تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۸
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۳۴۵۸۸
سرویس خبر : انرژی

ضرورت استفاده بهینه از پساب در صنایع فولادی چهارمحال و بختیاری

می متالز - خشکسالی در سال های اخیر موجب صرفه جویی 31درصدی آب در شرکت فولاد سفیدشت چهارمحال و بختیاری شد و تا چهار ماه آینده با طرح انتقال پساب بروجن نیاز به آب زیرزمینی قطع می شود.
ضرورت استفاده بهینه از پساب در صنایع فولادی چهارمحال و بختیاری

به گزارش می متالز، سازه های فولاد قد برافراشته در زمینی به مساحت 250هکتار بر پهنه سفیدشت، در فاصله 35کیلومتری جاده شهرکرد به بروجن در سال95 افتتاح شد.

در گام نخست تولید آهن اسفنجی در واحد احیای مستقیم در شرکت فولاد سفیدشت چهارمحال و بختیاری به عنوان نخستین طرح از فولاد هفتگانه کشور آغاز شد.

یکی از الزامات برای فعالیت چرخه این صنعت، آب بود، به گفته کارشناس تولید فولاد سفیدشت، این شرکت آب مورد نیاز برای تولید آهن اسفنجی را از منابع زیرزمینی و سرریز سدچغاخور تأمین می کرد.

در صنایع فولاد، آهن اسفنجی به روش میدرکس(احیاء از طریق گاز طبیعی) تولید می شود؛ این روش به عنوان کم مصرف ترین و پر بازده ترین روش ها در ایران و جهان است.

در این روش استاندارد آب مصرفی برای تولید هر یک تن فولاد، یک و نیم متر مکعب است؛ که کارشناسان و متخصصان شرکت فولاد سفیدشت توانستند با صرفه جویی آب برای تولید هر یک تن فولاد آهن یک و دو دهم مترمکعب آب استفاده کنند.

با پیدا شدن رد پای خشکسالی در جهان، بر اساس آمار، ایران چهارمین کشور در معرض خطر خشکسالی شد و چهارمحال و بختیاری در رتبه هفتم خشکسالی کشور قرار گرفت.

مهندسان و کارشناسان این مجتمع هم امسال به منظور مدیریت مصرف آب اقدام به بازچرخانی آب و تغییر پکینگ برج های خنک کننده از نوع لایه ای به سبدی در مجمتع کردند که 31درصد صرفه جویی آب به همراه داشت.

مهدی کیانی کارشناس تولید مجتمع فولاد سفیدشت می گوید: در صورتی که این اقدامات بر روی نحوه مصرف آب در خط تولید صورت نمی گرفت حدود 45متر مکعب بر ساعت آب بیشتر مصرف می شد.

مدیر واحد عملیات شرکت فولاد سفیدشت می گوید: در شش ماهه امسال حدود 300هزار تن آهن اسفنجی در شرکت تولید شد.

جمشید علی بابایی می افزاید: کمبود آب، مواد اولیه ، قطعات یدکی، حمل و نقل، محصول مادر و زمانبدی مصرف برق در تابستان موجب کاهش تولید شد.

مهدی علی بابابی، کارشناس تولید شرکت فولاد سفیدشت عمده مشکل را نبود آب مطرح می کند و می افزاید: امسال به مدت 40روز به دلیل نبود آب محصول در این مجتمع تولید نشد و از مرداد ماه امسال به منظور حفاظت از محیط زیست انتقال آب چغاخور به این مجتمع قطع شد.

مدیرعامل مجتمع فولاد سفیدشت می افزاید: به دلیل ضرورت و نیاز به آب در این شرکت امسال چهار حلقه چاه در سفیدشت و فرادنبه با هزینه بیش از یک میلیارد تومان اجاره شد و پیش بینی می شود: با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان امسال تولید آهن اسفنجی در این مجتمع به 600هزار تن برسد.

شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری با ظرفیت تولیدی سالانه 800هزار تن شامل فاز احیاء(تبدیل گندله آهن به آهن اسفنجی)، فاز فولاد سازی(تبدیل آهن اسفنجی به اسلب) و فاز تولید(شمش فولادی) است.

آقای لطفی، مدیر توسعه و تکنولوژی شرکت فولاد سفیددشت گفته است: مرحله دوم این شرکت با پیشرفت فیزیکی 71درصدی مصمم است تا به عنوان اولین واحد فولاد سازی در طرح های استانی سال آینده به بهره برداری برسد.

شرکت فولاد سفیدشت چهارمحال و بختیاری صنعت مادر چهارمحال و بختیاری است.

نعیم امامی، کارشناس صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در صورت تأمین نشدن آب مورد نیاز برای این صنعت بزرگ در آینده ای نزدیک تولید آن با مشکل جدی مواجه می شود.

محمود ارباب زاده مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت از طرح انتقال پساب بروجن و اجرایی شدن عملیات ساخت تصفیه خانه در فولاد سفیدشت خبر می دهد و می گوید: امروز کم آبی به یک مسئله حیاتی و مهم کشور تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری می گوید: مسیر لوله گذاری طرح انتقال پساب تصفیه خانه بروجن به فولاد سفیددشت 30کیلومتر است که با پیشرفت 60درصدی در حال انجام است.

آقای بیگلری می افزاید: در قالب قرداد 25ساله با وزارت نیرو 100 لیتر بر ثانیه پساب بروجن در اختیار فولاد سفیدشت خواهد بود.

مدیر پشتیبانی شرکت فولاد سفید دشت می افزاید: با اجرای این طرح سالانه یک میلیون و 800متر مکعب پساب فاضلاب صنایع فولاد شرق استان منتقل می شود.

مرتضی جباری می گوید: انتقال پساب بروجن به شرکت فولاد سفیدشت، چهارمحال و بختیاری را پس از استان های قم، یزد و اصفهان به چهارمین استان پیشرو از پساب فاضلاب شهری تبدیل خواهد کرد، تا با توسعه بخش های شمش فولاد و نورد سرد چرخه فولاد سازی در چهارمحال و بختیاری تکمیل و ورق مورد نیاز خودرو سازان کشور هم تأمین شود.

آقای علی بابایی می گوید: با انتقال پساب بروجن به هیچ عنوان ما قطره ای از منابع آب شرب را استفاده نخواهیم کرد و صرفاً آب، آب پساب شهری است که دور ریز است.

به گفته فرماندار شهرستان بروجن طرح انتقال پساب بروجن اردیبهشت سال آینده بهره برداری می شود و حالا تنها 120روز دیگر از تقویم باقی مانده تا وابستگی شرکت فولاد سفیدشت چهارمحال و بختیاری به آب های زیرزمینی قطع شود.

آب جایگزین ندارد تنها راه صرفه جویی است.

عناوین برگزیده