تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۳۶۲۶۷
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل فلات قاره در بیست و چهارمین نمایشگاه نفت مطرح کرد:

از حیث تولید تجمعی در میادین مشترک از همسایگان عقب نیستیم

می متالز - حمید بورد با بیان اینکه تولید تجمعی ایران در مخازن متشرک نفتی عدد مناسبی است، خاطرنشان کرد: در این مقطع نباید از همسایگان عقب بمانیم بنابراین برای تولید بیشتر تلاش می‌کنیم ضمن اینکه در حال حاضر عدد تزریق آب به مخازن نیز 83 درصد است.
از حیث تولید تجمعی در میادین مشترک از همسایگان عقب نیستیم

به گزارش می متالز، حمید بورد در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت اظهار داشت: شرکت فلات قاره یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی دنیا است که با ظرفیت مناسبی در دریا کار می‌کند. صد میلیارد متر مکعب نفت درجا، 400 مخزن و 200 سازه دریایی دارد و گستره فعالیت آن از شمال خلیج فارس، قشم، بهرگان، لاوان، خارک، بندر سیری است. همچنین این شرکت بزرگترین ناوگان لجستیک دریایی را مدیریت می‌کند.

وی افزود: فلات قاره پتانسیل عظیمی دارد که غیر از نقش اقتصادی و تولید در کشور موجبات به منصه ظهور رساندن جمهوری اسلامی را در فعالیت‌های دریایی فراهم می‌کند. ضمن اینکه با همه همسایگان خلیج فارس مخزن مشترک داریم.

وی با بیان اینکه از A تا Z کار بالادست را خودمان انجام می‌دهیم، افزود: 60 درصد عملیات اجرایی را در حوزه‌های مختلف تبدیل به سرویس کرده و در اختیار بخش خصوصی قرار داده‌ایم. همچنین در بخش حفاری و نگهداشت تولید حضور جدی داریم و بزرگترین شبکه خطوط لوله زیرزمینی را نیز در دست داریم که نگهداری آن حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره گفت: برنامه تولید ما در سال 97 صد در صد محقق شده و در بخش حفاری به 92 درصد عملکرد مثبت رسیدیم. سال گذشته چهار سکو نصب کردیم و دو کارخانه راه‌اندازی کردیم. همچنین 70 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در زمینه تزریق آب و گاز نسبت به سال قبل 22 درصد رشد داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از 130 میلیون بشکه صادرات داشته‌ایم آنهم به رغم تحریم که به نوعی تروریسم اقتصادی صادرات است. امیدواریم سال 98 نیز صادرات تداوم داشته باشد.

وی افزود: حدود 800 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در فلات قاره به ثمر نشسته، چهار پروژه ای پی دی اف در این راستا مصوب شده که از این تعداد سه پکیج تمام شده است.

بورد خاطرنشان کرد: از رقم 800 میلیون دلار 300 میلیون دلار مربوط به میدان فروزان است که اگر مناقصه آن تا آ‌خر تیر برگزار شود کار اجرایی آن آغاز خواهد شد.

بورد با بیان اینکه 60 درصد عملیات اجرایی فلات قاره برون‌سپاری شده است، اظهار داشت: ما بر استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی تاکید داریم.

وی با بیان اینکه چهار پروژه از 33 بسته کاری طرح نگهداشت و افزایش تولید شرکت نفت مربوط به فلات قاره است، افزود: از این تعداد یک پروژه در دست اجرا بوده دو پروژه در مرحله اخذ قرارداد است و پروژه فروزان نیز تا تیرماه تعیین تکلیف می‌شود.

وی ادامه داد: در مسیر اجرای طرح ان جی ال خارک اولین برج پروپان‌زدا از اهواز در حال حمل است و امیدواریم طی سه سال به اتمام برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه به لحاظ تولید تجمعی در میادین مشترک از کشورهای همسایه عقب نیستیم، تاکید کرد: مدیریت یکپارچه مخازن بهترین راهبرد توسعه میادین بخصوص در میادین مشترک است.

وی در زمینه گازهای فلر اظهار داشت‌: 300 میلیون فوت مکعب در فروزان جمع‌آوری می‌شود که خوراک ان جی ال خارک می‌شود. تاکنون با دو شرکت داخلی برای جمع‌آوری این گازها به نتیجه رسیده‌ایم و بنا بر این است که تبدیل گاز به برق داشته باشیم. ضمن اینکه در مجموع برنامه فلات قاره به حداقل رساندن فلرها است و در این خصوص پروژه‌ای مصوب داریم.

وی درباره عملکرد فلات قاره در لایه نفتی پارس جنوبی گفت: مدیریت مخزن و بهره‌برداری از لایه نفتی را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد:‌ هزینه بهره‌برداری و تولید ما در این میدان نسبت به طرف قطری حدود یک چهارم است.

وی با اعلام اینکه قرارداد مطالعات مخازن در بهرگان، نوروز، هنگام و هندیجان طی ماه‌های آینده امضا می‌شود، خاطرنشان کرد: در مسیر اجرای طرح بروز رسانی مطالعات مخازن قرارداد مطالعه سه میدان فروزان، درود، ابوذر امضا شده و قراردادهای بهرگان‌سر، هندیجان، نوروز و هنگام هم امضا می‌شود.

وی یادآور شد: با احتساب ضریب بازیافت حدود 37 درصدی میادین مشترک نفتی در شرکت فلات قاره تاکنون بیش از 83 درصد ذخائر قابل برداشت این میادین برداشت شده است.

عناوین برگزیده