تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۳۳۶۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در گردهمایی سالانه فعالان معدنی، معدنکاران تامین بخشی از مصالح ساختمانی مناطق سیل‌زده راه بر عهده گرفتند

یک غافلگیری از نوع گلریزان

می متالز - گردهمایی سالانه فعالان معدنی، یکشنبه شب در هتل فردوسی تهران، این بار مزین به حس نوع‌دوستی و کمک به سیل‌زدگان اخیر برگزار شد.
یک غافلگیری از نوع گلریزان

به گزارش می متالز، این گردهمایی که با حضور ۲ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یعنی جعفر سرقینی معاون امور معادن، خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو، عباس گل‌محمدی سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، اسدالله کشاورز مدیرکل اکتشافات و مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، میزبان مهمانانی از مجلس شورای اسلامی مانند داریوش اسماعیلی و رضا انصاری‌فرد عضو و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای‌عالی معادن و رئیسان انجمن‌های معدنی مانند انجمن سنگ آهن و انجمن مس ایران و دیگر فعالان این حوزه بود.


یک غافلگیری از نوع گلریزان

در ابتدای این آیین، محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران از گلریزان فعالان معدنی برای سیل‌زدگان خبر داد.
وی گفت: برگه‌هایی در بین حاضران پخش می‌شود که هر کس بسته به میل خود کمک نقدی و غیرنقدی خود را اعلام کند.
سپس از اعضای هیات رئیسه خانه معدن ایران خواست نخستین واریزی را انجام دهند که با موافقت اعضای هیات رئیسه، اعطای ۵۰۰ میلیون تومان کمک نقدی به جشن گلریزان اعلام شد.
بهرامن در ادامه سخنان خود افزود: همچنین کمک‌های غیرنقدی معدنکاران برای سیل‌زدگان در قالب تامین مصالح ساختمانی پیش‌بینی شده است زیرا به زودی کار بازسازی مناطق سیل‌زده در دستور کار مسئولان قرار می‌گیرد و نیاز گسترده‌ای برای تهیه این اقلام وجود خواهد داشت.
وی با اشاره به حجم گسترده تخریب منازل به ویژه منازل روستایی در سیل اخیر که بیش از ۲۵ استان کشور را در هم نوردید، گفت: کار بازسازی این خانه‌ها باید شروع شود و آمادگی داریم که بخشی از کمک‌های خود را در قالب تامین مصالح ساختمانی به سیل‌زدگان اختصاص دهیم.
وی پیش‌بینی کرد ۲۰ میلیارد ریال کمک برای این جشن خیرخواهانه جمع شود.
رئیس خانه معدن ایران در این گردهمایی تصریح کرد: امسال به نام «رونق تولید» نام گرفته و بخش معدن و صنایع معدنی کشور با توجه به سهم خود در اقتصاد کشور باید در چارچوب این مهم حرکت کند. انتظار می‌رود با همدلی و هماهنگی‌های لازم دستاوردهای ارزشمندی حاصل شود.
بهرامن گفت: سال جدید را در حالی آغاز کردیم که استان‌های زیادی تحت تاثیر سیلاب قرار گرفتند و در کنار تخریب واحدهای مسکونی، انهدام پل‌ها، ابنیه و اراضی کشاورزی را شاهد هستیم.
وی افزود: امروز بیش از هر زمان در شرایط تحریم و فشارهای دشمن، یاری هموطنان سیل‌زده از هر قشر، حرفه و بخش می‌تواند موجب آرامش آنها شود. بنابراین فعالان بخش معدن نیز به سهم خود در این پویش وسیع مشارکت می‌کنند.
بهرامن خاطرنشان کرد: حسابی به وسیله سازمان اقتصاد اسلامی (بانک ملت) از سوی خانه معدن گشوده شده که کمک‌های لازم با هماهنگی و برنامه‌ریزی اتاق بازرگانی برای سیل‌زدگان، هدایت و ارسال شود.
وی تصریح کرد: کمک‌های غیرنقدی معدنکاران در قالب تامین مصالح ساختمانی پیش‌بینی شده است زیرا به زودی، بازسازی مناطق سیل‌زده در دستور کار مسئولان قرار می‌گیرد و نیاز گسترده‌ای برای تهیه این اقلام وجود دارد.
سالانه به‌طور متوسط حدود ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی از معادن فعال کشور استخراج می‌شود که افزون بر ۶۰ تا ۶۵ درصد آن به مصالح ساختمانی اختصاص دارد.
رئیس خانه معدن ایران تاکید کرد: انتظار می‌رود اماکن و سازه‌های تخریب شده ناشی از سیل به مراتب پایدارتر و مقاوم‌تر ساخته شوند تا الگویی برای ایمن‌سازی در سطح کشور قرار گیرد.


انتظار جمع‌آوری ۲۰ میلیارد تومان

علا میرمحمدصادقی، نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این آیین گفت: مردم (بخش خصوصی) در زمان وقوع سوانح طبیعی، خیلی زود و سریع به یاری هموطنان آسیب‌دیده می‌شتابند و با وجود بسیج نیروهای نظامی و انتظامی برای یاری هموطنان، مردم مشارکت وسیعی در کمک‌رسانی دارند. وی یادآور شد: آمار منتشر شده گویای آن است که ده‌ها هزار واحد مسکونی بر اثر سیل از بین رفته و تخریب شده است، بنابراین حجم وسیعی از خانه‌های سیل‌زدگان نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و انتظار می‌رود فعالان معدنی نیز براساس توانایی خود در این ارتباط مشارکت کنند که پیشنهاد تامین ۲۰۰ میلیارد ریال ارائه می‌شود. به گفته میرمحمد صادقی، داوطلبان کمک و یاری به هموطنان سیل‌زده می‌توانند کمک‌های خود را به صورت اسنادی ارائه کنند که با بهره‌گیری از ظرفیت نهادهایی مانند سازمان اقتصاد اسلامی به‌تدریج قابل وصول است. به گزارش ایرنا، گفتنی است «بهنام سعیدی»، سخنگو و معاون سازمان مدیریت بحران کشور ۱۸ فروردین امسال گفته بود، وقوع سیل در استان‌های مختلف، ۲۶۹ شهر و ۵ هزار و ۱۴۸ روستا را درگیر کرد که ۵۹ هزار واحد مسکونی شهری تخریب شده‌اند و ۹۸ هزار و ۲۳۰ واحد مسکونی هم نیاز به بازسازی دارند. وی افزود: ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع راه اصلی و فرعی و ۶ هزار و ۸۹۶ پل تخریب شده است و علاوه بر این ۸۵۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۱۱۱ هزار هکتار باغ خسارت‌دیده و ۷ هزار و ۶۲۷ دام به همراه طیور و آبزیان تلف شدند. پزشکی قانونی تا ۱۷ فروردین، آمار قربانیان سیل را بیش از ۷۰ نفر اعلام کرد و دست‌کم ۶۰۰ مصدوم نیز راهی بیمارستان شدند. علاوه بر این حدود ۱۰۰هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند.

عناوین برگزیده