تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۳۴۰۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (28 فروردین)

بازیگران سهام در این هفته چه خریدند؟ / موقعیت‌های فروش معامله‌گران حقیقی و حقوقی

می متالز - خرید و فروش های بازیگران بورس در حالی این هفته با خالص خرید بیش از 313میلیارد تومانی سهامداران خرد همراه شد که تقاضای بالای حقیقی‌ها در این هفته سبب شد یکی از جابه‌جایی‌های قابل توجه در مقیاس هفتگی در کارنامه آن‌ها ثبت شود.
بازیگران سهام در این هفته چه خریدند؟ / موقعیت‌های فروش معامله‌گران حقیقی و حقوقی

به گزارش می متالز، در حالی این هفته به دنبال جو مثبت ایجاد شده در بازار سهام، شاهد فعالیت بیشتری از سوی معامله‌گران حقیقی بودیم که روند خریدهای پرحجم حقیقی‌ها از ابتدای هفته آغاز شد و تا معاملات روز سه شنبه ادامه یافت. ولی در روز چهارشنبه و به دنبال اصلاح شاخص، فروش سهامداران خرد شدت گرفت و در مقابل حقوقی‌ها فعال شدند؛ به طوریکه در 4روز ابتدایی هفته خالص خرید معامله‌گران حقیقی به 338میلیارد تومان رسید.

اما در روز چهارشنبه 24میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. به این ترتیب برآیند تغییرمالکیت‌های هفتگی به خالص خرید 313میلیارد تومانی بازیگران خرد ختم شد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: بررسی روند خریدهای صورت گرفته در این هفته نشان از آن دارد که معامله‌گران حقیقی بیشترین خرید را در نمادهای بانکی داشتند؛ به طوری خالص خرید آن‌ها در گروه بانکی به حدود 130میلیارد تومان رسید.

البته بخش عمده ای از خریدهای صورت گرفته به جمع آوری سهام بانک تجارت تعلق داشت که با انتقال بیش از 152میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «وتجارت» همراه شد.

در حالی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایرانیان به عنوان سهامدار حقوقی فعال در «وتجارت» روز دوشنبه اقدام به عرضه بیش از یک میلیارد سهم مزبور کرد که روز چهارشنبه به حمایت از این نماد اقدام کرد و 100میلیون سهم را خریداری کرد.

ب) شرکت‌های معدنی: در این هفته سهامداران خرد به خرید سهام نمادهای معدنی نیز تمایل زیادی نشان داده و به این ترتیب حدود 120میلیارد تومان نقدینگی را از بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود افزودند. در راس این گروه نیز خرید سهام گل گهر قرار داشت که با خالص خرید 80میلیارد تومانی حقیقی ها همراه شد. همچنین در این هفته سهامداران خرد بیش از 34میلیارد تومان نقدینگی را به خالص خرید چادرملو اختصاص دادند.

ج) گروه فلزات اساسی: در مقابل سهامداران عمده به حمایت از سهام فلزی و شیمیایی پرداختند. بر این اساس خالص خرید حقوقی ها در گروه فلزی به بیش از 56میلیارد تومان رسید که حدود نیمی از این رقم یعنی 24.6میلیارد تومان به خرید سهام فولاد مبارکه تعلق داشت. ملی مس ایران نیز با ثبت خالص خرید میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی ها در این گروه بود.

د) گروه محصول‌های شیمیایی: در گروه شیمیایی نیز حدود 21میلیارد تومانی نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده منتقل شد. در صدر این خریدها جمع آوری سهام «پارسان» با خالص خرید 10میلیارد تومانی قرار داشت.

دادوستدهای روز چهارشنبه

در جریان معاملات روز چهارشنبه، سهامداران عمده به حمایت برخواسته و در نهایت خالص خرید 24میلیارد و 500میلیون تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. در این روز برخلاف روزهای قبل که سهامداران خرد به خرید سهام بانک تجارت پرداخته بودند، حقوقی «وتجارت» به حمایت از سهام اقدام کرد.

بر این اساس خالص خرید حقوقی ها در نماد مزبور به 9میلیارد و 600میلیون تومان رسید. همانطور که عنوان شد در این روز صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی تجارت ایرانیان، 100میلیون سهم «وتجارت» را خریداری کرد.

در همین راستا بانک خاورمیانه نیز با حمایت از سوی دو سهامدار عمده روبه‌رو شد. بر این اساس سام الکترونیک به همراه صندوق سرمایه‌گذاری مشترک افق کارگزاری بانک خاورمیانه در مجموع یک میلیون سهم مزبور را خریداری کردند. در این روز گروه مالی بانک پارسیان نیز 300هزار سهم بانک پارسیان را جمع‌آوری کرد.

در میان دیگر جابه‌جایی‌های قابل توجه در روز چهارشنبه، خرید سهام ملی مس ایران قرار داشت؛ به طوریکه در این روز بیش از 900میلیون سهم «فملی» توسط سهامدار عمده یعنی موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران خریداری شد. در همین راستا یک میلیارد سهم سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین را پتروشیمی فن آوران خریداری کرد.

در مقابل عمران و توسعه فارس با عرضه 20میلیون سهمی از سوی توسعه صنایع وصادرات فارس مواجه شد. واگذاری 15میلیون سهم سیمان کردستان از سوی توسعه سرمایه‌وصنعت غدیر و عرضه 56میلیون سهم تامین سرمایه نوین از سوی رهروان دوراندیش از دیگر تغییرات مهم در این بازار بود.

عناوین برگزیده