تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۹
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۳۳۶۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران مطرح شد

تشکیل کارگروه الزامات سیاسی و اجرایی برای تحقق رونق تولید

می متالز - نشست کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران دیروز با موضوع «بررسی الزامات سیاسی و اجرایی برای تحقق شعار سال در بخش معادن و صنایع معدنی» در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
تشکیل کارگروه الزامات سیاسی و اجرایی برای تحقق رونق تولید

به گزارش می متالز، کارگروهی نیز به همین نام با دبیری رئیس انجمن سنگ ایران تشکیل شد و مقرر شد این کارگروه نظرهای کارشناسی را در این باره جمع‌آوری کند تا در جلسه‌های هفتگی اتاق فکر وزیر صنعت، معدن و تجارت که یکشنبه‌ها در دفتر وی و با تعدادی از فعالان بخش خصوصی معدن برگزار می‌شود، ارائه شود.
در این جلسه، اعضای کمیسیون معادن اتاق بازرگانی، آخرین نظرهای خود را در این زمینه به بحث و بررسی گذاشتند.


مارکتینگ از الزامات رونق تولید

در ابتدای جلسه، بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی با ابراز تاسف از سیل‌های اخیر و خسارت فراوان آن به استان‌های کشور گفت: در پی سیل‌های اخیر، معادن و صنایع معدنی زیادی از بخش خصوصی آسیب دیدند و به همین دلیل در نشست یکشنبه‌شب خانه معدن، جشن گلریزانی برگزار شد که کمک‌های نقدی و غیرنقدی زیادی برای سیل‌زدگان جمع‌آوری شد و فعالان معدنی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی برای کمک به مناطق سیل‌زده اعلام آمادگی کردند.
رئیس انجمن مس ایران ابراز امیدواری کرد منتخبان انتخابات نهمین دوره اتاق ایران که اسفند برگزار شد در شرایط بحرانی کشور، تاثیرگذاری بیشتری در حوزه اقتصادی داشته باشند و کمک کنند کشور از این وضعیت خارج شود.
شکوری، گفت: متاسفانه در سال جدید، شاهد سیل در کشور بودیم. معادن و شرکت‌های معدنی نیز در سیل اخیر اگرچه آسیب دیدند اما به سیل‌زدگان کشور کمک کردند که نشان‌دهنده فعال بودن بخش معدن و صنایع معدنی در حوزه مسئولیت اجتماعی است.
وی افزود: امسال بنا به گفته رهبر معظم انقلاب، سال رونق تولید نام گرفته و رهبر و رئیس‌جمهوری به دلیل صادرات گسترده بر رونق بخش معدن و صنایع معدنی تاکید کردند. با این حال به نظر نمی‌رسد در سالی که به این نام موسوم است، تصمیم‌ها چندان در جهت رونق تولید باشند.
وی با اشاره به اینکه یکی از الزامات رونق تولید، مارکتینگ است، گفت: با توجه به اتاق فکری که در وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده و متشکل از آقایان سرقینی، غریب‌پور، بهرامن، سعدمحمدی، سمیع‌نژاد و اینجانب است، سعی شده است مسائلی را مطرح کنیم تا شاهد رونق تولید باشیم. در این زمینه، مارکتینگ را معرفی کردیم که چگونه دولت سیاست‌هایی اتخاذ کند تا رونق تولید اتفاق بیفتد.
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: عمده جهت‌گیری‌ها در این اتاق فکر، پولی نیستند زیرا مشکلات فقط پولی نیستند بلکه محوریت آنها وضع، تسهیل و حذف قوانینی است که مانع رونق تولید می‌شوند.
وی تصریح کرد: امیدوارم خروجی این جلسه را به عنوان یک سری پیشنهاد در اتاق فکر وزارتخانه به بحث و بررسی بگذاریم. همچنین امیدواریم جهت‌گیری‌ها ما را به سمتی هدایت کنند که منجر به رونق تولید شوند چراکه آثار بد تصمیم‌گیری‌ها منجر به آسیب به فعالان اقتصادی از جمله ما می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تلاش‌های ما ممکن است نتواند خیلی موثر باشد اما شکی نیست که از بروز تصمیم‌های بدتر جلوگیری می‌کند. ضرب‌المثلی هست که می‌گوید جلو ضرر را هر جا بگیریم سود است؛ به عنوان مثال قیمت‌گذاری محصولات معدنی در سال گذشته، آسیب زیادی به صنایع معدنی زد اما در نهایت پس از ۵ یا ۶ ماه حذف شد. دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز منجر به ایجاد رانت و فساد زیاد شد اما در نهایت دیدیم که این یارانه نیز سر سفره مردم نرفت و در نهایت پس از یک سال و بعد از آسیب‌های فراوان حذف شد.
وی افزود: بخش خصوصی تلاش می‌کند و نظر کارشناسی به مسئولان می‌دهد اما در نهایت وقتی می‌بیند این نظرها در تصمیم‌گیری‌های دولتی اثری ندارد خسته می‌شود. شاید نکته‌ای که دولتمردان از آن غافلند این است که بخش خصوصی واسطه رزق مردم است و آسیبی که به نام منافع ملی به تولید زده می‌شود، در حقیقت آسیب به مردم است. از آن گذشته، بخش خصوصی بخشی از درآمد دولت را نیز تامین می‌کند و دولت نیز از این تصمیم‌ها آسیب می‌بیند. پس انتظار می‌رود در تصمیم‌های خود به طور جدی به نظرهای کارشناسی بخش خصوصی توجه کند و آنها را به کار بندد.
مدیرعامل شرکت معدنی مبین و بهره‌بردار معدن مهدی‌آباد در ادامه، تاکید کرد: بسیاری از فعالان بخش خصوصی، دغدغه مالی ندارند یا دست‌کم دیگر به دلیل دغدغه مالی، فعالیت تولیدی انجام نمی‌دهند بلکه دغدغه‌های دیگر از جنس کمک کردن به کشور و ایجاد اشتغال دارند وگرنه با فروش یکی از دستگاه‌های خود، شاید تا آخر عمر نیاز به کار کردن نداشته باشند.
پس این نگاه که بخش خصوصی فقط سود خود را در نظر می‌گیرد، درست نیست. تغییر این نگاه شاید خیلی از مسائل را حل کند. کسی مثل بیل گیتس دغدغه کسب درآمد ندارد بلکه لذت خرج کردن آن در راه‌های خیرخواهانه، او را اقناع می‌کند. خوب است ما هم تمرین کنیم تا لذت کسب درآمد و هزینه کردن آن را با هم داشته باشیم.
شکوری در ادامه سخنانش گفت: علاوه بر پرداخت حقوق، همه کارکنان حتی آشپز مجموعه را نیز در منافع کلی شرکت سهیم می‌کنیم و به این شکل، درآمد، انگیزه و بهره‌وری نیروها را بالا می‌بریم. همین پیشنهاد را می‌توانیم به دولت بدهیم و دولت را در بهره‌وری بخش خصوصی شریک کنیم.


تغییر قانون معادن؛ در دست اقدام مجلس شورای اسلامی

احمد شریفی، دبیر انجمن سنگ ایران عنوان کرد: متاسفانه آثار بد تصمیم‌گیری‌ها منجر به آسیب به فعالان اقتصادی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه دولت به کار کارشناسی اعتقادی ندارد و در مقابل آن موضع می‌گیرد، گفت: باید یک حرکت اساسی از سوی بخش خصوصی انجام شود و کارگروهی از بخش خصوصی در بخش معدن و صنایع معدنی شکل گیرد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: بخش خصوصی برای ایجاد رونق تولید باید به دولت برنامه دهد. باید تحلیل کنیم که چرا در سال گذشته که سال اقتصاد مقاومتی نام داشت، رونق تولید شکل نگرفته و علل آن در نامه‌ای برای رهبر معظم انقلاب ارسال شود.
به گفته وی به تازگی آقای علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی بر تغییر اساسی قانون معادن کشور اصرار دارند و در این زمینه نیز برنامه‌هایی در مرکز پژوهش‌های مجلس در دست اقدام است.
گفتنی است در ادامه جلسه، احمد شریفی به عنوان دبیر این کارگروه تعیین شد و مقرر شد تشکیل این کارگروه را پیگیری و نظرهای بخش خصوصی را در زمینه الزامات سیاسی و اجرایی رونق تولید، اخذ کند.

عناوین برگزیده