تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۳۴۰۳۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

عوامل موثر بر قیمت مقاطع فولادی

می متالز - در ماه‌های گذشته بازار فولاد شاهد نوسانات بسیاری در زمینه خرید و فروش مقاطع فولادی بود که این نوسانات متاثر از عوامل مختلفی است. از جمله‌ی این عوامل می توان به نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد، بورس کالا، قیمت قراضه و سنگ آهن و میزان تولید و تقاضای داخلی فولاد اشاره کرد.
عوامل موثر بر قیمت مقاطع فولادی

به گزارش می متالز، بنابر اعلام وب‌سایت فولاد ایرانیان، اینکه چه عواملی بر قیمت ورق، قیمت تیرآهن و قیمت پروفیل تأثیرگذار است موضوعی است که کارشناسان فولاد ایرانیان در این متن به آن پرداخته‌اند.

نرخ ارز: از آنجایی که بخش قابل توجهی از بازار فولاد را واردات مقاطع فولادی از جمله شمش و سنگ آهن تشکیل می‌دهد، طبیعی است که هر گونه افزایش و یا کاهش در نرخ ارز روی بازار داخلی اثرگذار باشد و به همین دلیل نوسانات ارز مساله مهمی روی قیمت‌گذاری مقاطع فولادی، مثلاً قیمت ورق فولادی و شمش می‌باشد.

قیمت جهانی فولاد: این پارامتر به تنهایی روی قیمت اثرگذار نیست، حاصل‌ضرب این عامل در نرخ ارز، پارامتری مهم و تأثیرگذار روی قیمت‌های مقاطع فولادی می‌باشد. در مقطعی از زمان ممکن است قیمت جهانی کاهش پیدا کند اما به دلیل افزایش نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار داخلی (قیمت پروفیل) نیز افزایش یابد.

افزایش قیمت جهانی فولاد به دلیل افزایش سنگ آهن است که عمده سنگ آهن جهان را کشور چین تولید می‌کند که بسته به موجودی سنگ آهن بنادر صادرکننده سنگ آهن قیمت مقاطع فولادی جهان نیز ممکن است افزایش یا کاهش یابد.

بورس کالا: بورس کالا جایی برای معاملات امن است و دست دلالان از بازار فولاد کوتاه می‌شود و خریدار و فروشنده با خیالی آسوده به معامله می‌پردازند. البته چند سالی است که شاهد تعیین سقف قیمت و ایجاد محدودیت‌هایی در معاملات می‌باشد که تا پیش از این تعیین قیمت برای مقاطع فولادی بدون مبنای درستی صورت می‌گرفت. چیزی که در بورس کالا از ابتدا تاکنون ثابت مانده تأثیری است که بر قیمت مقاطع فولادی داشته است.

به اعتقاد فعالان حوزه فولاد، استمرار و افزایش عرضه در بورس کالا می‌تواند تأثیر به‌سزایی در آرامش بازار و ثبات قیمت مقاطع فولادی داشته باشد. مساله مهمی که در بورس کالا مورد انتقاد فعالان این حوزه است میزان عرضه محدود در این بازار است که به شدت روی افزایش قیمت دخیل است.

قیمت قراضه و سنگ آهن: از آنجایی که قراضه و سنگ آهن به عنوان مواد اولیه برای تولید مقاطع فولادی به شمار می‌روند، هرگونه نوسان در قیمت آن روی قیمت تمام شده مقاطع فولادی از جمله قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن تأثیرگذار است. تولیدکنندگانی که مقاطع فولادی را با سنگ آهن تولید می‌کنند قیمت تمام شده محصولات برای آنها کمتر از تولیدکنندگانی است که از قراضه‌ها برای تولید این محصولات استفاده می‌کنند.

میزان تولید و تقاضای داخلی فولاد: این مساله یکی از مهمترین مساله‌ها در هر بازاری است که در بازار فولاد نیز مستثنی نیست. در چند سال گذشته با افزایش ظرفیت تولید قیمت مقاطع فولادی از ثبات خاصی برخوردار بود که در سال گذشته به دلیل ملتهب شدن بازار ارز، این ثبات از بین رفت و از آنجایی که مصرف‌کنندگان نگران آینده قیمت‌ها بودند بازار دچار تقاضای هیجانی شد و میزان تقاضا نیز افزایش یافت و این افزایش تقاضا روی افزایش قیمت نیز تأثیر گذاشت.

عواملی که در بالا به آنها اشاره شد دلایل کلی افزایش هستند، عوامل دیگری همانند مسائل سیاسی، به طور غیرمستقیم روی بازار فولاد اثر گذارند. به این صورت که این مسائل بر نرخ ارز دخیل هستند و با نوسان نرخ ارز هم بازار فولاد دچار نوسان می‌شود.

عوامل مهم دیگر، افزایش هزینه‌های تولید از جمله افزایش حقوق و دستمزد در سال جدید است که قیمت تمام شده مقاطع فولادی را بالاتر از قیمت سال گذشته می‌کند. البته نگرانی خریداران و عدم اعتماد آنها به آینده فولاد و بازار نیز آنها را ملزم به خرید و انبار کردن مقاطع فولادی می‌کند که این مساله سبب افزایش تقاضا و کاهش عرضه و در نتیجه افزایش قیمت آن می‌شود.

قیمت نفت هم در بازار فولاد بی تأثیر نیست، از آن جایی که ۱۵ درصد قیمت مقاطع فولادی مربوط به قیمت انرژی است. از سوی دیگر افزایش قیمت نفت سبب افزایش هزینه‌های حمل و نقل شده و در نهایت این دو عامل می‌توانند قیمت تمام شده مقاطع را که در دسترس قرار می‌گیرند، افزایش دهد.

برای اطلاع از آخرین وضعیت قیمت مقاطع فولادی با مرکز فولاد ایرانیان شماره تلفن ۴۲۲۱۴-۰۲۱ تماس بگیرید. کارشناسان مرکز متال ایرانیان هر آنچه که درباره قیمت مقاطع فولادی از جمله قیمت پروفیل، قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن می‌خواهید بدانید را در اختیارتان خواهند گذشت. فولاد ایرانیان با بیش از سه دهه فعالیت در زمینه خرید و فروش مقاطع فولادی دارای اعتبار قابل توجهی در بین فعالان در حوزه فولاد است.

منبع: ایسنا
عناوین برگزیده