تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۳
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۳۴۱۳۹
سرویس خبر : انرژی

پایین‌ترین سطح تولید نفت در ۵ سال گذشته؛ ایران جایگاه چهارم اوپک را به کویت واگذار کرد

می متالز - تولید روزانه نفت ایران در ماه مارس گذشته با کاهش ۲۸ هزار بشکه‌ای به پایین‌تر از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسید تا این کشور جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک را به کویت واگذار کند.
پایین‌ترین سطح تولید نفت در ۵ سال گذشته؛ ایران جایگاه چهارم اوپک را به کویت واگذار کرد

به گزارش می متالز به نقل از یورو نیوز، دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد که متوسط تولید روزانه اعضاء این سازمان در ماه مارس گذشته با ۵۳۴ هزار بشکه کاهش در مقایسه با ماه فوریه به ۳۰ میلیون و ۲۲ هزار بشکه رسید.

بر پایه این گزارش، متوسط تولید روزانه نفت ایران نیز با ۲۸ هزار بشکه کاهش در ماه مارس به ۲ میلیون و ۶۹۸ هزار بشکه رسید که پایین‌ترین سطح تولید نفت ایران در ۵ سال گذشته محسوب می شود.

تولید روزانه نفت ایران در دور پیشین تحریم‌های نفتی علیه این کشور در ماه می سال ۲۰۱۳ میلادی به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه تنزل کرد و پس از آن تا ماه مارس سال ۲۰۱۴ میلادی به ۲ میلیون ۸۰۰ هزار بشکه افزایش یافت.

گزارش دبیرخانه اوپک همچنین حاکی از این است که عربستان سعودی و ونزوئلا بیشترین میزان کاهش روزانه تولید نفت را در ماه مارس گذشته تجربه کرده‌اند.

متوسط تولید روزانه نفت عربستان در ماه مارس با ۳۲۴ هزار بشکه کاهش به کمتر از ۱۰ میلیون بشکه رسید و ونزوئلا هم شاهد کاهش ۲۸۹ هزار بشکه‌ای تولید نفت بود. بدین ترتیب تولید روزانه نفت عربستان و ونزوئلا در ماه مارس به ترتیب به ۹ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۷۳۲ هزار بشکه رسید.

در میان ۱۴ عضو اوپک، بیشترین میزان افزایش تولید در ماه مارس به لیبی با ثبت متوسط روزانه ۱۹۶ هزاربشکه تعلق گرفت، به طوری که تولید نفت این کشور پس از ۶ ماه بار دیگر به بالاتر از ۱ میلیون بشکه در روز رسید.

گزارش دبیرخانه اوپک نشان می‌دهد که طی ماه مارس گذشته، ایران با یک پله نزول پس از عربستان، عراق، امارات عربی متحده و کویت، به پنجمین تولید کننده نفت اوپک بدل شده است.

متوسط تولید روزانه نفت کویت در ماه مارس گذشته ۲ میلیون و ۷۰۹ هزار بشکه گزارش شده است.

عناوین برگزیده