تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۸
بازدید: ۴۸۵
کد خبر: ۳۶۳۷۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس واحد هیدرومتالوژی امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه خبر داد

رونمایی از دستگاه تست پیوسته رزین‌های تبادل‌گر یون

می متالز - «معصومه ترابی پاریزی» گفت: ایده اولیه طراحی و ساخت این دستگاه، لزوم دستیابی و تحلیل داده‌های جذب و واجذب رزین‌های تبادل‌گر یون در حالت پیوسته جهت طراحی و بزرگ مقیاس کردن یافته‌های تجربی و اجرای مقیاس صنعتی بوده است.
رونمایی از دستگاه تست پیوسته رزین‌های تبادل‌گر یون

به گزارش می متالز به نقل از روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، ترابی پاریزی در مراسم رونمایی از دستگاه تست پیوسته رزین‌های تبادل‌گر یون که با حضور «حسین احمدی» مدیر مجتمع مس سرچشمه برگزار شد گفت: پس از ارائه ایده اولیه توسط محققین واحد هیدرومتالورژی امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه در سال 96، نقشه‌های اولیه توسط امور مهندسی تهیه و پس از اصلاح جهت ساخت دستگاه آماده شد.
وی با بیان اینکه ساخت دستگاه از طریق امور خدمات بازرگانی، انجام شد، افزود: در طی مراحل ساخت نیز متخصصین مربوطه با ارائه نظرات اصلاحی در روند ساخت حضور داشته‌اند.
ترابی پاریزی ادامه داد: پس از اتمام ساخت دستگاه در سال 97 و تست نهایی آن در محل، این دستگاه به مجتمع مس سرچشمه حمل و در آزمایشگاه هیدرومتالورژی نصب و راه‌‎اندازی شد.
رئیس واحد هیدرومتالوژی امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه درخصوص کارایی این دستگاه گفت: این دستگاه جهت تست پیوسته رفتار فیزیکی و شیمیایی رزین‌های تبادل‌گر یون طراحی و ساخته شده است.
به گفته ترابی پاریزی هر بخشی از صنعت مس که با مبحث رزین‌های تبادل‌گر یون درگیر باشد (مثل تصفیه آب و ...) برای تست کیفیت رزین از این دستگاه استفاده می‌شوند.
وی در پایان افزود: برای ساخت این دستگاه 94 میلیون تومان هزینه شده است.
گفتنی است مخترعین این دستگاه آقایان «حسام یزدی کریمی»، «علی شهابی آذر» و خانم «معصومه ترابی پاریزی» هستند.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده