تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۳۴۱۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فراخوان یک میلیون و ۱۱۹ هزار سهامدار بانکی

می متالز - ۴۲ هزار و ۵۹۳ میلیارد ریال، ارزش بازار ۵ بانک ادغامی وابسته به نیروهای مسلح است.
فراخوان یک میلیون و ۱۱۹ هزار سهامدار بانکی

به گزارش می متالز، زمزمه ادغام بانک های خصوصی در سال 96 و در پی آن بحران ورشکستگی در مؤسسات مالی و اعتباری شنیده شد، اما به صورت رسمی در اسفندماه سال 97 به دستور بانک مرکزی و با ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح کلید خورد. بانک مرکزی یازدهم اسفند 97 در اولین اطلاعیه‌ عمومی اعلام کرد این ادغام با در نظر گرفتن حقوق سه گروه سهامداران، سپرده‌گذاران و کارمندان این بانک ها خواهد بود. اما در آن زمان جزئیاتی درخصوص تعیین تکلیف این گروه‌ها مشخص نشدو تنها نکته‌ای که از سوی رئیس کل روشن شد دولتی ماندن بانک سپه و انحلال مؤسسات مالی مورد اشاره در مدت چهار ماه بود.

 

فرصت 30روز کاری فروش سهام بانک‌های نظامی  


عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرده بود که تا چهار ماه بانک‌ها به همان صورت قبل کار خود را انجام می‌دهند و پس از آن با فراهم شدن شرایط ادغام، تغییرات فیزیکی اعمال خواهد شد.البته  در این میان مواردی مانند تعداد شعب بالای این مؤسسات، ساماندهی کارمندان، بلاتکلیفی سهامداران و سردرگمی سپرده‌گذاران برخی از چالش‌های این طرح است. در همین راستا، نخستین گام پس از برگزاری مجامع عمومی این بانک‌ها، فروش سهام سهامداران این بانک‌ها بود. به گفته همتی، طبق توافقی که با سازمان بورس و اوراق بهادار شده است، این افراد می‌توانند سهام خود را در تاریخ مشخص با حداکثر قیمت اسمی یا قیمت زمان بسته شدن نماد (هر کدام که بالاتر باشد) بفروشند. بر اساس اطلاعیه این بانک‌ها و مؤسسه اعتباری، از روز یکشنبه (۱۸ فروردین سال جاری) به مدت ۳۰ روز کاری تا روز یکشنبه (۲۹ اردیبهشت سال جاری)، امکان استفاده از شرایط خرید سهام فراهم شده است. البته قیمت سهام قابل خرید برای چهار بانک و مؤسسه متفاوت است. به این ترتیب با پایان یافتن فروش سهام این بانک‌ها از سوی سهامداران و پایان مهلت فروش سهام یعنی ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری،  اولین گام برای ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه عملاً برداشته شده است.

 


شرایط انتقال سهام بانک‌های ادغامی


 شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره شرایط انتقال سهام بانک‌های ادغامی بر اساس مجوز شورای عالی بورس، با بیان اینکه انتقال سهام افرادی که سهامدار بانک‌های ادغام شده در بانک سپه هستند با مجوز شورای عالی بورس برای نقل و انتقال خارج از ساعت دریافت شده است، گفت: این سهام با حداکثر قیمت اسمی یا قیمت قبل از بسته شدن منتقل می‌شود و تصمیم گیری به نفع سهامداران است.وی اظهار داشت: هر شخصی که تمایل داشته باشد سهم خود را می‌تواند به نهادهای دارای مجوز منتقل کند.رئیس سازمان بورس با بیان این که فرم‌هایی برای این نقل و انتقال‌ها طراحی کرده ایم، افزود: این فرم‌ها در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد و آنان با اختیارات خودشان می‌توانند سهام خود را واگذار کنند و اگر این سهامداران تمایل به واگذاری سهام خود نداشته باشند باید منتظر کار کارشناسی دادگستری باشند که در خصوص سود و زیان این بانک‌ها بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و تصمیم گیری می‌کند و هر حقوقی که به این افراد تعلق بگیرد به آن‌ها ارائه می‌شود. محمدی گفت: اگر افرادی شکایت داشته باشند قوه قضائیه شعبه‌ای را انتخاب می‌کند که این افراد می‌توانند برای شکایات خود به آن مراجعه کنند. همانطور که گفته شد این قیمت ها باتوجه به توافق بانک مرکزی با سازمان بورس باید قیمت اسمی سهم یا قیمت زمان بسته شدن آن(هرکدام که بالاتر است) باشد، که تاحدود زیادی منافع حداقلی سهامداران را تأمین می کند. پر واضح است که اگر سهامداری این قیمت‌ها را منصفانه نداند براساس گفته های رئیس سازمان بورس باید منتظر نظر کارشناس دادگستری باشد.


البته باید گفت سهامدارانی که قصد فروش سهام خود در این مرحله را دارند باید به شعب کارگزاران عضو بورس و یا فرابورس ایران و همچنین شعب منتخب این بانک‌ها  در سراسر کشور مراجعه و نسبت به تکمیل و ارائه تقاضای فروش سهام خود به همراه تعهدنامه مربوطه اقدام کنند.

 

جایگاه و سوابق بانک‌های ادغامی در  بورس


بانک‌های نظامی که قرار است در بانک سپه ادغام شوند بانک‌هایی هستند که سهام آنها در بازار سرمایه معامله می‌شوند. در گروه بانک و مؤسسات اعتباری بازار سرمایه 18 بانک در این صنعت حضور دارند که مجموع ارزش بازار این بانک ها  بر اساس آخرین اطلاعات ( یکشنبه 18 فروردین) 447 هزار و 688 میلیارد ریال و مجموع ارزش بازار 5 بانک ادغامی حدود 42 هزار و 592 میلیارد ریال بوده که کل مجموع ارزش بازار این 5 بانک معادل 9.5 درصد ارزش کل بازار گروه صنعت بانکی است. بر اساس این گزارش ، بانک مهر اقتصاد با نماد «ومهر» در بازار پایه ب فرابورس حضور داشته و نماد این بانک  از تاریخ 27 تیر 96  متوقف بوده است. بانک قوامین با نماد «وقوام» هم که در بازار پایه ب فرابورس معامله می‌شد نیز در تاریخ 13 خرداد 96 متوقف شد. بانک حکمت ایرانیان و مؤسسه اعتباری کوثر در بازار دوم فرابورس حضور دارند که به ترتیب 24 تیر 97 و 16 تیر 97 با توقف نماد روبرو شدند. بانک انصار با نماد « وانصار» در  بازار اول (تابلوی اصلی) بورس تهران حضور داشته که از تاریخ 3 مرداد 97 نماد این بانک متوقف شده است.

علی اصغر حیدری - خبرنگار

شماره ۲۹۹ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۰

عناوین برگزیده