تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۰۶
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۳۵۴۹۵
سرویس خبر : انرژی

توجه جدی فلات قاره به مقوله سلامت کارکنان

می متالز - مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: وجود امکانات مناسبی از جمله بالگرد شب‌پرواز برای انتقال بیماران در هر ساعت از شبانه‌روز و هزینه‌های درمانی نشان‌دهنده میزان توجه این شرکت به مقوله سلامت کارکنان است.
توجه جدی فلات قاره به مقوله سلامت کارکنان

به گزارش می متالز، حمید بورد در پنجمین نشست کمیته تخصصی سلامت این شرکت که دیروز (یکشنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه) در ستاد تهران برگزار شد، افزود: این شرکت تنها شرکت نفتی است که خدمات گسترده پزشکی و درمانی به همکاران خود ارائه می‌دهد، به‌طوری که با بسیاری از بیمارستان‌های بزرگ کشور طرف قرارداد بوده و در سکوهای بهره‌برداری به عنوان آخرین نقطه عملیاتی خود پزشک و کادر درمانی مستقر کرده است.

وی گفت: بحث سلامت از دیرباز در شرکت ملی نفت ایران مورد توجه بوده، به طوری که نخستین بیمارستان‌های کشور از سوی شرکت نفت ساخته شده است. شرکت نفت فلات قاره ایران نیز با توجه به ماهیت کار بین‌المللی خود باید به مقوله سلامت نگاه جهانی داشته باشد، بنابراین از حدود ۲۰ سال گذشته که اچ‌اس‌یی مطرح شد، موضوع سلامت توجه جدی شرکت نفت فلات قاره ایران را به خود معطوف کرده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران به موضوع درمان آزاد همکاران اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با وجود گسترده‌تر و بهتر بودن این طرح، هزینه انجام‌شده کمتر از دیگر بخش‌های صنعت نفت است و به همین دلیل تلاش‌های زیادی برای حفظ و گسترش این طرح انجام شده است.

وی همچنین به اجرای طرح مشاوره و درمان از راه دور (تله‌مدیسین) اشاره و ابراز امیدواری کرد این طرح امسال نهایی شود.

به گفته بورد، شرکت نفت فلات قاره ایران تلاش می‌کند بر مبنای اصول علمی و امکانات کشور بهترین خدمات درمانی را به همکاران ارائه کند و در این راه از خدمات و راهنمایی‌های مراکز درمانی معتبر بهره‌مند خواهد شد.

 

ترویج اقدام‌های پیشگیرانه برای بهبود سلامت کارکنان

همچنین مهرشاد جانبازخوی، مدیر منابع انسانی شرکت نفت فلات قاره ایران به ارائه گزارش کوتاهی از عملکرد کمیته تخصصی سلامت این شرکت پرداخت و گفت: بنده افتخار همکاری در مجموعه‌ای را دارم که روسا و همکاران در بخش‌های مختلف به مقوله سلامت اهمیت می‌دهند و ما به این نتیجه رسیده‌ایم که با کنار هم بودن می‌توان مسیر را برای بهبود سلامت همکاران هموار کرد.

وی افزود: شرایط کار اقماری و حضور همکاران در میان آب‌های خلیج‌فارس در سازه‌هایی فلزی به نام سکو، خود به خود مخاطراتی را برای همکاران این شرکت ایجاد می‌کند که با دیگر بخش‌های صنعت نفت متفاوت است بنابراین هماهنگی بین مدیریت منابع انسانی، اچ‌اس‌یی، درمان، آموزش، حراست و ... برای رفع این چالش‌ها و مخاطرات اجتناب‌ناپذیر است.

وی گفت: بر این اساس، اقدام‌های ارزشمندی چون برگزاری کارگاه‌های آموزشی غربالگری سرطان، دیابت، قلب و عروق و ... انجام شده که با استقبال خوب همکاران مواجه شده است. این شرکت افزون بر مقوله محیط زیست، ایمنی و سلامتی در مقوله بحران و پدافند غیرعامل نیز وضعیت خاصی دارد که واحد اچ‌اس‌یی برای این موضوع برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام داده است. البته برای انجام بهتر این اقدام‌ها همکاری با سازمان‌های بیرونی از جمله دانشکده علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز شده است.

وی گفت: مدیریت منابع انسانی به دنبال گسترش آموزش در میان همکاران است و در این بخش صرفه‌جویی هیچ جایگاهی ندارد. در زمینه پیشگیری هم اگر اقدام‌های پیشگیرانه را بین همکاران ترویج دهیم می‌توانیم از بروز بسیاری از اتفاقات جلوگیری کنیم.

وی در پایان بر ضرورت هماهنگی با دیگر واحدها از جمله اچ‌اس‌یی برای پیشبرد اهداف شرکت در زمینه سلامتی همکاران تاکید کرد.

کمیته تخصصی سلامت در حوزه سلامت روان فعال باشد

همچنین ایمان شیریان‌پور، رئیس اچ‌اس‌یی شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: بر اساس دستورعمل ابلاغ شده از سوی وزارت نفت، از زمستان سال ۹۶ کمیته سلامت در این شرکت تشکیل شده است. اهداف این کمیته برنامه‌ریزی معاینات دوره‌ای، آموزش، ورزش، ارزیابی ریسک شغلی و ارتقای سطح سلامت همکاران است.

وی افزود: ما در شرکت نفت فلات قاره ایران به دنبال نگرش سیستمی به موضوعات هستیم. در این زمینه کمیته تخصصی سلامت در سال گذشته بحث بهداشت و تغذیه همکاران را متناسب با ریسک‌های موجود ممیزی و دستورعمل‌های غربالگری سلامت عمومی را ابلاغ کرده است.

شیریان‌پور افزود: این شرکت با دارا بودن بیش از ۱۰ هزار نفر نیرو، اعتقاد خاصی به بحث سلامت روان دارد و با توجه به مشکلات موجود پیشنهاد می‌کنم کمیته تخصصی سلامت در این حوزه فعالیت کند.

وی گفت: تلفیق بین حوزه‌های فنی و سلامت از برنامه‌های این شرکت است. برای نمونه در طرح توسعه میدان فروزان برای نخستین‌بار مطالعات عوامل انسانی و ارگونومی برای طراحی سکو و اتاق کنترل اجرا کردیم که در کل صنعت نفت بی‌سابقه بوده است.

وی گفت: خوشبختانه ما برای ارتقای سلامت کارکنان، ایده‌های بزرگ داریم و بستر آن هم در شرکت نفت فلات قاره ایران فراهم است.

عناوین برگزیده