تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۳
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۳۳۷۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن سیمان خواستار شد

ضرورت پیگیری افزایش نرخ سیمان

می متالز - یکی از اتفاق‌هایی که برای واحدهای صادراتی سیمانی در نیمه دوم سال گذشته روی داد، قانون پیمان‌سپاری ارزی بود که تولیدکنندگان را مجبور به بازگرداندن ارز صادراتی خود به داخل کشور می‌کرد.
ضرورت پیگیری افزایش نرخ سیمان

به گزارش می متالز، این در حالی بود که صادرات سیمانی‌ها در چند سال گذشته بر مبنای ریال انجام شده بود. از این‌رو الزام صادرکنندگان به ارائه تعهد ارزی صادرات، محدودیت‌هایی را به منظور فروش به شکل ارزی برای صادرکنندگان سیمان به‌وجود آورده است. از سوی دیگر شرکت‌های سیمانی به‌دنبال واقعی‌سازی و افزایش نرخ سیمان در داخل نیز هستند.

 

تداوم فعالیت در گرو افزایش نرخ

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره آمار تولید و فروش صنعت سیمان در سال ۹۷ بیان کرد: در ۱۲ ماه سال گذشته، ۶۱ میلیون و ۹۲۸ هزار و ۵۸۴ تن کلینکر تولید شده که ۶.۵ درصد نسبت به تولید سال ۹۶ افزایش داشته است. ۵۵ میلیون و ۴۲۸ هزار تن از کلینکر تولیدی، به سیمان تبدیل شده که ۰.۵درصد بیشتر از تولید سیمان سال ۹۶ بوده است.
وی افزود: در سال ۹۷، حجم صادرات کلینکر با رشد ۱۰درصدی نسبت به سال قبل به ۶میلیون و ۶۴۸ هزار تن و صادرات سیمان با کاهش ۸ درصدی به ۵ میلیون و ۶۲۰ هزار تن رسیده و درمجموع حجم صادرات سیمان و کلینکر حدود یک‌درصد بیش از سال ۹۶ بوده است. بنابراین می‌توان گفت حجم تولید و صادرات صنعت سیمان در سال ۹۷، تفاوت محسوسی با سال ۹۶ نداشته است.
این فعال سیمانی تاکید کرد: با توجه به تقاضای سیمان در بازارهای صادراتی، امکان صادرات بیش از این مقدار وجود داشت اما مقررات دست‌وپاگیر پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان، مجالی برای رشد صادرات به سیمانی‌ها نداد.
شیخان اضافه کرد: در سال ۹۷ بازار عراق و افغانستان مهم‌ترین بازارهای صادراتی سیمان بوده و حدود نیمی از حجم صادرات، روانه این دو کشور شده است. کویت و بنگلادش هم مهم‌ترین خریداران کلینکر ایران بوده‌اند. الزام به صادرات ارزی و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل مهم‌ترین موانع پیش‌روی صادرات این صنعت بوده است.
شیخان در ادامه درباره آخرین وضعیت افزایش نرخ سیمان گفت: بهای تمام‌شده تولید سیمان افزایش داشته و نرخ فعلی سیمان، جوابگوی هزینه‌های تولید نخواهد بود. بنابراین تداوم حیات شرکت‌های سیمانی در گرو اصلاح نرخ سیمان متناسب با بهای تمام‌شده است. این موضوع در دست بررسی است و امیدواریم در سال «رونق تولید»، تصمیمی اتخاذ شود که صنعت سیمان دچار مشکلی نشود. این موضوع به احتمال زیاد در روزهای آینده تعیین‌تکلیف شود.

 

واقعی‌سازی نرخ سیمان

مدیرعامل شرکت سیمان سبزوار درباره چگونگی قیمت‌گذاری سیمان و افزایش نرخ این محصول عنوان کرد: واقعی‌سازی و افزایش نرخ سیمان ارتباط مستقیمی با میزان تلاش و اراده انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، حمایت و هماهنگی میان شرکت‌های سیمانی و ازطرف دیگر مداخله نکردن مستقیم و غیرمستقیم دولت در نرخ‌گذاری سیمان دارد. علیرضا امیرفراهانی، درباره وضعیت صادرات محصولات سیمانی و چگونگی دریافت مبلغ‌های فروش خاطرنشان کرد: بازارهای هدف صادراتی شرکت، افغانستان و کشورهای آسیای میانه به‌ویژه ازبکستان هستند که به دلیل الزام صادرکنندگان به ارائه تعهد ارزی صادرات، محدودیت‌هایی برای فروش به شکل ارزی وجود دارد. وی در ادامه بیان کرد: همچنین به دلیل دریافت تعرفه وارداتی به‌ویژه ازسوی افغانستان که حدود ۱۷ دلار است در عمل ظرفیت‌های صادرات به این کشور محدود شده است و محاسبه هزینه حمل‌ونقل ریلی صادراتی بر مبنای ارزهای خارجی نیز باعث افزایش هزینه صادرات به کشورهای آسیای میانه شده است و همه این موارد باعث شده صادرات سیمان به شکل ریالی انجام شود. وی درباره چگونگی قیمت‌گذاری سیمان و افزایش نرخ این محصول گفت: واقعی‌سازی و افزایش نرخ سیمان ارتباط مستقیمی با میزان تلاش و اراده انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، حمایت و هماهنگی میان شرکت‌های سیمانی و از طرف دیگر مداخله نکردن مستقیم و غیرمستقیم دولت در قیمت‌گذاری سیمان دارد.

 

افزایش نرخ را دنبال می‌کنیم

مدیرعامل سیمان سبزوار گفت: با توجه به شاخص کل بهای تولیدکننده در سال ۱۳۹۷ که ازسوی بانک مرکزی منتشر شده است و در دی ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۲.۹درصد افزایش داشته است پیش‌بینی می‌شود این رقم در پایان اسفند ۱۳۹۷ به حدود ۶۰ درصد رسیده باشد. انتظار داریم انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و تمامی مدیران شرکت‌های سیمانی در سال ۱۳۹۸ پیگیری‌های لازم برای افزایش نرخ سیمان حداقل به همان میزان درصد افزایش شاخص کل بهای تولیدکننده در سال ۱۳۹۷ را داشته باشند. این مقام مسئول در سیمان سبزوار در پاسخ به این پرسش که بارندگی‌های اخیر چه تاثیری بر شرکت و روند تولید آن داشته است، گفت: باتوجه به خسارت‌هایی که به دنبال بارندگی‌های شدید ابتدای سال در برخی مناطق کشور ازجمله استان‌های شمالی ایجاد شد و متاسفانه به تعداد زیادی از هموطنان آسیب‌های مالی و جانی وارد شد، به سیمان سبزوار از این محل آسیبی وارد نشده و عملیات تولید سیمان به‌طور طبیعی در حال انجام است. وی ادامه داد: با توجه به اینکه میزان مصرف سیمان در ساخت یک مترمربع بنای ساختمان حدود ۱۵۰ کیلوگرم است، در ابتدا لازم است میزان خسارت وارد شده به ساختمان‌ها، ابنیه و زیرساخت‌های جاده‌ای از طریق منابع ذی‌صلاح اعلام شود تا براساس آن برآورد تقریبی برای افزایش تقاضای مصرف سیمان انجام شود.

 

همچنان پیگیر تجدید ارزیابی هستیم

وی درباره اقدامات لازم در زمینه تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت گفت: اقدامات لازم و اولیه به‌منظور تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت در سال ۱۳۹۷ انجام شده است و در صورت تصویب و تایید نهایی «طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات»، مراحل انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به شکل مقتضی و قانونی به اطلاع عموم ذی‌نفعان و صاحبان سهام خواهد رسید. امیر فراهانی درباره میزان صادرات شرکت گفت: با توجه به محدودیت‌های موجود، فروش صادراتی به شکل ریالی انجام می‌شود که از ابتدای سال مالی جاری تاکنون ۳۶ میلیارد ریال معادل ۴۰۷۰۰ تن به کشورهای افغانستان و ازبکستان صادرات انجام شده است و برنامه‌ریزی مدیریت شرکت این است که ضمن حفظ مشتریان فعلی در بازارهای منطقه‌ای و صادراتی، مشتریان جدیدی برای فروش سیمان سبزوار به‌دست آورد و ظرفیت واقعی به ظرفیت اسمی نزدیک شود. برای تحقق این هدف توجه ویژه و برنامه‌ریزی برای استفاده حداکثری از حمل‌ونقل ریلی در حال انجام است. وی گفت: نرخ منطقه‌ای سیمان در کشور افغانستان حدود ۵۵ دلار و در کشور ازبکستان حدود ۶۰ دلار است.

عناوین برگزیده