تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۳۴۶۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور عنوان کرد:

حرکت در مسیر معدنکاری سبز

می متالز - شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد سنگ آهن در غرب کشور، یک شرکت بورسی است که در زمینه معادن سنگ آهن و فرآوری کنسانتره و گندله‌ فعالیت دارد.
حرکت در مسیر معدنکاری سبز

به گزارش می متالز،  ۸۰ درصد سهام صبانور به شرکت توسعه معادن و فلزات ایران تعلق دارد. یکی از بزرگ‌ترین سهامدارهای اصلی این شرکت، شرکت فولاد مبارکه و صندوق بازنشستگی فولاد است. این موضوع را محمد کلانتری، مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانورعنوان کرد. برای آشنایی بیشتر با فعالیت این شرکت معدنی و صنعتی در ادامه مشروح این گفت‌وگو را بخوانید.

 

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور چه معادن و واحدهای فرآوری در زنجیره فولاد در اختیار دارد؟

 این شرکت دارای ۳ معدن سنگ آهن در استان‌های همدان و کردستان است. معدن باباعلی در استان همدان و دو معدن شهرک و گلالی در استان کردستان قرار گرفته‌اند. ذخیره قطعی و احتمالی این معادن به ۱۵۰ میلیون تن می‌رسد. دو کارخانه کنسانتره‌سازی یکی در شهرک به ظرفیت یک ‌میلیون و دیگری در همدان به ظرفیت ۶۰۰ هزار تن داریم و در مجموع یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن ظرفیت واحدهای کنسانتره‌سازی شرکت صبانور است. کارخانه گندله‌سازی این شرکت نیز به ظرفیت ۵۵۰ هزار تن مشغول به تولید است. علاوه بر این، یک پروژه گندله‌سازی در استان کردستان به ظرفیت یک میلیون تن در دستور کار داریم که پیمانکار و مشاور آن انتخاب شده است و در نظر داریم در مدت ۳۶ ماه آن را به بهره‌برداری برسانیم.

 
چرا در دو استان سرمایه‌گذاری انجام داده‌اید؟

این معادن عیار مناسبی برای واحدهای کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی دارند. شرکت صبانور بزرگ‌ترین شرکت سنگ آهن غرب کشور به‌شمار می‌رود. این شرکت در سطح کشور دارای رتبه ششم است.

 

آیا در برنامه‌های توسعه‌ای خود قصد راه‌اندازی واحد فولادی را دارید؟

یک واحد فولادسازی در زنجیره فولادسازی کردستان در حال راه‌اندازی است که ظرفیت آن شامل یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۵. ۱میلیون تن فولاد است. این طرح‌ها با مشارکت ۴۴ درصدی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، ۲۰ درصدی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، ۲۰ درصدی کمیته امداد امام‌خمینی و ۱۶ درصدی بخش خصوصی به‌نام شرکت کیمیا معادن سپاهان در حال راه‌اندازی است. یکی از دلایل ایجاد این زنجیره فولاد، وجود ذخایر معدنی سنگ آهن شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور است. از این‌رو، مواد اولیه زنجیره را می‌تواند تامین کند و سهم ۲۰ درصدی برای آن قائل شده‌اند.

 

آیا استان کردستان معادن سنگ آهن دیگری دارد که بخواهد این زنجیره را تکمیل کند؟

استان کردستان دو معدن اصلی دارد، یکی معدن شهرک است که ۵۰ درصد ذخایر سنگ آهن این استان در آن واقع شده است. صبانور بزرگ‌ترین ذخایر سنگ آهنی معدنی را دارد. البته ممکن است معادن کوچکی با ذخایر ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن نیز در استان وجود داشته باشد.

 

عیار معادن شرکت صبانور چقدر است؟ آیا این ذخایر تنها برای تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت صبانور است یا به خارج از واحدهای خود نیز آنها را عرضه می‌کند؟

عیار معادن سنگ آهن شرکت صبانور به‌نسبت خوب و مناسب است. عیار سنگ آهن خام این معادن به ۳۸ تا ۵۲ واحد می‌رسد. تمامی این میزان از ذخایر سنگ آهن را شرکت صبانور مصرف می‌کند. البته در طول سال با حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن کمبود سنگ آهن روبه‌رو هستیم که باید آن را خریداری کنیم.

 

آیا در واحدهای گوناگون این شرکت با مشکل تامین آب روبه‌رو نیستید؟

در شهرک کردستان وکارخانه کنسانتره این واحد با کمبود آب روبه‌رو هستیم. برای رفع این مشکل قصد داریم یک فیلترپرس نصب کنیم تا مصرف آب را کاهش داده و سبب صرفه‌جویی آب در این واحد شود.

 

آیا تمام کنسانتره و گندله تولیدی شرکت صبانور در استان مصرف می‌شود یا به واحدهای دیگر هم آنها را عرضه می‌کنید؟

امسال اگر واحد گندله‌سازی صبا نور به ظرفیت کامل برسد، خریدار اصلی تولیدات ما هم شرکت فولاد مبارکه خواهد بود. یک قرارداد دیگر با فولاد خراسان داریم و گاهی که بار اضافی داشته باشیم، در قالب FOT به شرکت‌های داخلی به‌منظور صادرات آنها را می‌فروشیم.

 

آیا شرکت قادر به صادرات نیست؟

ما به‌دلیل مشکلات سامانه نیما و سایر موانعی که بر سر راه صادرات وجود دارد، این ریسک را نمی‌کنیم و این کار را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم که آنها صادرات را انجام دهند.

 

مهم‌ترین برنامه‌های شما برای امسال چیست؟

نخستین هدف و برنامه ما برای سال جدید، شروع جدی پروژه یک میلیون تنی گندله‌سازی کردستان و در ادامه به ظرفیت رساندن واحدهای کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی‌های موجود است. در این راستا قصد داریم ظرفیت گندله‌سازی را از ۳۲۰ هزار تن به ۵۰۰ هزار تن و کنسانتره‌سازی را از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسانیم. از سوی دیگر، افزایش تولید معادن موجود را در دست اقدام داریم که ۲میلیون تن سنگ آهن را به ۲.۵ میلیون تن برسانیم. هدف بعدی شرکت، توسعه اکتشافات است. در این زمینه توسعه اکتشاف در اطراف معادنی که در اختیار داریم را جزو برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.
هدف سوم ما برای تحقق در امسال، تنوع‌بخشی به محصولات شرکت است و در این راستا قصد داریم به سمت تولید محصولات دیگری به غیر از سنگ آهن پیش برویم. در این زمینه تولید و اکتشاف یک پهنه ۱۳۰۰ کیلومتری سرب و روی را در راور کرمان در دست اقدام داریم و به‌دنبال کارخانه فرآوری سرب و روی در این منطقه هستیم. سرمایه‌گذاری در حوزه طلا را نیز جزو برنامه‌های خود قرار داده‌ایم. در نهایت یکی از اهداف کلی شرکت صبانور این است که معادن موجود را به لحاظ رعایت استانداردهای زیست‌محیطی به سمت معادن سبز در سطح کشور پیش ببرد. از این‌رو، تمام اقدام‌ها و مطالعات در این راستا در حال انجام است.

 

در سطح کشور تا چه اندازه با کمبود کنسانتره روبه‌رو هستیم؟

درحال‌حاضر در سطح کشور ۱۱ میلیون تن کمبود کنسانتره داریم. البته در زمینه سنگ آهن و گندله نیز با کمبودهایی روبه‌رو هستیم.

 

بازار سنگ آهن و زنجیره فولاد را برای امسال چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امسال کنسانتره، بازار خوبی دارد، به‌دلیل اینکه قیمت‌های جهانی با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو شده‌ و اینکه کنسانتره ایران عیار بالایی دارد. از این‌رو، تامین نیازهای واحدهای داخلی در اولویت خواهد بود. البته از آنجا که قیمت‌های جهانی در حال افزایش است صادرات نیز می‌تواند به‌ٌصرفه باشد و مشتری‌های صادراتی هم دارد.

عناوین برگزیده