تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۴۲
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۳۵۲۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

امید به توسعه فرامرزی نمایشگاه سنگ اصفهان

می متالز - ایران یکی از کشورهایی است که از نظر تنوع معادن در کنار برزیل، ترکیه، ایتالیا و هند جزو ۵ کشور نخست جهان است.
امید به توسعه فرامرزی نمایشگاه سنگ اصفهان

به گزارش می متالز، یکی از ویژگی‌های خوب تمام نمایشگاه‌های تخصصی، تبادل نظر و ایده‌های مختلف است. کسانی هم که در حوزه سنگ کار می‌کنند از این قاعده مستثنا نیستند. در این زمینه، روزگار معدن با کارشناسان و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه سنگ اصفهان که ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت در اصفهان برگزار می‌شود، گفت‌وگو کرده که می‌خوانید.
 

چشم‌انداز داخلی در کوتاه‌مدت خوب نیست

مدیرعامل شرکت راهکار سنگ پیشرو، یکی از ویژگی‌های خوب تمام نمایشگاه‌های تخصصی را تبادل نظر و مطرح شدن ایده‌های مختلف دانست و گفت: اصفهان از نظر مرکزیت سنگ و تعداد سنگ‌بری‌ها بزرگ‌ترین بازار کشور است. مخاطبان این نمایشگاه شامل بازدیدکننده‌های خارجی و فعالان در حوزه سنگ هستند. از آنجا که این نمایشگاه در فصل خوبی برگزار می‌شود می‌توان پیش‌بینی کرد که استقبال زیادی از این نمایشگاه می‌شود.
مهدی حیدرزاده، درباره اهمیت استان اصفهان برای برگزاری نمایشگاه سنگ اظهار کرد: استان اصفهان یکی از قطب‌های صنعت سنگ کشور به ویژه در حوزه فرآوری است. این استان بزرگ‌ترین مجموعه سنگ و کارخانه فرآوری کشور را در اختیار دارد. بیشترین تراکم هم در محمودآباد، نجف‌آباد و رضوان‌شهر دیده می‌شود.
این کارشناس سنگ با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد به‌ویژه صنعت ساختمان متاسفانه چشم‌انداز خوبی برای آینده سنگ مشاهده نمی‌شود به ویژه برای بازار داخلی که تا ۳ سال آینده هم چشم‌انداز خوبی ندارد. او ادامه داد: این مهم باعث شده است مجموعه‌های مختلف به دنبال صادرات سنگ و ارزآوری به کشور باشند. تنها این مسئله است که می‌تواند به سرپا ماندن معادن و صنایع سنگ کمک کند.
این فعال سنگ‌های تزئینی سپس به موانع صادرات سنگ، اشاره کرد و گفت: متاسفانه امریکا ترسی را بین بیشتر کشورها انداخته که با ایران معامله نکنند. هرچند این اقدام تا حدودی موثر بوده اما با توجه به ظرفیت‌های نهفته کشور اگر مجموعه‌های ما خود را به‌روز کرده و در تولید و خدمات موفق عمل کنند می‌توانیم جایگاه خود را ارتقا دهیم.
حیدرزاده ادامه داد: هرچند ما مشکلات گسترده‌ای از جمله نقل و انتقال پول و حمل‌ونقل داریم اما مزیت‌های زیادی هم داریم. ظرفیت ما این است که از نظر تنوع سنگ در جهان رتبه نخست را داریم و از نظر ذخایر معدنی نیز رتبه چهارم را کسب کرده‌ایم.
او با اشاره به اهمیت نقش دولت اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌ها می‌توانیم با همت دولت و صنعتگران گام‌های مفیدی برداریم و رو به جلو حرکت کنیم. امیدواریم شرکت‌های صادراتی نیز کمر همت را ببندند تا در این عرصه گام بردارند.
او درباره نقاط ضعف داخلی و لزوم تمرکز بر آنها نیز گفت: بسیاری از فعالان حوزه معدن سنتی عمل می‌کنند، به این معنی که خطوط تولید و شبکه بازاریابی و بازرگانی پیشرفته‌ای ندارند. به طور مثال از ۶۰۰ واحد فعال در حوزه تولید سنگ کشور حدود ۱۰۰ واحد از خطوط پیشرفته برخوردارند که این تعداد هم فروش موفقی نداشته و در بازاریابی از نقاط ضعف زیادی در رنج هستند. این درحالی است که در هند و چین واحدهای ضعیفی وجود دارند که در زمینه صادرات خیلی موفق‌تر از ما عمل کرده و پیشروتر هستند.
حیدرزاده درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه پیش رو نیز گفت: نمایشگاه باعث جمع شدن توانمندی‌ها و ظرفیت‌های حوزه‌های تخصصی در کنار هم می‌شود که این امر بسیار مهم و حیاتی است. در این نمایشگاه، آخرین تولیدات و فرآوری‌ها به نمایش گذاشته می‌شود که می‌تواند برای سازنده‌ها و مصرف‌کننده‌ها بسیار مفید باشد.
وی در نهایت ضمن اشاره به نقاط ضعف برگزاری این نمایشگاه در سال‌های پیش اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه در سال‌های گذشته ضعیف بود، در نتیجه استقبال کم بود و نتیجه لازم به‌دست نمی‌آمد. دلایل این اتفاق را می‌توان در چالش‌های سیاسی و ضعف دانش تولیدکننده داخلی دانست. او همچنین تاکید کرد: امیدواریم امسال با مجری جدید، این نمایشگاه هر چه مفیدتر و بهتر برگزار شود.
 

امید به توسعه فرامرزی

علی شفیعی، عضو هیات مدیره شرکت منصوری ماربل و مالک ۴ معدن سنگ است. او در آستانه برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان در تشریح نظرهای خود درباره صنعت سنگ ایران، گفت: همیشه محلات به دلیل داشتن معادن تراورتن مرغوب، زبانزد عام و خاص بوده است. این منطقه از کشور همیشه کار خود را با حجم بالا و بدون وقفه انجام داده است. در این منطقه، عرضه و تقاضا به صورتی بوده که معادن هیچ وقت مشکلی برای فروش نداشته‌اند اما چند وقتی است که متاسفانه با افزایش نرخ ارز تقاضای داخلی کاهش یافته و توجیه صادراتی هم برای محصولات خود نداریم.
او ادامه داد: چند وقتی است که نرخ فروش داخلی خیلی افزایش پیدا کرده، به طوری که بر تقاضا تاثیر گذاشته است. از طرف دیگر در بازار جهانی هم ما وضعیت خوشایندی نداریم. تا پیش از این، همیشه سنگ ایران در بازار جهانی نرخ کمی داشت و استقبال از آن بسیار زیاد بود.
شفیعی با اشاره به مشکلات برقراری روابط خارجی توضیح داد: تحریم‌ها و نداشتن روابط بانکی باعث شده است با مشکلات اساسی روبه‌رو شویم و بسیاری از مشتریان را از دست بدهیم. کسی که می‌خواهد با ایران کار کند در ابتدا ابراز تمایل می‌کند که جنس، کیفیت و نرخ کالا مناسب است اما همین که متوجه می‌شود از ایران آمده‌ایم هزار نگرانی دارد و در آخر پاسخ منفی می‌دهد چراکه از عواقب کار با ایران می‌ترسد.
وی با اشاره به تلاش‌های فعالان ایرانی برای برقراری روابط با خارج اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم ادامه حیات بدهیم باید برای جذابیت بخشیدن به سنگ ایران در بازارهای خارجی تلاش کنیم.
این فعال صنعت سنگ در ادامه به جایگاه نمایشگاه پیش رو پرداخت و توضیح داد: ما به واسطه فعالیت‌هایی که در نمایشگاه داریم، توانسته‌ایم از حال هم با خبر شویم و نقاط قوت و ضعف را بررسی کنیم. این نمایشگاه، رو به پیشرفت است و ظرفیت توسعه در بخش‌های فرامرزی را دارد. امیدواریم در آینده این اتفاق بیفتد.

عناوین برگزیده