تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۴
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۳۴۱۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیل وضعیت بازارهای مختلف جهان

سیگنال های مثبت بلندمدت برای فعالان بازار مواد خام

می متالز - در هفته های اخیر قیمت فلزات پایه نوسان های بزرگ نداشته و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران و فعالان بازار این فلزات منتظر اخبار جدید هستند.
سیگنال های مثبت بلندمدت برای فعالان بازار مواد خام

به گزارش می متالز، مانند گذشته، وضعیت اقتصادی چین مهمترین عامل موثر بر قیمت هاست البته تغییرات شاخص دلار، وضعیت اقتصاد جهان و تغییرات ذخیره این فلزات در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی نیز بر قیمت ها اثر می گذارند. نظرسنجی های مختلف درباره افق اقتصادی چین انجام شده و در تازه ترین مورد که از سوی خبرگزاری رویترز انجام شده اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده‌اند امسال اقتصاد چین 6.2 درصد رشد می‌کند که پایین‌ترین میزان در ۳۰ سال اخیر است. ضعف تقاضا در داخل و خارج سبب افت فعالیت‌های اقتصادی می‌شود و این در حالی است که دولت و بانک مرکزی چین سیاست‌های حمایتی فراگیر برای حفظ ثبات اقتصادی اتخاذ کرده اند.

اگر چه اخیراً نشانه های ثبات در دومین اقتصاد بزرگ جهان مشاهده شده اما تحلیلگران معتقدند هنوز زود است بتوان گفت این ثبات بلندمدت خواهد بود. در فصول اخیر سیاست های حمایتی اتخاذ شده از سوی دولت و بانک مرکزی چین محدودتر از سیاست‌های بوده که یک دهه پیش یعنی پس از بحران مالی و رکود اقتصادی جهان اتخاذ شد در نتیجه روند بهتر شدن شرایط تدریجی خواهد بود.

این هفته نرخ رشد اقتصادی چین در سه ماهه نخست امسال در مقیاس سالانه و فصلی اعلام می شود. تحلیل‌گران معتقدند تاثیرگذاری سیاست های حمایتی در چین فوری نیست در نتیجه در ماه‌های آینده ممکن است ضعف هایی در شاخص‌های اقتصادی این کشور مشاهده شود البته پس از این دوره، نرخ رشد بالاتر خواهد رفت. به احتمال زیاد در سه ماهه سوم امسال شاخص های اقتصادی چین در شرایط بهتر قرار خواهند داشت و این به معنای رشد مصرف مواد خام است.

دولت چین نرخ هدف برای رشد اقتصاد در سال جاری میلادی را ۶ تا 6.5 درصد تعیین کرده و رقم پیش‌بینی شده از سوی اقتصاددان ها یعنی 6.2 درصد در این گستره قرار دارد اما رقم یاد شده نسبت به 6.6 درصد و 6.8 درصد یعنی نرخ رشد اقتصادی چین در سال گذشته و سال ۲۰۱۷ پایین تر است. همچنین تحلیلگران پیش بینی کرده اند که سال آینده نرخ رشد ۶ درصد خواهد بود.

سیاست‌های حمایتی دولت و بانک مرکزی چین به عوامل مختلف وابسته است. امسال بر میزان بودجه زیرساخت‌ها افزوده و از مالیات ها کاسته شده است تا ثبات اقتصاد حفظ شود. همچنین بانک ها باید به شرکت‌های دچار مشکل وام دهند و نرخ سود را برای آنها کم کنند اما این نوع اقدامات ریسک های اعتباری را افزایش می‌دهد و امکان ارائه میزان بالا از این حمایت ها وجود ندارد.

در حال حاضر صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی را کاهش داده و عامل اصلی این اقدام، تنش های تجاری بین چین و آمریکاست. امیدهایی به رفع این اختلافات و کاهش تنش ها به وجود آمده است. بنا به اعلام وزیر دارایی آمریکا، در بسیاری از حوزه‌ها توافق حاصل شده و احتمالا طی چند هفته آینده محتوای توافق اعلام و توافقنامه امضا خواهد شد. البته اقتصاددان‌ها هشدار داده اند که حتی اگر تعرفه‌ها حذف شود و توافق به دست آید چین طی فصول آینده با ضعف تقاضا برای کالاهای صادراتی خود مواجه خواهد بود زیرا نرخ رشد اقتصاد جهان امسال پایین تر از سال قبل است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در شش ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

تحلیلگران معتقدند در ماه های آینده بانک مرکزی چین اقدامات بیشتری برای حمایت از اقتصاد این کشور انجام خواهد داد تا ریسک کاهش شدید نرخ رشد از میان برود اما احتمال کاهش نرخ های بهره وجود ندارد. سال پیش بانک مرکزی چین ۵ بار سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی را کاهش داد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال ۶ بار دیگر هر بار نیم درصد سپرده پایین آورده شود. این اقدام توان بانک ها برای اعطاء وام را بالا می برد. دولت و بانک مرکزی چین منتظر گذشت زمان و مشخص شدن وضعیت شاخص های اقتصادی هستند و بر مبنای این داده ها درباره میزان حمایت ها تصمیم گیری خواهند کرد.

نکته مهم که سبب آرامش خیال فعالان بازارهای مالی و مواد خام شده این است که دولت چین توان مدیریت شرایط را دارد و اجازه نخواهد داد ثبات اقتصاد از میان برود. این باور در کنار کاهش ذخیره فلزات پایه در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی سبب رشد قیمت ها در ماه‌های اخیر شده است. درباره آینده بازار فلزات پایه امیدواری وجود دارد بویژه اگر شاخص دلار کاهش یابد رشد قیمت ها سریع تر خواهد بود. عملکرد شاخص دلار در سال جاری میلادی تاکنون مثبت بوده اما احتمال کاهش آن در ماه‌های آینده زیاد است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: بورس 24
عناوین برگزیده