تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۲۹
بازدید: ۴۶۲
کد خبر: ۳۳۹۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آخرین شنیده‌ها از نرخ تسعیر ارز بانک‌ها

می متالز - در حالی‌که شناسایی سود حاصل از تسعیر ارز بانک‌ها در ماه‌های گذشته نوسانات قابل توجهی را در سهام این گروه ایجاد کرده است، برخی از شنیده‌ها از تفاهم شفاهی مدیران بانک‌ها و رئیس بانک مرکزی در این خصوص خبر می‌دهد.
آخرین شنیده‌ها از نرخ تسعیر ارز بانک‌ها

به گزارش می متالز، نرخ تسعیر ارز بانک از مرداد سال گذشته نوسان‌ساز گروه بانکی به خصوص سهام بانک ملت با توجه به وضعیت ارزی این بانک بوده است. «دنیای بورس» در گزارش‌های پیشین خود به لزوم توجه ویژه بانک مرکزی به این موضوع اشاره کرده بود. افزایش نرخ تسعیر ارز دارایی‌ها (عمدتا تسهیلات ارزی به بنگاه‌ها مختلف) گرچه در ظاهر افزایش محسوس سودآوری یک بانک با تراز مثبت را به دنبال دارد با این حال نکته مهم در این خصوص احتمال افزایش محسوس مطالبات معوق بانک‌ها است.

یکی از معضلات سیستم بانکی کشور افزایش محسوس مقدار مطالبات معوق و به دنبال آن مشکوک‌الوصول است. بر این اساس افزایش بار مالی ناشی از نرخ تسعیر ارز می‌تواند شرکت‌ها را در بازپرداخت تسهیلات با مشکل مواجه کند که اثرات آن در صورت‌های مالی بانک‌ها قابل رصد خواهد بود.  بر این اساس بانک مرکزی باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد و اصلاحات لازم را در میزان ذخایر برای بانک‌ها در نظر بگیرد.

آخرین شنیده‌ها از نرخ تسعیر ارز بانک‌ها از تفاهم شفاهی همتی، رئیس بانک مرکزی با مدیران بانک‌ها در این خصوص خبر می‌دهد. بر این اساس احتمالا نرخ تسعیر ارز بانک‌ها معادل میانگین نرخ سامانه نیما در نیمه دوم سال گذشته خواهد بود. البته تاکید می‌شود همچنان باید در انتظار ابلاغ دستورالعمل در این خصوص بود.

«دنیای بورس» در گزارش‌های پیشین بر این موضوع تاکید داشت که سود حاصل از تسعیر ارز بانک‌ها چندان نمی‌تواند پشتوانه بنیادی قدرتمندی برای این شرکت‌ها باشد. البته این موضوع باید با دقت بیشتری از سوی معامله‌گران بررسی شود. همچنین در گزارش‌های پیشین با عنوان «موعد شناسایی سود حاصل از تسعیر ارز بانک‌ها» به این موضوع اشاره شده بود که باید در انتظار انتشار اخبار بیشتری از این حوزه بود.  بر این اساس اگر شنیده‌ها تایید شوند در گزارش‌های 12 ماهه مطابق با انتظارات (همان‌طور که در گزارش مزبور اشاره شده بود) باید در انتظار سود حاصل از تسعیر ارز بود و البته مهم‌تر از آن لحاظ سایر نظرات بانک مرکزی به خصوص برای برگزاری مجمع توسط بانک‌ها باید مورد توجه معامله‌گران قرار گیرد.

عناوین برگزیده