تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۰
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۳۴۱۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون فنی گمرک کشور تشریح کرد؛

وجود ۲.۵ میلیون تُن کالای اساسی در بنادر و گمرکات

می متالز - ارونقی در گزارشی با اعلام آخرین آمار و اطلاعات از میزان کالا‌های اساسی موجود در بنادر و گمرکات کشور از اقدامات ویژه گمرک برای تسهیل واردات کالا‌های اساسی همچون شکر خبر داد.
وجود ۲.۵ میلیون تُن کالای اساسی در بنادر و گمرکات

به گزارش می متالز به نقل از ایبِنا، مهرداد جمال ارونقی، معاون رئیس کل گمرک پیرامون میزان کالای اساسی موجود در بنادر و گمرکات کشور اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و پانصد هزار تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور موجود است که بندر امام خمینی (ره) با بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی در صدر قرار دارد و بنادر امیرآباد، شهید رجایی بندرعباس و چابهار به ترتیب با موجودی حدود ۳۰۰ هزار تن، ۲۷۰ هزار تن و ۱۲۰ هزار تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 مشکلی بابت تشریفات گمرکی کالا‌های اساسی وجود ندارد

معاون رئیس کل گمرک با اشاره به اینکه در حال حاضر، ۳ کشتی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تنی شکر، با اخذ دستور حمل یکسره از گمرک، در حال تخلیه و خروج این کالا هستند، تصریح کرد: با توجه به موافقت گمرک با حمل یکسره این کالای اساسی، ضمن اخذ مجوز‌های قانونی لازم، اجازه خروج این کالا صادر شده و این کالا بدون هیچ ایستائی در بندر در حال خروج به سمت مقاصد تعیین شده در داخل کشور است.

وی در ادامه، اضافه کرد: تخلیه کشتی دیگری در بندر امام خمینی (ره) نیز که حاوی ۶۰ هزار تن شکر است، انجام شده و تشریفات گمرکی و خروج این کالا نیز درحال پیگیری است. لازم به ذکر است، یک فروند کشتی دیگر، حاوی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن شکر نیز، در آستانه تخلیه و انجام تشریفات گمرکی مربوطه است.

۱۸ هزار تن گوشت منجمد در بنادر کشور

جمال ارونقی در ادامه پیرامون میزان کالا‌های اساسی موجود در گمرکات کشور، به وجود ۱۸ هزار تن گوشت منجمد در بنادر کشور اشاره و تصریح کرد: از میزان گوشت اعلامی، مواردی که به گمرک مراجعه و اقدام به اظهار کالا کرده‌اند، اظهارنامه در مسیر سبز انتخاب مسیر قرار گرفته و ضمن انجام تشریفات مربوطه همچون اخذ مجوز‌های قانونی لازم، نسبت به صدور اجازه خروج کالا به صورت شبانه روزی اقدام شده است.

میزان کالا‌های دپو شده در بنادر و گمرکات کشور

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بنادر کشور بیش از ۸۵ هزار کانتینر وجود دارد، اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعات، ۶۴ هزار TEU کانتینر کالا در منطقه ویژه شهید رجایی بندرعباس، ۶ هزار و چهارصد TEU کانتینر در بندر امام خمینی (ره)، ۶ هزار TEU کانتینر در بندر بوشهر، ۴ هزار TEU کانتینر در بندر خرمشهر، ۳ هزار و پانصد TEU کانتینر در بندر چابهار و یک هزار و صد کانتینر کالا در سایر بنادر کشور موجود است.

تعاریف مختلف از رسوب کالا در گمرکات کشور

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با تاکید بر اینکه، نگاه و تعریف مراجع مختلف از «رسوب کالا» متفاوت است و باید در زمان اعلام آمار رسوب کالا در گمرکات به مبنای محاسبه مرجع راوی توجه شود، خاطرنشان کرد: برخی از مراجع یا کارشناسان، کالا‌های موجود در بنادر را حتی اگر در مرحله تخلیه و تحویل بندر باشد رسوب کالا قلمداد می‌کنند، اما مرجعی دیگر، کالایی را که در یک دوره زمانی در بندر دپو می‌شود رسوب کالا ارزیابی می‌کند، حتی برخی مراجع، کالا‌هایی را بعنوان رسوب معرفی می‌کنند که قابلیت اظهار به گمرک را نداشته باشند؛ در نتیجه باید در این خصوص، توجه و دقت لازم صورت گیرد.

عناوین برگزیده