تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۰
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۳۴۰۴۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

311 فرصت شغلی جدید در معادن استان مرکزی ایجاد شد

می متالز - معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: 311 فرصت شغلی جدید پارسال در معادن نقاط مختلف استان مرکزی ایجاد شد.
311 فرصت شغلی جدید در معادن استان مرکزی ایجاد شد

به گزارش می متالز، «محسن بسارده» روز دوشنبه، افزود: سال گذشته بیش از 570 میلیارد ریال حقوق دولتی معادن در استان مرکزی وصول شد که نسبت به سال 96 رشد قابل توجهی داشته است.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در معادن استان مرکزی در سال گذشته نیز بیش از 515 میلیارد ریال برآورد می شود.
معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: 59 پروانه اکتشاف معدنی جدید و 49 گواهی کشف نیز پارسال در نقاط مختلف استان مرکزی صادر شد و شمار پروانه های بهره برداری معدنی صادره و تمدید شده نیز در این مدت 39 فقره بوده است.
بسارده بیان کرد: ذخیره قطعی معادن استان مرکزی در سال جاری حدود 25 میلیون تن و ظرفیت اسمی معادن نیز بیش از یک میلیون 328 هزار تن ارزیابی می شود.
وی افزود: 35 نوع ماده معدنی در استان مرکزی تولید می شود که مهمترین آن مس، سرب، روی، طلا، فلدسپات، سنگ آهن، آهک، سولفات سدیم، سنگ لاشه و تراورتن است.
معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی توضیح داد: معادن کانون محوری در حوزه کسب و کار و درآمدزایی و پیشبرد امور توسعه پایدار است که باید سهم آن در حوزه تولید و بالابردن درآمد ناخالص ملی به خوبی دیده شود.
سه هزار و 911 نیروی کار در 530 معدن استان مرکزی فعالیت دارند.
استان مرکزی به سبب قرار گرفتن در حدفاصل 2 منطقه زمین شناسی مهم کشور( منطقه های دگرگونی سنندج سیرجان و ایران مرکزی) به لحاظ شرایط زمین شناسی، خاستگاه مواد معدنی مختلف و متنوعی شامل کانی های دگرگونی، آذرین و رسوبی از قبیل مواد معدنی غیرفلزی، فلزی، مصالح ساختمانی و سنگ های تزئینی است.
این استان با 380 معدن و استخراج سالانه 14 میلیون تن ماده معدنی، رتبه هفتم معدنی کشور را به خود اختصاص داده است و تاکنون از 57 نوع ماده معدنی موجود در کشور 42 نوع آن در استان مرکزی شناسایی شده و از حدود 35 نوع ماده معدنی بهره برداری می شود.
تراورتن، سولفات سدیم، سرب، روی، سنگ آهن، سنگ گچ، پوزولان، کائولن، باریت و خاک های صنعتی از مهمترین ذخایر غنی معدنی قابل بهره برداری در این استان هستند.
بیش از 42 نوع ماده معدنی در استان مرکزی شناسایی شده و امکانات برای استخراج تنگستن، قلع و مولیبدن، طلا، مس، آندالوزیت، مرمریت های سیاه، گرانیت، کانی های قیمتی و زینتی شامل فیروزه، کریزوکولا، جاسیر، آزوریت و مالاکیت، عقیق، بلور کوارتز، ارپیمان (سولفور آرسنیک)، بنتونیت و کلسیت در منطقه وجود دارد.
برخی مواد استخراج شده در معادن استان مرکزی در واحدها و کارخانه های گچ، آهک، سیمان سفید، رنگ، پوکه، کاشی، لاستیک و شیشه سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

عناوین برگزیده