تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۳۴۳۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فرصتی برای افزایش سهم صنایع فولاد سنگان خواف از آب

می متالز - مقایسه وضعیت امروز منطقه مرزی سنگان در خراسان رضوی با وضعیت آن در سال ۱۳۹۲ و در نظر گرفتن کارهای انجام شده برای توسعه صنایع معدنی این منطقه، نگاه مدبرانه برای اشتغال، توسعه و جلوگیری از خام‌فروشی را نشان می‌دهد.
فرصتی برای افزایش سهم صنایع فولاد سنگان خواف از آب

به گزارش می متالز،  درحال‌حاضر ۴ شرکت اپال پارسیان، شرکت صنعتی، معدنی توسعه ملی، شرکت فولاد سنگان و شرکت فولاد خراسان وارد میدان شد‌ه‌اند و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برای فرآوری سنگ آهن، تولید گندله و کنسانتره سرمایه‌گذاری کرد‌ه‌اند.
سَنگان شهر مرزی در شهرستان خواف استان خراسان رضوی است که به دلیل برخورداری از یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سنگ آهن با عیار ۶۳ درصد به عسلویه شرق کشور شهرت یافته و برآوردها گویای وجود ۱.۲ میلیارد تن ذخیره سنگ آهن در این منطقه است. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) کار بهره‌برداری از معادن پلاسری سنگ آهن این منطقه را برعهده گرفته و خوراک مناسب واحدهای صنعتی این بخش را تامین می‌کند. آنچه در منطقه سنگان خواف از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در فرآوری سنگ آهن انجام شده و پروژه‌هایی که در آینده از سوی این شرکت‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید، نویدبخش تکمیل زنجیره فولاد در شرق کشور و توسعه منطقه‌ای و ملی است.
با این حال بزرگ‌ترین مشکل این معدن، کمبود آب برای فرآوری مواد معدنی، تولید کنسانتره و گندله است. حالا بارش باران رحمت الهی که البته در مناطق زیادی از کشور به دلیل نارسایی مدیریتی و نداشتن نگاه آینده‌نگر به مهار روان‌آب‌ها، به سیل تبدیل شد، نعمتی برای صنایع آب‌بر در مناطق کویری و خشک مانند سنگان خواف است.

 

افزایش سهم فولادی‌ها از روان‌آب‌ها

رئیس انجمن تخصصی مواد معدنی خراسان رضوی گفت: سیلاب‌هایی که در نتیجه بارش باران در منطقه سنگان خواف جاری شده، فرصتی است که سهم صنایع فولادی مستقر در آن منطقه، از آب افزایش یابد.
حسین حسین‌زاده افزود: صنایع فولادی در منطقه خواف برای تولید نیاز به آب کافی دارند و از سویی دیگر به علت خشکسالی، تامین آب در سال‌های گذشته برای صاحبان صنایع این منطقه دشوار شده است.
وی اضافه کرد: صاحبان صنایع فولادی در منطقه خواف، قادر به برداشت سهم مناسب از سفره‌های آب‌های زیرزمینی نبودند و در سال‌های گذشته طرح‌هایی مبنی بر انتقال آب از شهرهای نزدیک به این منطقه یا انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان مطرح شدند.
رئیس انجمن تخصصی مواد معدنی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه با تغییرات اقلیمی به وجود آمده، بارش باران و جاری شدن سیلاب‌ها در منطقه خواف بهتر است سهم صنایع فولادی سنگان از آب آن منطقه بیشتر شود.
حسین‌زاده افزود: صنایع فولادی مستقر در منطقه سنگان خواف سهم زیادی در اشتغال استان دارند و تعطیلی آنها تاثیر قابل توجهی بر جامعه خواهد داشت..

 

سهم ناچیز فولادی‌ها از آب مصرفی

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی نیز در این باره گفت: عده‌ای مخالف تغییر کاربری بخشی از چاه‌های کشاورزی منطقه سنگان خواف برای تامین آب مورد نیاز صنایع فولادی هستند.
حبیب‌الله ترشیزیان با بیان اینکه مقدار آبی که صنایع فولادی سنگان از آب چاه‌ها نیاز دارند، در برابر سهم زیاد حوزه کشاورزی از آب منطقه بسیار ناچیز است، افزود: هم اینک از کل آب مصرفی خراسان رضوی، سهم آب آشامیدنی ۳ تا ۵ درصد، سهم بخش صنعت و معدن حدود ۴ درصد و سهم بخش کشاورزی ۹۰ درصد است.
وی ادامه داد: اگر آب مورد نیاز بخش صنایع معدنی خراسان رضوی را تامین نکنیم و همه آب را به بخش کشاورزی بدهیم، مزیت نسبی در کدام بخش از اقتصاد قرار می‌گیرد؟

 

عسلویه شرق

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این باره گفت: سَنگان شهری مرزی در شهرستان خواف استان خراسان رضوی است که به دلیل برخورداری از یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سنگ آهن با عیار ۶۳ درصد به عسلویه شرق کشور شهرت یافته است و برآوردها گویای وجود ۱.۲ میلیارد تن ذخیره سنگ آهن در این منطقه است.
علی رسولیان افزود: میزان تولید خراسان رضوی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله، ۶ میلیون تن کنسانتره و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام در سال است که قرار است ظرفیت تولید فولاد خام در این استان سالانه به ۱۰ میلیون تن برسد.
وی ادامه داد: هدف اجرای طرح‌های فولادی در منطقه سنگان خواف، جلوگیری از خام‌فروشی بوده که این اتفاق در منطقه افتاده و زنجیره فولاد از خرد کردن سنگ گرفته تا تولید آهن اسفنجی و فولاد در حال تکمیل است. معاون استاندار خراسان رضوی درباره تامین آب مورد نیاز صنایع فولاد منطقه سنگان خواف هم گفت: صاحبان صنایع فولاد مستقر در این منطقه از چاه‌های آب موجود سهم قابل توجهی نداشته‌اند و با کمبود آب روبه‌رو بود‌ه‌اند.
رسولیان افزود: در نشست این هفته شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی، موضوع تامین آب صنایع فولاد از محل سیلاب‌های ناشی از ریزش باران مطرح و مقرر شد در صورتی که فعالان اقتصادی آن منطقه در عملیات مربوط به آبخیزداری و آبخوان‌داری مشارکت کنند بتوانند به اندازه همکاری خود سهم بیشتری از آب منطقه به‌دست آورند.

 

خسارت سیلاب

سرپرست فرمانداری خواف نیز در این باره گفت: از ابتدای سال آبی جاری یعنی مهر ۱۳۹۷ تاکنون ۲۰۰ میلی‌متر باران در شهرستان خواف باریده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵ برابر افزایش یافته است و بیشترین میزان بارندگی در ۲ هفته ابتدای فروردین بود.
عبدالرضا سپهری افزود: بارندگی‌های شدید، منجر به جاری شدن سیلاب شده که این سیلاب از ابتدای سال زراعی امسال تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال به بخش‌های مختلف این شهرستان خسارت وارد کرده است.
گفتنی است شهر سنگان از توابع شهرستان خواف در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

عناوین برگزیده