تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۵
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۳۴۰۳۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نگاهی به عملکرد شرکت کالسیمین در سالی که گذشت

سیاست‌گذاری نادرست دولتی، عامل تضعیف تولیدکنندگان روی کشور

می متالز - سالی که گذشت کشور با نوسانات متعدد اقتصادی روبرو شد. این تغییرات بر بسیاری از صنایع کشور اثرگذار بودند.
سیاست‌گذاری نادرست دولتی، عامل تضعیف تولیدکنندگان روی کشور

به گزارش می متالز، درکنار این امر، بخش صنعت گاه و بیگاه شاهد اخذ تصمیم‌گیری‌های متعددی از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه قیمت‌گذاری و صادرات بود که اثرات نامطلوبی بر تولیدکنندگان داشت. تولیدکنندگان شمش روی نیز از این قاعده مستثنی نبودند و مشکلات ذکر شده موجب کاهش تولید و فروش آن‌ها شد. دراین میان تولیدکنندگان بزرگ‌تری همچون شرکت کالسیمین با تکیه بر توان خود کمتر از شرایط نامساعد بازار متاثر شده و آسیب دیدند. امید است که تغییر نگاه مسئولات وزارت صمت در سال جاری وضعیت این صنعت را بهبود بخشد.
میزان تولید داخلی شمش روی در کشور طی سال‌های گذشته 160 تا 190 هزار تن و میزان مصرف سالیانه شمش روی چیزی کمتر از 70 هزار تن برآورد می‌شود. بنابراین بخش عمده‌ای از تولید بایستی به فروش صادراتی برسد تا تولیدکنندگان آسیب نبینند. همین مازاد تولید شمش روی کشور در سال‌های اخیر سبب شده است تا فعالان بازار داخل مشکلی در تامین این محصول و قیمت‌گذاری آن نداشته باشد. با این وجود شاهد بودیم که سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف تنظیم بازار به این حوزه وارد شد و تصمیماتی در زمینه کنترل دستوری قیمت در این بخش گرفت که آسیب جدی را به بسیاری از تولیدکنندگان شمش روی وارد کرد.

عدم تامین کافی کنسانتره روی در سال‌های گذشته تولیدکنندگان شمش روی کشور را با مشکلات فراوان روبرو کرده، بسیاری از تولیدکنندگان این حوزه با حدود 30 درصد ظرفیت اسمی خود مشغول به تولید محصول هستند و همین امر بر سوددهی آن‌ها اثر منفی گذاشته است. در چنین شرایطی اخذ سیاست قیمت‌گذاری دستوری بر مشکلات این صنعت افزود و درمجموع تولیدکنندگان را با کاهش فروش مواجه کرد. البته در این میان تولیدکنندگان بزرگتر همچون شرکت کالسیمین، به‌علت برخورداری از شرایط مطلوبتر آسیب کمتری دیدند اما تولیدکنندگان کوچکتر بسیار متضرر شدند.

در نمودار 1 میزان تولید و فروش کنسانتره روی پخته، شمش روی و کنسانتره روی خام شرکت کالسیمین در سال 1396 و 1397 نمایش داده شده است. به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فلزات آنلاین و به نقل از اطلاعات منتشر شده در سازمان بورس و اوراق بهادر کشور، این شرکت در سال 1397 برابر 252 هزار و 318 تن انواع محصول (شامل کنسانتره روی پخته، شمش روی، کنسانتره سرب و کنسانتره روی خام) تولید کرد که این رقم نسبت به میزان تولید شرکت در سال قبل کاهش 20 درصدی داشت. درواقع باید بگوییم تغییر شرایط اقتصادی کشور در سال گذشته و اخذ سیاست‌های نادرست متاسفانه تاثیر نامطلوبی بر بخش تولید کشور داشت.

 باوجود کاهش میزان تولید و کاهش فروش این شرکت در سال گذشته، مجموع مبلغ فروش این شرکت در سال 1397 افزایش داشته است که علت این امر افزایش نرخ فروش بود. مجموع درآمد حاصل از فروش شرکت کالسیمین از فروش تمامی محصولات خود در سال 1397 با 2.18 درصد رشد نسبت به سال قبل خود به 5378 میلیارد ریال رسید. هرچند که افزایش قیمت‌ها رشد قیمت تمام شده محصول را نیز برای شرکت درپی داشت.

در نمودار2، سهم محصولات مختلف از درآمد شرکت کالسیمین در سال 1397 مشخص شده است. همانطور که در این نمودار مشاهده می‌شود فروش شمش روی (86 درصد)، کنسانتره خام روی (9درصد) و کنسانتره سرب (5 درصد) از درآمد این شرکت را به خود اختصاص می‌دهد. فراهم شدن شرایط صادرات شمش روی که مازاد نیاز مصرف داخلی است، می‌تواند بر افزایش سودآوری شرکتی همچون کالسیمین که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان شمش روی کشور است  تاثیر مطلوبی داشته باشد.

باتوجه به شرایط فعلی انتظار می‌رود تا مسئولین و دستندرکاران با تغییر سیاست‌های خود از تولیدکنندگان این حوزه حمایت کنند و زمینه را برای رونق این صنعت و صادرات آن فراهم آورند. اجرای چنین امری رونق تولید داخلی، اشتغالزایی، افزایش ارزش آفرینی و درنهایت افزایش سود سهامداران جز و کل را درپی خواهد داشت.

عناوین برگزیده