تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۸
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۳۳۷۹۵
سرویس خبر : محیط زیست
کارشناسان ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست معدن مطرح کردند:

موفقیت در کاهش آلودگی با استفاده دوباره از پساب‌ها

می متالز - هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست از ۲۴ تا۲۷ فروردین‌ با حضور شرکت‌های مختلف معدنی و مسئولان محیط‌زیست در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد و شرکت‌های مختلف معدنی به ارائه آخرین دستاوردهای خود در عرصه محافظت از محیط‌زیست، تامین، تجهیز و نصب تجهیزات زیست‌محیطی، انرژی‌های پاک، بازیافت، تصفیه و بهینه‌سازی مصرف انرژی، پایش آلودگی هوا و آب و پساب پرداختند.
موفقیت در کاهش آلودگی با استفاده دوباره از پساب‌ها

به گزارش می متالز، این نمایشگاه با وجود کم و کاستی‌ها و نقاط ضعف از جمله اطلاع‌رسانی ضعیف مسئولان مربوط، نبود تابلوهای مناسب در محوطه نمایشگاه، اطلاع ندادن غرفه‌ها برای برگزاری نشست‌های خبری و کارشناسی، وجود تعداد زیاد کاتالوگ و کاغذ با وجود دادن شعار محیط‌زیستی اما نقاط قوتی هم داشت. در این نمایشگاه فرصتی فراهم شد تا فعالان این حوزه با هم ملاقات کرده و نشست‌های مشترکی را برگزار کنند. غرفه‌داران هر کدام یکدیگر را به نشست و ارائه آخرین اطلاعات دعوت می‌کردند.
همچنین فرصتی پیش آمد تا خبرنگاران و فعالان حوزه معدن و محیط‌زیست را یکجا کنار هم ببینیم. در روزهای آخر این نمایشگاه، روزگار معدن با مدیران ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست گفت‌وگو کرد.

 

اگر آب نباشد معدن هم نیست

ابراهیم غلامپور، مدیر HSE مجتمع سنگ آهن مرکزی ایران در بافق یزد در حاشیه نمایشگاه محیط‌زیست گفت: از سال ۱۳۵۰ تمهیداتی درباره رشد فضای سبز این معدن در نظر گرفته شد که تا امروز هم ادامه دارد. وی افزود: اوایل، ۸۰ هکتار فضای سبز در شهرک صنعتی آهن‌شهر در مجموعه شرکت سنگان مرکزی ایجاد شد که این فضا به‌تدریج گسترش پیدا کرد و امروز به ۳۵۰ هکتار رسیده است.
از سال ۹۲ پارک تفریحی وحشی بافقی برای کاهش اثرات تخریبی پوشش گیاهی در دست ساخت است که ۵ هکتار آن مورد استفاده قرار گرفته و قرار است بقیه به زودی بهره‌برداری شود. اینها مواردی است که نشان می‌دهد ما به دنبال آن هستیم تا تخریب محیط‌زیست را جبران کنیم و با محیط آن تعامل بیشتری داشته باشیم.
غلامپور، درباره تمهیدات ویژه این شرکت درباره حفظ محیط‌زیست گفت: همانطور که می‌دانید استخراج و فعالیت معدن همراه با گرد و غبار است. با اینکه فاصله ما تا شهر ۱۰ کیلومتر است و اطراف ما هیچ زمین کشاورزی و باغی نیست اما ما برای اینکه آلودگی زیست‌محیطی ایجاد نکنیم روزانه حدود یک میلیون لیتر آب در ۳ نوبت کاری برای تثبیت جاده‌های معدنی استفاده می‌کنیم.
او در پاسخ به این پرسش که آیا مصرف آب زیرزمینی برای حل این مشکل به منابع طبیعی ضربه نمی‌زند، اظهار کرد: به دلیل فعالیت و ادامه کار معدن، آب زیرزمینی عامل مزاحم است. البته آبی که در سفره‌های زیرزمینی است قابل استفاده نبوده و شور است بنابراین ما هم سعی می‌کنیم از آن استفاده بهینه کنیم.
او در ادامه، از نقش آب در رونق تولید و چرخاندن چرخ معدن و استفاده بهینه از آن گفت و اظهار کرد: از آنجایی که حوزه فعالیت ما آب‌بر است و در موقعیت جغرافیایی کویری هم زندگی می‌کنیم، همیشه مشکل تامین آب داشته‌ایم. خشکسالی‌های چند سال گذشته هم بر این مهم تاثیر گذاشته است.
غلامپور تاکید کرد: اهمیت آب آن‌قدر است که اگر آب نداشته باشیم تولید هم نداریم، به‌ویژه در قسمت فرآوری به آب وابسته هستیم.
تا سال ۸۴ از آب زیرزمینی استفاده می‌کردیم و از استان اصفهان آب می‌گرفتیم اما سعی کرده‌ایم از فاضلاب استفاده بهینه کنیم و در این حوزه، اقداماتی انجام دهیم. از جمله طرح فاضلاب شهری شهرستان بافق را عملیاتی کردیم به این شرط که از پساب تصفیه شده آن به مدت ۳۰ سال استفاده کنیم. خوشبختانه این طرح ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا اوایل سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
مدیر HSE سنگ آهن مرکزی ایران بافق یزد درباره فعالیت این شرکت در حوزه اعمال محدودیت برای گازهای آلاینده محیط‌زیست گفت: از سال ۹۴ واحد آگلومراسیون که کار پخت سنگ آهن را انجام می‌دهد و سنگ را کلوخه می‌کند، فعال شده است.
برای کنترل گاز، ایستگاه سنجش خریداری شده که انواع گازها از جمله co، so، ازن و... را به صورت ساعتی پایش می‌کند. او ادامه داد: ایستگاه کنترل روزانه، گزارش خود را به سازمان محیط‌زیست ارائه داده و اگر مشکلی باشد محیط‌زیست به ما خبر می‌دهد.
این مهم باعث می‌شود که ما بدانیم کجا ایستاده‌ایم و در چه مرحله‌ای قرار داریم.
او درباره تاریخچه شرکت سنگ آهن بافق یزد بیان کرد: این شرکت از سال ۱۳۵۰ کار اکتشاف و عملیات بهره‌برداری را شروع کرده است و در زمینه استخراج و بهره‌برداری از سنگ آهن فعالیت می‌کند.
محصولات تولیدی این شرکت شامل ریزدانه‌ها، درشت‌دانه‌ها، تولید کنسانتره و... است.
واحد فرآوری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران از سال ۸۴ مشغول به کار است و با ظرفیت ۳.۲ میلیون تن کنسانتره در سال فعالیت می‌کند.
غلامپور در پایان درباره اهمیت برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: خوشبختانه اوضاع برگزاری نمایشگاه نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است. امسال شرکت‌های بزرگی در این نمایشگاه جمع شده‌اند.
بنابراین فرصتی پیش آمده تا فعالان این حوزه دست به تعامل و تبادل دانش بزنند و به ارتقای بهبود ایمنی بهداشت و محیط‌زیست کمک کنند.

 

هدف ما مصرف قطران در حوضچه‌هاست

مهدی مختاری، مدیر HSE شرکت پالایشگاه قطران زغال‌سنگ نیز در حاشیه برگزاری هجدهمین نمایشگاه محیط‌زیست گفت: از آنجایی که پالایشگاه ما از سال ۷۶ ساخته شده و حوزه فعالیت آن مصرف قطران در حوضچه‌هاست، ماهیت فعالیت پالایشگاه ما کمک به محیط‌زیست است.
مختاری با اشاره به اینکه ۳۰۰ هزار تن قطران در حوضچه‌ها بوده که با ساخت پالایشگاه پایش شده اظهار کرد: امروز ما می‌توانیم محصولاتی مثل انواع روغن‌های قطرانی (سبک، نیمه سنگین و سنگین)، تولید نفتالین (خالص و صنعتی)، قیر قطرانی یا پیچ در صنایع آلومینیوم‌سازی، انامل قطرانی یا لعاب قطرانی برای پوشش لوله‌هایی که قرار است در زمین دفن شوند و برای مدت طولانی باید از آنها محافظت شود را تولید کنیم و مورد توجه قرار دهیم.
مدیر HSE شرکت پالایشگاه قطران زغال سنگ در پاسخ به این پرسش که چقدر پالایشگاه از پسماندها استفاده می‌کند، گفت: پالایشگاه توانسته از پسماند شیمیایی که مشکل محیط‌زیستی ایجاد می‌کند محصولاتی را تولید کند که ارزش افزوده دارند.
پسماند شیمیایی به هر حال مواد آروماتیکی دارد که وقتی وارد محیط شوند ممکن است قسمت سبک آن تبخیر شده و هوا را آلوده کرده و در ضمن در خاک نفوذ کند. بنابراین با مطالعه در این حوزه سعی کردیم از این پسماند استفاده درست کنیم و آن را در چرخه به کار ببریم.
مختاری با انتقاد از نحوه برگزاری نمایشگاه گفت: اجرا و اطلاع‌رسانی این نمایشگاه خیلی ضعیف بود. در صدا و سیما و بیلبوردها هیچ اثری از نمایشگاه محیط‌زیست نبود یا اگر هم بود، خیلی ضعیف بوده است، در حالی که انتظار می‌رود چنین نمایشگاهی بیش از این مورد توجه قرار گیرد.
در اینترنت هم اگر جست‌وجو کنید اطلاعات چندانی از این نمایشگاه به‌دست نمی‌آورید، عکس‌ها خیلی کم است و مطالب هم آن طور که باید و مورد انتظار است، دیده نمی‌شود.
او ادامه داد: به این ترتیب در برگزاری این نمایشگاه سهل‌انگاری و کم‌لطفی‌هایی روی داده که امیدواریم در سال آینده اصلاح شود.
مختاری در ادامه به بیان نقاط قوت این نمایشگاه پرداخت و گفت: این نمایشگاه کمک می‌کند تا فعالان این حوزه همکاری کرده و اطلاعات حوزه خود را به اشتراک بگذارند که می‌تواند در جهت رشد و ارتقای دانش فعالان معدن و محیط‌زیست تاثیر بسزایی داشته باشد.

عناوین برگزیده