تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۳۳۵۴۸
سرویس خبر : محیط زیست
شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی در نمایشگاه محیط‌زیست مطرح کردند:

تعـامل متعهدانه صنایع معدنی با محیط زیست

می متالز - هجدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست تهران از ۲۴ تا ۲۷ فروردین در مرکز نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.
تعـامل متعهدانه صنایع معدنی با محیط زیست

به گزارش می متالز، در این نمایشگاه که از جمله نخستین نمایشگاه‌های سال ۹۸ در تهران است و با همت سازمان محیط‌زیست کشور هر سال برگزار می‌شود، غرفه‌های مختلفی همچون باغبانی و هوای پاک وجود دارد که فعالان حوزه صنعت، معدن و محیط‌زیست را در خود جای داده است. این نمایشگاه ضمن اینکه به دغدغه‌های محیط زیستی سازمان محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای مرتبط اشاره می‌کند، فعالان حوزه معدن و محیط‌زیست را نیز دور هم جمع کرده تا به تبادل نظر و دغدغه‌های خود بپردازند.


ذوب آهن، پیشگام حفظ محیط زیست

مجید مکاری، سرپرست ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست (HSE) ذوب آهن اصفهان در حاشیه این نمایشگاه به روزگار معدن درباره اهمیت توجه به محیط‌زیست گفت: به این دلیل که صنایع فولادی، بزرگ و توسعه‌یافته هستند اهمیت به محیط‌زیست را در اولویت کار خود قرار داده‌اند. این مهم از طرف معدنکاران و صنایع دیگر در نظر گرفته شده که تولید وقتی اهمیت دارد که به محیط‌زیست هم توجه کند.
او اقدامات ذوب آهن اصفهان را برای حفظ محیط‌زیست این چنین توصیف کرد: ذوب آهن اصفهان اقدامات گسترده‌ای در قالب پروژه‌های مختلف برای حمایت از محیط‌زیست انجام داده است. ما از سال ۸۸ تا ۹۴ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در قالب پروژه‌های سنگین در بخش آب و هوا، پسماندها و پساب هزینه کرده‌ایم. از سال ۷۵ شروع به صرفه‌جویی و کاهش برداشت از آب کرده‌ایم و درباره استفاده از پساب‌ها در سال ۹۴ توانستیم موفق عمل کنیم. برای مثال انتقال پساب فاضلاب زرین‌شهر به کارخانه ذوب آهن، سال ۹۴ به پایان رسید. در ادامه، پساب فاضلاب شهری جایگزین آب زاینده‌رود شده است.
مکاری به پروژه‌های اجرایی ذوب آهن اصفهان برای حمایت از محیط‌زیست، اشاره و بیان کرد: در بخش هوا ۳۰ پروژه از جمله بازسازی و بهسازی کنورتور فولادسازی داشته‌ایم. در بخش مدیریت آب و پساب می‌توان به بازچرخانی، تصفیه، استفاده دوباره از پساب، اقداماتی برای کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی‌های مختلف در این حوزه اشاره کرد.
سرپرست ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست (HSE) ذوب آهن اصفهان با اشاره به آمار کاهش مصرف آب از سوی ذوب آهن گفت: تا پایان سال ۹۶ ما ۵۰ درصد مصرف آب ذوب آهن را کاهش دادیم و سعی کردیم برداشت‌ها از زاینده‌رود را کمتر کنیم. البته این روند را از سال ۷۵ شروع کردیم که آمارها نشان می‌دهد موفق شدیم در مصرف آب سیر نزولی داشته باشیم. در سال ۹۷ نیز نسبت به نیمه نخست سال ۹۶ در مصرف آب سیر نزولی داشته‌ایم.
مکاری ادامه داد: برنامه ما این است که تا سال ۱۴۰۰ تمام پساب‌ها را انتقال و برای رشد انتقال، پمپ‌خانه و تصفیه‌خانه و در کل بازچرخانی پساب‌ها اقدامات مفید و کاملی را انجام دهیم. او درباره اقدامات انجام شده از سوی ذوب آهن اصفهان در راستای کاهش وابستگی خارجی و رشد اقتصاد مقاومتی گفت: ساخت ونتوری اسکروبر کنورتور فولادسازی، پروژه ساخت بگ‌فیلتر کارگاه برش خرسک، بگ‌فیلتر کوره‌های LF، ساخت دربهار فلکسیبل باتری و کک‌سازی از جمله اقدامات ذوب آهن برای رشد اقتصاد است.
او درباره اهمیت برگزاری چنین نمایشگاهی اظهار کرد: نمایشگاه باعث می‌شود که ما تجربه خود را به دیگران نشان دهیم. به هر حال ذوب آهن اصفهان از آنجایی‌که هزینه زیادی در قالب پروژه‌های مختلف برای بهبود وضعیت محیط‌زیست انجام داده است می‌تواند الگویی برای دیگران باشد. همچنین این نمایشگاه فرصتی را برای ما فراهم می‌کند تا از تجربه کارشناسان و فعالان این حوزه بهره ببریم. او ادامه داد: همین که مسئولان محیط زیستی، صنایع فولاد و مس وارد نمایشگاه می‌شوند و به غرفه‌های مختلف سر می‌زنند، اتفاق خوبی است چراکه موجب بررسی مشکلات و تبادل دیدگاه‌ها می‌شود. مسئله بزرگ این است که نگاه‌مان را به اشتراک بگذاریم و از مسئولان و کارشناسان مرتبط با این حوزه بهره ببریم.


قدمی بزرگ برای مصرف آب و مدیریت پساب

محمدرضا افشون، کارشناس ارشد محیط‌زیست شرکت صنایع مس ایران در حاشیه نمایشگاه گفت‌: تنها متولی تولید مس در ایران و یکی از شرکت‌های قدرتمند در سازمان بورس، شرکت ملی صنایع مس ایران است. این شرکت در بخش داخلی و خارجی فعالیت می‌کند. در بخش داخلی، این شرکت تمام نیاز شرکت‌های داخلی را تامین می‌کند و در بخش خارجی هم صادرات دارد.
افشون با بیان اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه معدن و صنایع معدنی، یکی از برترین‌هاست اظهار کرد: خوشبختانه در مجتمع سرچشمه، زنجیره تولید کامل است که از استخراج مواد معدنی شروع می‌شود و تا مرحله تولید کاتد ادامه دارد. او در ادامه گفت: ۳ مجتمع سرچشمه و شهر بابک در کرمان و سونگون در آذربایجان شرقی، تولیدات متفاوتی در اختیار دارند و در کنار هم تنوع خوبی ایجاد کرده‌اند. کارشناس ارشد محیط‌زیست شرکت صنایع مس ایران در پاسخ به این پرسش که چطور میان معدن و محیط‌زیست می‌توان ارتباط برقرار کرد، گفت: معدن و صنایع معدنی، فرآیند تولیدی بسیار مهمی در زنجیره اقتصادی هر کشوری هستند بنابراین معدن می‌تواند محیط‌زیست را با چالش روبه‌رو کند اما در مقابل می‌تواند به حفظ آن هم کمک کند چراکه استفاده از فناوری‌های به روز و بکارگیری ابزارهای مدیریتی در این زمینه بسیار راهگشاست.
او درباره تدابیری که برای استفاده دوباره از مواد باطله وجود دارد، اظهار کرد: در تمام مجتمع‌های مسکونی، طرح جامع مدیریت پسماند تهیه شده و رویکردهای مدیریتی برای پسماندهای ویژه و عادی در حال پیگیری هستند. افشون ادامه داد: پایداری شرکت‌ها بر اساس ۳ اصل اقتصاد، اجتماع و محیط‌زیست است که به مثلث پایداری معروف شده است. ما نباید این ۳ را از هم جدا و فقط بر یک مورد تمرکز کنیم. سعی هم کرده‌ایم در این مسیر حرکت کرده و تلاش کنیم تا پیامدهای زیست‌محیطی ناشی از فعالیت تولیدی را کاهش دهیم.
این کارشناس ارشد محیط‌زیست درباره میزان مصرف آب در صنعت مس و چگونگی استفاده از آن گفت: در فرآیندهای مختلف تولید در صنعت مس از آب استفاده می‌شود اما مسئله مهم از نظر محیط‌زیست این است که دوباره بتوانیم از آب استفاده کنیم یا از آب بازیافتی ( Water Reused) بهره ببریم.
وی افزود: صنعت مس با اجرای طرح جامع آب در مجتمع‌های تولیدی، یکی از شرکت‌های پیشرو در این زمینه است. این موضوع نتایج زیست‌محیطی و اجتماعی بسیاری برای ما در پی خواهد داشت و پایداری اقتصادی ما را تضمین می‌کند.
او اشاره کرد: هدف اصلی شرکت در طرح جامع آب این است که چرخه آبی بسته شود و تا جایی که بتوانیم از منابع آبی تازه (fresh water) استفاده نکنیم. در واقع استفاده دوباره از پساب تولید شده، از انتشار آلودگی جلوگیری کرده و استفاده کمتر از منابع آب به حفظ و پایداری آن کمک خواهد کرد.
افشون با بیان اینکه در کنترل آلودگی هوا از شرکت‌های موفق هستیم، ادامه داد: تغییر فناوری از ریورب به فلش یک اتفاق زیست‌محیطی بزرگ بود که در مجتمع سرچشمه انجام شد. این مهم به شدت بهره‌وری را گسترش داده و مشکل زیست‌محیطی شرکت را حل کرده است.
او در پایان درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه محیط‌زیست گفت: نمایشگاه، بستر مناسبی را برای تعامل با قشری که قابلیت عرضه اقدامات قابل دفاع در محافظت از محیط‌زیست دارند، فراهم می‌کند. این نمایشگاه شامل اقدامات و دستاوردها، استفاده از فناوری نوین و ارائه آن به مخاطبان خود است.


احترام به طبیعت، طبیعت ما است

علیرضا بهمن‌آبادی، مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست (HSE) شرکت مس در حاشیه هجدهمین نمایشگاه محیط‌زیست گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران با شعار «احترام به طبیعت، طبیعت ما است» از جمله شرکت‌های پیشرو در زمینه تعامل متعهدانه و موثر با محیط‌زیست است که در سال‌های گذشته به‌طور مستمر پروژه‌های متعدد، متنوع و تاثیرگذاری را در سطوح منطقه‌ای و ملی انجام داده است. بهمن‌آبادی با بیان این مطلب و با تاکید بر اینکه این فعالیت‌ها هیچ‌گاه متوقف نخواهند شد، گفت: هم‌اکنون فعالیت‌های محیط‌زیستی شرکت مس در طیف گسترده‌ای از مدیریت منابع آب و حفظ پوشش گیاهی تا مدیریت پسماند در حال انجام است و برخی از فعالیت‌های محیط‌زیستی شرکت در حوزه هوا به وسیله مراکز مهم علمی و مراجع رسمی کشور به‌طور منظم پایش می‌شوند.
به گفته او، نمایشگاه محیط‌زیست که با همت سازمان محیط‌زیست کشور هر سال برگزار می‌شود، اجتماع طیف گسترده‌ای از فعالان حوزه صنعتی و معدنی کشور است که دستاوردهای محیط‌زیستی خود را به نمایش می‌گذارند. حضور در این فضا برای شرکت مس کمک‌کننده خواهد بود که در کنار ارائه دستاوردها و اقدامات محیط‌زیستی، تعهدمان را به محیط‌زیست کشور به نمایش بگذاریم. همچنین، این نمایشگاه فرصتی است تا با فناوری‌های جدید و دستاوردهای سایر شرکت‌های بزرگ آشنا شویم و با به اشتراک گذاشتن تجربه‌های‌مان در این مسیر قوی‌تر و محکم‌تر از گذشته حرکت کنیم.
بهمن‌آبادی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه، شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع وابسته، نفت، گاز، پتروشیمی، آب و فاضلاب، فولاد، صنایع شیمیایی، سازمان‌های مردم‌نهاد و ادارات کل محیط‌زیست استان‌ها هستند، تصریح کرد: بازدیدکنندگان در این نمایشگاه گروه‌هایی از کارشناسان، استادان دانشگاه، شرکت‌های خدمات‌رسان، مشاوران حوزه محیط‌زیست، تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌ها و اقشار مختلف جامعه هستند که دغدغه حفظ و اعتلای شرایط محیط‌زیستی کشور را دارند.

عناوین برگزیده