و در این موضوع(تنظیم بازار) عملکرد مثبتی داشت.


بحث و بررسی، اثربخشی و موفقیت

جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه اظهار کرد: اگر عملکرد بورس، بانک و بیمه برای مردم، معدنکاران و کارخانه‌های معدنی شفاف‌تر شود کار این گروه راحت‌تر می‌شود.
وی درباره دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه افزود: اگر موضوع‌های مربوط به بورس در نمایشگاه بررسی شوند، وقتی ابعاد یک موضوع برای نمونه معدن در نمایشگاه بررسی شود و نتایج آن به نمایش درآید، اطلاعات مردم بیشتر می‌شود و این موضوع می‌تواند در اثربخشی و موفقیت موضوع‌های مختلف موثر باشد.
وی درباره این پرسش که ارتباط بورس و صنایع معدنی را چطور ارزیابی می‌کنید و آیا این ارتباط تاکنون برقرار شده است، گفت: به نظر من بورس در موضوع تنظیم بازار و مدیریت تحریم‌ها خیلی به معدن کمک کرد. اگر مکانیسمی به نام بورس وجود نداشت شاید تنظیم بازار به‌ویژه درباره فولاد و فلزات غیرآهنی به این راحتی امکان‌پذیر نبود. سرقینی در ادامه بیان کرد: هرچند انتقادهایی به بورس و عملکرد آن وارد می‌شود و برخی از آنها به حق است اما در این موضوع ویژه یعنی تنظیم بازار به درد مملکت خورد و در این موضوع (تنظیم بازار) عملکرد مثبتی داشته است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه، موضوع حضور بورس در صنایع معدنی را این‌گونه بیان کرد: اینکه می‌گوییم بورس در تنظیم بازار به ما به عنوان مسئولان تنظیم بازار در وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک کرد به این معنی نیست که به ایرادهای بورس توجه نداریم اما نباید از نظر دور داشت که بورس به وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار کمک کرد که بازار فلزات آهنی و غیرآهنی تنظیم شود.


معرفی خدمات بازار سرمایه به مردم

فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه، بورس ایران را در چند سال گذشته در حال تحول و پوست‌اندازی شامل ایجاد حوزه‌های جدید معاملاتی و ابزارهای تازه عنوان کرد و گفت: با در نظر گرفتن این موضوع که بازار سرمایه نقش مناسبی در بازار پول و بازار بدهی کسب کرده است، شاهد حضور استارت‌آپ‌های مختلف در حوزه بازار سرمایه هستیم.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین گسترش این بازار و ورود بازیگران جدید سبب می‌شود که فاینکس ۲۰۱۹، محلی برای تبادل اطلاعات و معرفی محصولات جدید باشد. وی با مثبت دانستن این رویداد برای معرفی خدمات بازار سرمایه به عموم مردم تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه می‌تواند به افزایش اعتماد و اقبال به ابزارهای موجود در این بازار منجر شود.
او گفت: در یک نمونه بسیار مهم، با وجود توقف صدور و ابطال صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شعبه‌های بانک‌ها، شاهد استقبال سرمایه‌گذاران برای خرید این واحدها با تامین سرمایه‌ها و سامانه‌های آنلاین بوده‌ایم. او همچنین ابزارهای نوین مانند صندوق طلا و صندوق‌های کالایی را گزینه‌هایی جذاب برای سرمایه‌گذاری مردم دانست که می‌تواند با معرفی مناسب، سبب جذب گسترده سرمایه‌ بازارهای مشابه و ابزارهای فیزیکی شود. این فعال اقتصادی در ادامه تصریح کرد: گسترش حمایت از کسب و کارهای نوین برای حضور و معرفی ابزارها و فناوری‌های خود و همچنین پوشش مداوم و دائمی این موضوع‌ها و ابزارهای بازار سرمایه در رسانه‌های مختلف می‌تواند به اثربخشی بیشتر چنین رویدادهایی منجر شود.
وی در بررسی بازار سرمایه در سال جدید، ضمن موثر دانستن ریسک‌های خارجی و داخلی در این بازار گفت: این در حالی است که افراد بسیاری ریسک مقدار فروش و نرخ شرکت‌ها را به عنوان ریسک اصلی می‌دانند. همچنین بازار سرمایه با ریسک دخالت‌های دستوری دولت روبه‌رو است؛ موضوعی که در نیمه نخست سال ۱۳۹۷ به شدت مشاهده شد، به طوری که همچنان شاهد ارز چندین نرخی و قیمت‌گذاری دولتی برخی از محصولات و فشار بر تولیدکنندگان و صادرکنندگان هستیم.
وی اضافه کرد: با این حال، با فرض باقی ماندن وضعیت تولید و فروش سال ۹۷ در سال جدید، بازار سرمایه ظرفیت رشد سودآوری مناسب تحت تاثیر رشد نرخ ارز را دارد.


رشد سرمایه‌گذاری مولد

یک کارشناس بازار سرمایه، نمایشگاه سال آینده بورس، بانک و بیمه (فاینکس ۲۰۱۹) را یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای اقتصادی پیش رو دانست و گفت: این نمایشگاه رویداد خوبی است که باید دنبال شود. بهتر است برای غنی‌سازی و نوآوری این رویداد تلاش بیشتری شود. همچنین باید پیشرو بودن بازار سرمایه به لحاظ شفافیت و قیمت‌گذاری عادلانه نشان داده شود.
عظیم ثابت تاکید کرد: بخش مهم دیگری که باید در نظر داشت، موضوع تبلیغات و آشناسازی سرمایه‌گذاران و آحاد مردم با بازار سرمایه است. مردم باید بدانند که محل اصلی سرمایه‌گذاری بازار سرمایه است و این بازار است که به تولید و حمایت از آن کمک می‌کند. این موضوع امکان ندارد، مگر اینکه تمام ارکان بازار سرمایه در آن نقش داشته باشند. در این میان، توجه بیشتر دولت به بازار اهمیت زیادی دارد. وی افزود: این بازار، کارکردهای بسیار متنوعی دارد، به طوری‌که برای هر سلیقه‌ای امکان استفاده از ابزارهای متعدد وجود دارد. این ابزارها در حال پیشرفت هستند و با تنوع زیادی که دارند، می‌توانند پاسخگوی سلیقه‌ها و نیازهای مختلف باشند. از این رو ابزارهای مختلف باید به مردم شناسانده شوند زیرا هنوز عده زیادی، از وجود چنین امکان‌هایی بی‌خبرند. چنین شناختی می‌تواند در رویدادهایی مانند نمایشگاه اتفاق بیفتد تا توجه مردم را جلب کرده و آنها را با قابلیت‌های سوددهی در این بازار آشنا کند، البته باید همچنان به افزایش عمق بازار و شفافیت پرداخته شود.
ثابت در پایان عنوان کرد: بازار سرمایه به دلیل ماهیت تخصصی و چالشی بودن، هنوز به میزان کافی مورد استقبال قرار نگرفته است. در این زمینه با چنین رویدادهایی می‌توانیم ذهن مردم را به سمت سرمایه‌گذاری حرفه‌ای و مولد پیش ببریم.

عناوین برگزیده