تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۳۴۷۳۹
سرویس خبر : زمین شناسی
معدن؛ ظرفیتی که در استان‌های کم برخوردار مغفول مانده است

دغدغه‌مندان توسعه استان‌ها عجله نکنند

می متالز - استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر داشتن معادن، در حوزه استان‌های توانمند و با ظرفیت بالا است اما با توجه به همه توانمندی‌ها، از نظر معادن جزو مناطق غنی کشور نیست و هنوز نتوانسته است امکانات خود را به صورت بالفعل درآورد.
دغدغه‌مندان توسعه استان‌ها عجله نکنند

به گزارش می متالز، با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بهره‌برداری مناسب از معادن این استان، رشد فناوری و دانش در این حوزه و نیز افزایش توانمندی در فرآوری می‌تواند بسیار مفید باشد. در صورت بهره‌برداری مناسب می‌توان به صادرات، اشتغال و رونق تولید کمک کرد.
تاکنون ۷۵ پروانه بهره‌برداری معدنی با حجم سرمایه‌گذاری افزون بر ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در این استان صادر شده است. این تعداد واحد معدنی، توانایی اشتغال ۷۵۴ نفر با بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی را دارند. درحال‌حاضر ۴۷ واحد معدنی در کهگیلویه و بویراحمد فعال هستند که سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول تولید می‌کنند.
با توجه به اینکه معادن، ظرفیت ناشناخته اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند که می‌توانند به رونق تولید و ایجاد اشتغال کمک کنند، با بررسی نقاط ضعف و قوت آن با کارشناسان معدن گفت‌وگو کرده ایم.

 

باید اطلاعات اکتشاف را بالا ببریم

داریوش اسماعیلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با توجه به موقعیت ویژه کشور در حوزه معدن گفت: کشور ما با توجه به موقعیت ویژه از نظر زمین‌شناسی در موقعیت کانه‌زایی بسیار مهمی قرار دارد و دارای ظرفیت‌های زیادی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور با اشاره به نقاط ضعف موجود در کشور اظهار کرد: با اینکه در حوزه معدن توانمند هستیم اما تا زمانی که موضع قطعی نداریم کار منطقی هم نمی‌توانیم در این صنعت انجام دهیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما نقشه‌های زمین‌شناسی و فعالیت اکتشافی زیادی در کشور داریم که بر اساس آن نقاط امیدوارکننده‌ای را پیدا می‌کنیم بعد به شکل جزئی‌تر آنها را بررسی کرده و در نهایت به گواهی کشف می‌رسیم. او تاکید کرد: اما تا وقتی نتوانیم به این برسیم که چقدر ذخیره داریم و چه ارزش و چه حساب و کتابی دارد نمی‌توانیم گواهی کشف را به‌دست آوریم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از علاقه‌مندی به کندن معادن در کشور اظهار کرد: شروع مصیبت زمانی است که مطرح می‌کنند فلان جا مواد معدنی دارد و کسانی که دغدغه توسعه در استان دارند به مسئولان اجرایی فشار می‌آورند و می‌خواهند صنعت ایجاد شود و مسئولان شروع به کنده‌کاری کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور ادامه داد: در این شرایط مسئولان باید پاسخ مثبت بدهند وگرنه مورد تهاجم قرار می‌گیرند. گاهی پس از اینکه درخواست کندن معدن و رشد منطقه می‌شود و مسئولان هم راضی به کند و کاو می‌شوند، می‌بینند که ماده معدنی در آن منطقه وجود ندارد و اینجاست که تمام سرمایه‌گذاری‌ها تلف شده و از بین می‌رود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید اطلاعات اکتشاف را بالا ببریم، اظهار کرد: نخست باید بر اساس اطلاعات اولیه حرکت کرده سپس اکتشاف را تکمیل کنیم. تا زمانی که به گواهی کشف نرسیدیم نمی‌توانیم مطرح کنیم کجا چه ذخیره‌ای داشته‌ایم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر زمین‌شناسی ظرفیت مناسب و خوبی نهفته است. این منطقه از کشور جای کار اکتشاف دارد و باید بیشتر به آن توجه کرد. انتظار می‌رود که بخش خصوصی و سازمان زمین‌شناسی، روی اکتشاف معدن تمرکز کنند تا بتوانیم روزبه‌روز شاهد رشد و شکوفایی در این منطقه از کشور باشیم.

 

روی ظرفیت‌های معدن کار نشده است

چنگیز هاشمی، مشاور اقتصادی و سرمایه‌گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد به توانمندی‌های این استان اشاره کرد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های زیادی دارد که برای رشد اقتصادی آن و کل کشور، بسیار مفید است. ۲۵ درصد نفت صادراتی کشور از این استان تامین می‌شود. همچنین در کشاورزی، دامداری، پرورش ماهی و زنبور، ظرفیت زیادی دارد.
مشاور اقتصادی و سرمایه‌گذاری استانداری کهگیلویه و بویر احمد در ادامه به اهمیت معدن پرداخت و بیان کرد: با وجود به توانمندی‌های این استان در حوزه معدن، متاسفانه روی ظرفیت‌های آن کار چندانی نشده است. به این ترتیب معدن یکی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی است که در این استان مغفول مانده است.
هاشمی به ضعف دانش و توانمندی در بخش فرآوری با وجود داشتن ظرفیت‌ها اشاره کرد و گفت: سال‌هاست مواد معدنی را استخراج می‌کنیم اما هنوز نتوانسته‌ایم در فرآوری آن درست عمل کنیم. این استان در زمینه معادن سیلیس، معادن گچ و آهک، سنگ تزئینی و ساختمانی و همچنین سیمان توانمندی‌ دارد و خوب هم توانسته عمل کند اما در فرآوری این مواد هنوز دچار ضعف است.
او ادامه داد: مورد دیگری که می‌توان مثال زد، ماده معدنی فسفات است که استخراج آن سال‌هاست شروع شده اما هنوز در این حوزه به جایی نرسیده‌ایم و حرفی برای گفتن نداریم.
نایب رئیس اتاق صنایع، معادن و بازرگانی یاسوج با اظهار تاسف از خام‌فروشی در سطح معادن کشور افزود: نقطه ضعف، این است که در کل کشور نسبت به معادن به خوبی کار نمی‌شود. بیشتر نگرش در سطح خام‌فروشی بوده و روی فرآوری کار چندانی نشده است. او تاکید کرد: باید روی فرآیندها و تکمیل زنجیره ارزش کار شود تا خودمان از مواد خام استفاده کنیم و صادرات را رونق دهیم.
هاشمی با اشاره به اینکه نگاه باید توسعه‌ای باشد، ادامه داد: معدن یکی از ظرفیت‌های توسعه‌ای کشور است که می‌تواند به رشد اقتصادی کمک بسیاری کند. این مهم در زمینه تامین مواد، اشتغال، تکمیل فرآیند زنجیره ارزش و ایجاد ثروت برای جامعه بسیار مهم است.
او به لزوم نگاه کلان در مدیریت کشور اشاره کرد و گفت: ما توانمندی‌ زیادی داریم اما داشتن نگاه کلان و اجرایی، موضوع مهمی است که باید به آن توجه کنیم. هاشمی با ابراز تاسف از اینکه فناوری که امروز استفاده می‌شود، متعلق به ۴۰ سال گذشته و به شدت مستهلک و از رده خارج است، ادامه داد: ارتقای سطح فناوری و دانش فنی و بهره‌گیری از دانش روز، مسئله مهمی است که مسئولان باید به آن توجه کنند.

 

هنوز در مرحله مقدماتی اکتشاف هستیم

به گفته دارا فرامرزی، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، هم‌اکنون ۵ درصد خاک این استان برای اکتشاف معادن مطالعه تفصیلی شده است. در سال‌های اخیر، کهگیلویه و بویراحمد در ۴ پهنه با ۶۴۰کیلومتر برای اکتشاف معادن، تعریف و به سازمان زمین‌شناسی واگذار شده که مطالعات آن در دست انجام است.
بنا بر آماری که فرامرزی ارائه داده است، با توجه به اینکه اکتشاف در ۴ مرحله پی‌جویی، اکتشاف مقدماتی، نیمه تفصیلی، تفصیلی و تکمیلی انجام می‌شود هنوز در مرحله مقدماتی اکتشاف استان هستیم. در سال‌های اخیر به دلیل کمبود اعتبار، اکتشاف معادن به طور مطلوب در استان انجام نشده است.
مهم‌ترین مشکلات واحدهای معدنی کهگیلویه و بویراحمد، بالا بودن هزینه‌های استخراج، فرسودگی تجهیزات و به روز نبودن روش‌های اکتشاف است.
او عنوان کرد: عمده معادن استان شامل سیمان، مرمریت، آهک، گچ، سنگ لاشه، مارن، شن، ماسه، فسفات، بوکسیت و سلستین است. در مرحله پس از اکتشاف و جذب سرمایه‌گذار می‌توان برای ایجاد واحدهای بزرگ صنعتی و صادرات محصولات تولیدی برنامه‌ریزی کرد.
فرامرزی بیان کرد: اتاق بازرگانی به عنوان فعال‌ترین تشکل بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد باید فعالیت بیشتری در زمینه آموزش جامعه هدف انجام دهد. او تاکید کرد: برگزاری تورهای بازدید در استان‌های دیگر به بازدهی تولید و ارزش افزوده نیز کمک می‌کند.

عناوین برگزیده