تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۴
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۳۴۳۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیل وضعیت بازارهای مختلف جهان

نمای بازارها در هفته پیش رو؛ از این پس باید تیزبین تر بود!

می متالز - عملکرد برخی بازارها در هفته ها و ماه های اخیر مثبت بوده زیرا سرمایه گذاران ریسک بالاتری پذیرفته اند اما اکنون زمان تصمیم گیری درباره نحوه رفتار در آینده است.
نمای بازارها در هفته پیش رو؛ از این پس باید تیزبین تر بود!

به گزارش می متالز، هفته گذشته قیمت فلزات پایه نوسان های بزرگ نداشت و قیمت طلا کاهش پیدا کرد. همچنین شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ از جمله بورس آمریکا رشد کردند. قیمت نفت نیز کمی بالا رفت و این در حالی بود که شاخص دلار افزایش پیدا کرد. هفته پیش گزارش ها از اقتصاد چین مثبت بود و نیز نشانه هایی از ثبات در اقتصاد این کشور مشاهده شد. در ادامه به تقویم اقتصادی جهان در هفته پیش رو و برخی پیش‌بینی‌ها که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می کنیم.

روز دوشنبه اکثر بازارهای اروپایی تعطیل هستند در نتیجه تغییری در قیمت فلزات پایه و نفت برنت مشاهده نخواهد شد البته در آمریکا شاخص فعالیت‌های ملی فدرال رزرو شیکاگو در ماه گذشته و دو گزارش از بخش مسکن این کشور منتشر می‌شود. مانند هفته‌های قبل، سرمایه‌گذاران بر اخبار مربوط به مذاکرات تجاری چین و آمریکا تمرکز خواهند داشت. پیش‌بینی شده طی دو هفته آینده توافق حاصل خواهد شد اما درباره محتوای این توافق و اثرات آن بر اقتصاد دو کشور و جهان ابهام‌هایی وجود دارد. برخی تحلیلگران معتقدند سرمایه‌گذاران نباید تصور کنند حصول توافق به معنای رونق اقتصادی جهان است. امسال نرخ رشد اقتصادی جهان در محدوده 3.3 درصد خواهد بود که پایین تر از سال قبل است و در بخش‌های مختلف ضعف‌ها ادامه پیدا خواهد کرد در نتیجه منطقی این است که با احتیاط رفتار شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه‌شنبه اخباری از اقتصاد آسیا و اروپا منتشر نمی‌شود اما در آمریکا شاخص قیمت مسکن، شاخص تولید کارخانه ای فدرال رزرو ریچموند و تغییرات فروش مسکن در ماه گذشته اعلام خواهد شد. هفته قبل برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا مثبت نبود با این حال شاخص دلار رشد کرد زیرا ارزش یورو و پوند تحت فشار قرار دارد و تا وقتی بانک های مرکزی ژاپن، اروپا و انگلستان سیاست‌های حمایتی اجرا کنند بعید است شاهد افت شاخص دلار باشیم. بانک مرکزی آمریکا برنامه بالا بردن نرخ های بهره را متوقف کرده اما از آنجا که وضعیت اقتصادی این کشور بهتر از اروپاست دلار حمایت می‌شود. البته رشد ارزش دلار عامل تنش بین ترامپ و بانک مرکزی آمریکا بوده است. ترامپ و تیم اقتصادی دولت او بانک مرکزی را عامل کاهش نرخ رشد اقتصادی آمریکا در دو فصل پایانی سال گذشته می دانند. پیش بینی شده در هفته پیش رو شاخص دلار رشد خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه تعدادی گزارش از اقتصادهای بزرگ اروپایی منتشر می‌شود: شاخص جو تجاری و انتظارات اقتصادی در آلمان، شاخص جو تجاری در فرانسه و بولتن اقتصادی منطقه یورو. همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته گذشته را اعلام می‌کند. با نزدیک شدن به زمان پایان معافیت خریداران نفت ایران از تحریم های آمریکا، نگرانی‌هایی درباره کاهش قابل ملاحظه عرضه نفت پدید آمده و زمینه را برای افزایش قیمت‌ها فراهم کرده است. اکنون دولت آمریکا باید بین افزایش قیمت‌ها و نارضایتی مردم این کشور و تمدید معافیت ها و کاهش اثر تحریم ها یکی را انتخاب کند. عربستان به نفت ۸۰ دلاری نیازمند است بنابراین متقاعد کردن این کشور به بالا بردن عرضه برای کاهش قیمت‌ها آسان نیست. عربستان دارای بالاترین میزان مازاد ظرفیت تولید است و می‌تواند بخشی از کاهش عرضه نفت ایران را جبران کند. برنامه کاهش عرضه نفت که از سوی اوپک و روسیه در حال اجراست یک عامل مهم دیگر افزایش قیمت این ماده خام است. به احتمال زیاد معافیت چند خریدار نفت ایران از تحریم‌ها تمدید خواهد شد اما به شرط کاستن از میزان خرید. در این حالت قیمت نفت تحت فشار قرار خواهد گرفت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه وضعیت بازار کار آمریکا در هفته گذشته، شاخص تولید کارخانه ای فدرال رزرو کانزاس و تغییرات سفارش کالاهای بادوام در این کشور اعلام خواهد شد. اخبار مثبت از بازار کار آمریکا یک عامل رشد شاخص دلار و کاهش قیمت طلا بوده است و بعید نیست در هفته پیش روی قیمت طلا کاهش یابد. در نظرسنجی کیتکو سرمایه گذاران و تحلیلگران بر سر جهت حرکت قیمت طلا در هفته جاری اختلاف نظر داشتند. در سه هفته اخیر شاهد کاهش قیمت طلا بوده ایم.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه تغییرات تعداد چاه های نفت فعال در آمریکا، شاخص انتظارات مصرف کنندگا،ن شاخص وضعیت جاری و انتظارات تورمی در این کشور اعلام می شود. اگر پیش بینی رشد شاخص دلار در هفته جاری تحقق یابد و داده های اقتصادی اروپا مثبت نباشد قیمت مواد خام این هفته تحت فشار قرار خواهد گرفت. سرمایه‌گذاران منتظر اخبار جدید از مذاکرات تجاری چین و آمریکا و وضعیت معافیت خریداران نفت ایران از تحریم های آمریکا هستند.

منبع: بورس 24
عناوین برگزیده