تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۴
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۳۴۶۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (ماهانه)

موقعیت‌یابی خریداران و فروشندگان در فروردین‌ماه / عملکرد بازیگران بزرگ و کوچک بورس در نخستین ماه سال بررسی شد

می متالز - بازار سهام در حالی نخستین ماه از سال 98 را با ثبت بازدهی 14.4 درصدی به پایان برد که در این ماه عملکرد خرید و فروش‌های معامله‌گران نشان از فعالیت بالای سهامداران خرد در سمت خرید دارد؛ به‌طوری‌که حقوقی‌های بازار در 16روز کاری فروردین ماه تنها در 3روز توانستند خالص خرید مثبتی را در کارنامه خود ثبت کنند و در مابقی روزها بیشتر از آنکه خریدار باشند، در نقش فروشنده ظاهر شدند. به این ترتیب ماه گذشته با انتقال 707میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی همراه شد.
موقعیت‌یابی خریداران و فروشندگان در فروردین‌ماه / عملکرد بازیگران بزرگ و کوچک بورس در نخستین ماه سال بررسی شد

به گزارش می متالز، بررسی روند خریدهای صورت گرفته در بازار سهام در نخستین ماه امسال نشان از آن دارد که سهامداران خرد بیشترین خرید را در نمادهای بانکی داشتند.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به بیش از 157میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از این رقم به خرید سهام بانک تجارت تعلق داشت؛ به‌طوری‌که حقیقی‌ها حدود 150 میلیارد تومان نقدینگی را به خالص خرید سهام «وتجارت» اختصاص دادند.

در مقابل سهامداران عمده نیز خریدهای قابل‌توجهی در دیگر نماد بانکی یعنی بانک ملت داشتند؛ به‌طوری‌‌که حمایت‌های آن‌ها از این نماد سبب شد حدود 50میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده «وبملت» منتقل شود.

ب) گروه فلزات اساسی: البته حقوقی‌ها در فروردین‌ماه حمایت از نمادهای فلزی از جمله فولاد مبارکه و ملی مس ایران را نیز در دستور کار قرار دادند. بر این اساس خالص خرید بزرگان در نماد «فولاد» به 40میلیارد تومان و در نماد «فملی» به بیش از 25میلیارد تومان رسید.

ج) شرکت‌های سیمانی: در ماهی که گذشت سهامداران خرد به خرید سهام سیمانی نیز تمایل نشان دادند. بر این اساس بیش از 14میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی در این صنعت جابه‌جا شد.

در این میان بیشترین خرید حقیقی‌ها در نماد سیمان فارس و خوزستان بود. به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران خرد در نماد «سفارس» به 64میلیارد تومان رسید. سیمان تهران نیز با ثبت خالص خرید 58.5 میلیارد تومانی از دیگر نمادهای سیمانی مورد توجه حقیقی‌ها در این ماه بود.

د) گروه محصول‌های شیمیایی: رصد خریدهای صورت گرفته در نمادهای شیمیایی نیز نشان از آن دارد که صنایع شیمیایی ایران با ثبت خالص خرید 36میلیارد و 500میلیون تومانی، بیشترین توجه را در میان حقیقی‌های بازار داشت. در مقابل پتروشیمی شازند از حمایت سهامداران عمده برخوردار شد و در نهایت 14میلیارد و 500میلیون تومانی نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «شاراک» منتقل شد.

ه) گروه‌های معدنی: در میان نمادهای معدنی نیز حقیقی‌ها به خرید سهام گل‌گهر تمایل نشان دادند و در نهایت خالص خرید 76میلیارد و 500میلیون تومانی در این نماد را ثبت کردند. در همین حال چادرملو نیز با انتقال 36میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی همراه شد.

د) شرکت‌های خودرویی: بررسی خریدهای صورت گرفته در نمادهای خودرویی نیز نشان از آن دارد که سهامداران حقیقی عمدتا به جمع‌آوری سهام این گروه تمایل نشان دادند. در این میان خالص خرید حقیقی‌ها در نماد ایران‌خودرو به حدود 20میلیارد تومان رسید. این روند در نماد سایپا با خالص خرید 2میلیارد تومانی حقیقی‌ها دنبال شد. خالص خرید 11میلیارد تومانی در گروه بهمن، 5/5میلیارد تومانی در نماد پارس خودرو و 6/1میلیارد تومانی در زامیاد از دیگر خریدهای حقیقی‌ها در نمادهای خودرویی بود.

عناوین برگزیده