تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۳۴۱۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مزیت‌های برتر کنسرسیوم تأمین مالی

می متالز - تأمین مالی، هنر و علم مدیریت وجوه نقد با هدف سرمایه‌گذاری، سودآوری، کاهش ریسک و برطرف کردن نیازهای اقتصادی و اجتماعی بوده و از نگرانی‌های اقتصادی در جهان، تأمین منابع مالی مطلوب است.
مزیت‌های برتر کنسرسیوم تأمین مالی

به گزارش می متالز، بین ساختار سرمایه و سودآوری رابطه متقابل وجود دارد و سودآوری بیشتر قدرت شرکت را در مذاکره با تأمین کنندگان و مشتریان بالا می‌برد و شرکت از این مزیت رقابتی برای بهبود نقدینگی خود استفاده می‌کند. منابع تأمین مالی داخلی از مواردی همچون سرمایه و سهام، سود انباشته، سود سهام پرداختنی، اندوخته‌های قانونی و احتیاطی، فروش دارایی‌ها و ... تأمین می‌شود، اما یکی از روش‌های مهم جذب سرمایه ایجاد کنسرسیوم توسط شرکت‌های تأمین سرمایه برای تأمین وجوه مورد نیاز ناشران است.


کنسرسیوم به ائتلاف چند فرد، بنگاه، خوشه یا حکومت (یا ترکیبی از این‌ها) با هم برای انجام فعالیت‌های مشترک یا ادغام منابع خود، برای رسیدن به هدف مشترک گفته می‌شود. به طور خلاصه منظور از کنسرسیوم، ائتلاف چند بنگاه باهم برای انجام امور انتفاعی است. این ترکیب یا ادغام علاوه بر ایجاد مزیت رقابتی ناشی از کاهش هزینه، باعث ایجاد هم‌افزایی مثبت در انجام هدف کنسرسیوم که در این مورد تأمین مالی شرکت درخواست دهنده است می شود و در نتیجه افزایش کارایی در زمان و کیفیت اجرا خواهد شد.


هدف ایجاد یک کنسرسیوم موارد مختلفی است که در دنیای مالی منظور از کنسرسیوم تأمین مالی، تجمیع شرکت‌های تأمین سرمایه بوسیله یک قرارداد نظارت شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت ایجاد نقدینگی بیشتر برای شرکت درخواست کننده است. از مزایای تأمین مالی از طریق کنسرسیوم می‌توان کاهش هزینه‌های عملیاتی تأمین مالی به دلیل هم پوشانی امور بین تأمین سرمایه‌ها (و بعضاً بانک‌ها)، کاهش رقابت بین تأمین سرمایه‌ها و یکسو سازی اهداف و منافع این شرکت‌ها، تسریع در عملیات تأمین مالی و رفع نیاز درخواست دهنده در قالب همکاری چندجانبه، بهبود عملکرد شرکت‌های تأمین سرمایه و سعی در تخصیص سهم بیشتری از کنسرسیوم‌های آتی به خود، نظارت بر روند تأمین سرمایه توسط نهاد بالادست و همچنین تقسیم میزان ریسک بین چند شرکت و درنتیجه ترغیب شرکت‌ها برای تلاش و همکاری با یکدیگر برای مدیریت انواع ریسک، را نام برد.


همچنین با عنایت به پیام مقام معظم رهبری و نام گرفتن سال 1398 با عنوان رونق تولید و ایجاد فضای حمایت از تولیدکنندگان، به نظر می‌رسد با توجه به کشش بازار و تقاضای بالقوه جهت کسب سود با نرخی بیش از سودهای بانکی توسط شرکت‌های تأمین سرمایه و قابلیت کنترل و مدیریت ریسک اوراق در قراردادهای کنسرسیومی تأمین مالی، می‌توان روشی مناسب برای تأمین مالی انواع شرکت‌ها و سازمان‌های تولیدکننده در نظر گرفت.

 

احسان جنگجوی - مدیرتأمین مالی  تأمین سرمایه امین 

شماره ۲۹۹ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۵

عناوین برگزیده