تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۴
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۳۴۶۲۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
یک پدیده عجیب اما به ظاهر مرسوم

مواد معدنی که با چهار پا و کوله‌پشتی جابه‌جا می‌شوند

می متالز - در شهرستان اسفراین در منطقه محافظت ‌شده ساری گل، یک معدن بزرگ با ماده معدنی سرب و روی وجود دارد که مواد معدنی آن از چند سال گذشته از سوی افراد مختلف به مقادیر کم برداشت شده سپس با کوله‌پشتی و الاغ جابه‌جا می‌شود.
مواد معدنی که با چهار پا و کوله‌پشتی جابه‌جا می‌شوند

به گزارش می متالز، با وجود اینکه مسئولان از این موضوع آگاهی دارند، همچنان هم ادامه دارد.
معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به وجود معدنی در منطقه حفاظت شده ساری گل در شهرستان اسفراین، گفت: ماده معدنی موجود در این معدن سرب و روی است اما از آنجایی که در منطقه حفاظت شده قرار دارد نمی‌توان آن را به اشخاص واگذار کرد.
علی‌اصغر رضازاده افزود: همین امر سبب شده است اشخاص به صورت غیر مجاز مواد معدنی را برداشت و آنها را با الاغ و کوله‌پشتی حمل کنند.
وی ادامه داد: مواد معدنی برداشت شده در روستاهای نزدیک این معدن(پرکانلو و برسطو) انبار شده و زمانی که مقدار آن به اندازه یک کامیون می‌رسد به کارخانه‌ای در زنجان حمل می‌شوند.
رضازاده اظهار کرد: در حقیقت افرادی هستند که بومیان منطقه را به کار می‌گیرند و مبالغ ناچیزی را برای برداشت این مواد معدنی به آنها پرداخت می‌کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مانع برداشت غیرمجاز از این معدن نشده است، تصریح کرد: حفظ این معدن بر عهده محیط‌زیست است و این اداره کل، تمام امکانات از جمله محیط‌بان و... را در اختیار دارد و باید از برداشت‌های غیرمجاز این معدن جلوگیری کند.
این مقام مسئول تاکید کرد: از سوی دیگر این سازمان با اداره کل محیط‌زیست بارها مکاتبه کرده تا این منطقه را از منطقه حفاظت شده آزاد کند و بتواند آن را در قالب مزایده به شخص حقیقی یا حقوقی واگذار کند که بتوان از برداشت‌های غیرمجاز آن جلوگیری کرد. وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون دست در این معدن زیاد شده و افراد بیشتری برای برداشت غیرمجاز این ماده معدنی در این منطقه حضور پیدا کرده‌اند.

 

سرنوشت سنگ‌های مرمر پرتقالی‌رنگ

معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سنگ‌های تزئینی معدنی مرمر و مرمریت در این استان جزو بهترین سنگ‌های تزئینی هستند اما هنوز هیچ برندی برای آنها تعریف نشده است.
رضازاده با اشاره به اینکه این استان دارای معادن سنگ‌های پرتقالی‌رنگ مرمر و کرم‌رنگ مرمریت است، افزود: نبود واحدهای فرآوری در این استان موجب شده تا این سنگ‌ها بدون نشان خراسان شمالی از استان به سایر استان‌ها و خارج از کشور صادر شوند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، نبود واحدهای فرآوری موجب شده است این سنگ‌ها به طور خام از استان خارج شوند.
رضازاده با اشاره به اینکه بیشتر معادن مرمر در شهرستان بجنورد و مرمریت در شهرستان شیروان قرار دارند، اظهار کرد: اما این معادن با تمام ظرفیت خود کار نمی‌کنند. هم‌اکنون معادن مرمریت و مرمر خراسان شمالی با ۵۰ درصد ظرفیت اسمی خود در حال فعالیت هستند. این مقام مسئول تصریح کرد: رکود در ساختمان‌سازی و خرید مصالح ساختمانی موجب شده است این معادن با تمام ظرفیت فعالیت نکنند. از سوی دیگر بالا بودن کرایه حمل، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر این مشکل بوده است.

 

سارقان در کمین‌اند

پیس از این و در دی سال گذشته نیز این مقام مسئول از شناسایی و دستگیری عامل اصلی برداشت غیرمجاز سرب و روی در شهرستان اسفراین خبر داده بود.
علی‌اصغر رضازاده اظهار کرد: امسال ۳ پرونده در زمینه برداشت غیرمجاز ماده معدنی سرب و روی تشکیل و به دستگاه قضایی معرفی شده است. چند نفر در این زمینه شناسایی و دستگیر شدند که عامل اصلی آن، روانه زندان شده است.
رضازاده اظهار کرد: این متخلفان، در مناطق حفاظت شده محیط‌زیست در سالوک شهرستان اسفراین نسبت به برداشت غیرمجاز سرب و روی اقدام کرده بودند. این افراد، مواد معدنی را با الاغ به پایین کوه حمل و در مکانی انبار کرده و پس از انباشت با کامیون به استان زنجان منتقل می‌کردند.
رضازاده اظهار کرد: این سازمان به هیچ عنوان مجوزی برای برداشت مواد معدنی در مناطق حفاظت شده نمی‌دهد.
رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره سایر تخلف‌های بخش معدن گفت: سال ۹۷ برداشت غیرمجاز از معادن شن و ماسه گزارش شد که البته منجر به تشکیل پرونده قضایی نشده است.

 

سازمان مانع برداشت غیرمجاز شود

علی‌اصغر مطهری، مدیر کل محیط‌زیست خراسان شمالی در ادامه گفت: بر اساس ماده ۱۹ قانون معادن، سازمان صنعت، معدن و تجارت باید علیه هر گونه برداشت غیرمجاز ماده معدنی در معادن در هر منطقه‌ای اعلام جرم کند. وی افزود: هم‌اکنون تعدادی از افراد در منطقه حضور پیدا کرده‌اند و با دادن پول به افراد محلی و روستایی، آنها را ترغیب به برداشت غیرمجاز این ماده معدنی می‌کنند.
مطهری ادامه داد: در همین زمینه، این اداره کل ۲۰۰ نفر از افراد بومی و محلی که اقدام به برداشت و جابه‌جایی غیرمجاز ماده معدنی روی و سرب با کوله پشتی و الاغ می‌کردند را دستگیر و تحویل مراجع قضایی داده‌ است.
وی اظهار کرد: علاوه بر آن ۱۰۰ الاغ نیز در گشت‌زنی‌های محیط‌بانان این اداره کل توقیف شده‌اند.
به گفته این مقام مسئول، هر فرد حدود ۳ تا ۴ کیلوگرم از این مواد معدنی را برداشت و جابه‌جا می‌کند.
وی تصریح کرد: حتی محیط‌زیست، چندین انبار که این مواد معدنی در آنها انبار شده بودند را شناسایی کرده است.
مدیر کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید به طور جدی برای برداشت غیرمجاز این ماده معدنی ورود کند و نیرو در آنجا به‌ کار گیرد اما آنها بیان می‌کنند از آنجایی‌که این معدن به نام شخص حقیقی یا حقوقی ثبت نشده است، نمی‌توانند به آن ورود پیدا کنند.
 وی در پاسخ به این پرسش که سازمان یادشده اعلام می‌کند که محیط‌زیست باید این معدن را از منطقه در مدیریت خود خارج کند تا بتوان آن را به مزایده گذاشت سپس به شخص حقیقی و حقوقی واگذار کرد، توضیح داد: باید برای اجرای این امر به این اداره کل مکاتبه شود تا به وسیله کارشناسان بررسی‌های لازم به عمل آید، سپس این موضوع در شورای‌عالی محیط‌زیست در تهران بررسی شود و در صورت موافقت، مصوبه آزادسازی ارسال می‌شود که فرآیندی زمان‌بر است.

 


۲۸ ماده معدنی جدول مندلیف

گفتنی است میزان ذخیره قطعی معادن استان خراسان شمالی، یک میلیارد و ۵۸ میلیون تن و میزان ذخیره استخراج اسمی معادن ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است. سالانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی در استان استخراج می‌شود. میزان سرمایه‌گذاری معدنکاران استان نیز هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال است. در کشور ۶۸ ماده معدنی وجود دارد که ۲۸ نوع آن در خراسان شمالی قرار دارد.

عناوین برگزیده