تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۴۸۲۶
کد خبر: ۳۶۴۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گزارش بازدید اصحاب رسانه و خبرنگاران از پروژه های منطقه گل گهر سیرجان

می متالز - روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه 1398 اصحاب رسانه و خبرنگاران کشوری، کرمانی و سیرجانی از مجموعه های متنوعی از منطقه گل گهر بازدید کردند. در این بازدید مهندس ناصر تقی زاده - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر - به همراه سایر معاونین و کارشناسان خود توضیحات کاملی را به اصحاب رسانه ارائه دادند.
گزارش بازدید اصحاب رسانه و خبرنگاران از پروژه های منطقه گل گهر سیرجان

در ابتدای مراسم مهندس ناصر تقی زاده - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر – با فروتنی تمام همراه با خبرنگاران سوار بر اتوبوس شد و به ارائه توضیحات در ارتباط با پروژه های مختلف گل گهر پرداخت. در ذیل مشروح این بازدید را می خوانید:

مهندس ناصر تقی زاده؛ مدیرعامل معدنی و صنعتی گل گهر: معادن متعددی در منطقه وجود دارد، شش تا آنومالی داریم و مقداری هم در حال اکتشاف هستیم. در زمینه تولید فولاد هم کار می‌کنیم. اولین واحد فولادسازی‌مان با ظرفیت 1.2 میلیون تن چند روز قبل راه‌اندازی شد. ولی در هفته آینده یا ده روز آینده تولید تجاری آن را شروع می‌کنیم. سه میلیون تن تولید ورق همانند فولاد مبارکه در دست اجرا داریم، نیروگاه 500 مگاواتی در دست ساخت داریم، 330 مگاوات آن سال گذشته راه‌اندازی شده و 70 مگاوات آن در اردیبهشت امسال فاز بخار آن وارد بهره‌برداری خواهد شد. فعالیت های زیادی هم در زمینه اکتشاف داریم در خود منطقه و کویر مرکزی ایران که خوشبختانه به نتایج بسیار مثبتی هم رسیده‌ایم.

 الان قسمت منطقه ویژه اقتصادی شهرستان سیرجان می‌رویم و در این منطقه سه پروژه داریم و در حال ساخت یک بیمارستان بزرگ هستیم که 14 ماه از آغاز ساخت این بیمارستان گذشته و 43 درصد هم پیشرفت کار داریم. امیدواریم تا اوایل سال آینده بتوانیم بیمارستان را تجهیز کنیم. در این بیمارستان جراحی قلب باز نیز انجام خواهد شد و در حال ساخت بیمارستانی کاملاً مدرن و VIP هستیم و در حال خرید یک دستگاه پت‌اسکن برای تشخیص سرطان زودهنگام هستیم. این بیمارستان هم برای شهرستان سیرجان و هم برای جنوب شرق کشور خواهد بود. حدود 20 هزار متر زیربنای بیمارستان هست. هزینه‌های آن را اعم از تجهیز و ساخت تماماً شرکت گل‌گهر پرداخت می‌کند.

 

 یک کارخانه تولید سیم بکسل با ظرفیت 60 هزار تن داریم و تجهیزات آن خریداری شده و در گمرک هست، بزودی حمل شده و سازوکار نصب آن را داریم شروع می‌کنیم و تقریباً بخش اعظم نیاز سیم بکسل کشور را در اینجا تولید خواهیم کرد.

 

یک واحد دیگر هم در این منطقه ویژه داریم و آن واحد تولید آهن کوچک اسفنجی هست که حدود 200 نفر در آن کار می‌کنند و ظرفیت آن 100 هزار تن بریکت آیرون می باشد. در خود منطقه گل‌گهر هم فکر می‌کنم به زودی منطقه ویژه فولاد به مساحت 20 هزار هکتار تشکیل شود.

 

در منطقه گل‌گهر ما شرکت‌های متعددی داریم شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر که 51 درصد سهام آن متعلق به گل گهر بوده و تولیدکننده آهن اسفنجی است، ما اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در سطح خاورمیانه هستیم که سه میلیون تن تولید داریم.

 

 شرکت گهرانرژی را داریم که یک نیروگاه 500مگاواتی در دست ساخت دارد و یک نیروگاه جدید هم در حال مناقصه داریم.

 

شرکت گهرزمین هست که حدود 30 درصد آن برای گل گهر و 68 درصد آن برای سهامداران گل گهر است. گهرزمین بزرگترین ذخیره سنگ آهن را دارد، ذخیره آن، 600 تا 700 میلیون تن هست.

 

 گل گهر مجموعه‌ای است که 70 کیلومتر راه‌آهن داخلی دارد که کارخانجات را به هم متصل کرده ایم. ضمناً راه‌آهن سیرجان-کرمان را هم گل‌گهر شروع کرده و الان کارگاه آن را در مسیری که می‌رویم بازدید می‌کنیم.

بعبارتی با هزینه شرکت و با مشارکت دولت برای اولین مرتبه راه آهن بخش خصوصی را می‌سازیم و در دو قطعه شروع شده، در 60 کیلومتر از این مسیر و 60 کیلومتر کرمان به سیرجان.

این کارهایی است که فعلاً در دست اقدام داریم ولی اصلی‌ترین کاری که فکر می‌کنیم باید انجام دهیم بحث اکتشاف هست.

در زمینه تولید خوشبختانه مشکلی نداریم. کارخانجاتمان عمدتاً 15 درصد بالای ظرفیت اسمی هم دارند کار می‌کنند و آن چیزی که فکر می‌کنیم رسالت ماست بیشتر بحث‌های مربوط به اکتشاف و توسعه در این زمینه خواهد بود و به نتایج نسبتاً خیلی خوبی هم رسیده‌ایم.

*سهامداران فقط ایرانی هستند؟

بله. سهامداران ما کلاً ایرانی هستند.

*سهامدار خارجی چطور؟

نه، ولی دنبال آن هستیم که سرمایه گذار خارجی بیاید، ما هم استقبال می‌کنیم.

*آقای مهندس درباره صادرات هم یک توضیحی بدهید.

شرکت ما صادرات‌محور نیست. ولی بخش کمی را به اندازه ارزی که مورد نیاز است صادر می‌کنیم اما بیشتر محصولاتمان را در داخل می‌فروشیم.

ما کنسانتره سنگ‌آهن صادر می‌کنیم، گندله صادر می‌کنیم، در این زمینه‌ها داریم کار می‌کنیم محصولات خودمان هست. ولی عمدتاً ما مصرف داخلی را تأمین می‌کنیم. شرکت سوددهی هم هستیم. ما بسیار سود بالایی داشتیم. سهامداران ما به شدت از سود شرکت منتفع می‌شوند و دوستان می‌دانند ما شاید در طول 4 سال گذشته 600، 700 درصد ارزش افزوده برای سرمایه مردم ایجاد کرده ایم.

*مسائل مربوط به تحریم چقدر اثرگذار بود؟

بالاخره ببینید ما مملکت بزرگی داریم، امکانات خوبی داریم، نیروهای تحصیل‌کرده زیادی هم داریم. من سیاسی نیستم، من مهندس هستم، برای تأمین قطعاتمان همه سخت‌افزارهای لازم را تقریباً در کشور داریم بنابراین اولاً خیلی بومی‌سازی کرده ایم و خیلی ها را داریم می‌سازیم، چون ما سخت‌افزار داریم، نیروهای تحصیل‌کرده و باسواد هم داریم و همین طور تخصص‌های لازم را هم داریم.

ما مانند بعضی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیستیم که یک نفر بالا به عنوان مدیر بنشیند چایش را هم یکی دیگر برایش بریزد، نه. ما اینجا در همین مجموعه گل‌گهر افتخار می‌کنم که دو تا سه هزار نفر مهندس بسیار باسواد، تحصیل‌کرده و دوستان بسیار فهیمی داریم. می‌توانیم این مسائل را ان‌شاءالله حل کنیم. ما بالاخره دفعه اولمان نیست که تحریم می‌شویم، دفعه آخرمان هم شاید نباشد. امیدواریم که بالاخره بتوانیم از پس تحریم بربیاییم تا الان هم دچار هیچ مشکلی نشده‌ایم. ما قطعاتمان را داخلی‌سازی می‌کنیم، دنیا هم خیلی بزرگ است بعضی قسمت‌هایش را هم می‌توانیم وارد کنیم. ولی تقریباً ما وابستگی خیلی کمی به خارج از کشور داریم.

*در مورد تعداد نیروی انسانی، کارگر و مهندس توضیح می دهید.

حدوداً 19 هزار نفر در مجموعه ما و پیمانکارهایمان مشغول فعالیت هستند.

با توجه به اینکه شرکت تولیدی هست اکثر کارشناسان یعنی بیش از 80 درصدشان مهندس و کاردان رشته‌های مهندسی هستند. مابقی که جزو مدیران و رده‌های بالا هستند تحصیلات‌ عالی حالا کارشناسی ارشد یا اکثراً دکترا هستند ولی متخصصانی داریم که در زمینه خودشان جزو درجه یک‌ها هستند.

*بیمه هستند؟

همه آنها بیمه هستند.

*همه آنها گل‌گهری هستند؟

نه، ببینید چند شکل هست. یکی خود شرکت گل‌گهر هست، یکی دیگر شرکت‌های پیمانکاری و دائمی ما هستند که آنها بهره‌بردار هستند، آن‌ها کارمند آن شرکت مثل گهرروش هستند. یک تعداد کمی هم پیمانکاران توسعه‌ای ما هستند که آنها هم تقریباً همیشه هستند چون ما هیچ موقع پروژه‌هایمان در حال اتمام نیست. با پایان یک پروژه، پروژه‌های بعدی شروع می‌شود و ما توسعه جدی داریم.

*تعدیل نیرو نداشتید؟

ما اصلاً تعدیل نیرو نداریم. در ظرف سه سال گذشته حدود هشت هزار نفر استخدام داشتیم. با توجه به افزایش تولیدمان استخدام جدید هم داریم.

*در مورد محیط زیست هم توضیحی بفرمایید.

در ارتباط با محیط زیست ما یکی از کارخانجاتمان یک مقدار آلودگی SO2 دارد و کارخانه ای طراحی کردیم که این گاز را تبدیل به کود فسفات آمونیوم کند. مناقصه‌اش برگزار شده و در حال مذاکره و عقد قرارداد با پیمانکار هستیم. خود ما به طور داوطلب پذیرفتیم 5 هزار هکتار فضای سبز ایجاد کنیم که از سال گذشته شروع کردیم. تمام اطرافمان را داریم تبدیل به فضای سبز می‌کنیم.

*در ارتباط با تصفیه فاضلاب برای جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی توضیح می دهید؟

فاضلاب سیرجان را داریم از آلودگی پاک می‌کنیم، فضای سبز ایجاد می‌کنیم، بعلاوه آن تنها کارخانه‌ای است که گاز SO2 دارد امیدواریم که از اواسط امسال بتوانیم احداث کارخانه را به مدت یک تا یک سال و نیم آینده شروع کنیم که به طور کلی آلوده نباشد. فیلترهای مختلف را هم داریم نصب می‌کنیم تا غبارها را بگیریم، در بحث محیط زیست به شدت حساس هستیم و همه همکاران من هم حساس هستند.

ببینید یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی که در سطح مملکت دارد اجرا می‌شود پروژه انتقال آب خلیج فارس هست. این پروژه 44 درصد درحقیقت مدیریت آن با شرکت گل‌گهر هست و تیم ما هست که آنها کار می‌کنند. امیدواریم که در شهریور امسال بتوانیم آب را به سیرجان برسانیم، لوله‌ای هست به قطر 6/1 متر، ظرفیت خط 4200 در ثانیه هست. امیدواریم که در شش ماه اول سال آب به سیرجان برسد و تا یزد ادامه پیدا خواهد کرد.

*این انتقال آب هزینه‌ دارد؟

شیرین‌سازی می‌شود، بله هزینه دارد. خب ما هم کالایمان را در مقابل پول می‌فروشیم. ما هم سود داریم. ما چطوری برای استخراج سنگ آهن، پول هزینه می‌کنیم، انفجار می‌کنیم، آب هم یکی از مواد اولیه صنعت ماست باید مصرف آن را پایین بیاوریم به خاطر همین باید سیستم‌هایمان را اصلاح کنیم که مصرف آب کمتر شود. ان‌شاءالله اگر خدا بخواهد، انتقال آب خلیج فارس شاید یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌ها در سطح دنیا باشد، ما آب را از ارتفاع صفر تا 2200 متر پمپاژ می‌کنیم. ارتفاع بالاترین نقطه‌ای که ما آب را پمپاژ می‌کنیم در سرچشمه 2200 متر بالاتر از سطح دریاست.

* از خام‌فروشی جلوگیری می کنید؟

ما تقریباً روزبه‎‌روز به سمت صادرات آهن اسفنجی حرکت می کنیم، کارخانجات آن را راه انداختیم. ما زمانی فقط سنگ آهن دانه بندی صادر می‌کردیم اما الان به هیچ عنوان، کنسانتره هم به هیچ عنوان صادر نمی کنیم.

 الان آهن اسفنجی صادر می کنیم و از امسال هم امیدواریم که بیشتر شمش صادر کنیم.

من به طور کلی خام فروشی به خصوص سنگ آهن معدنی و دانه‌بندی را، نمی‌گویم خیانت بلکه ظلم به مملکت می دانم. افزایش قیمت دلار باعث شده که برای خیلی‌ها باصرفه باشد که مواد خام صادر کنند و این ظلم به مملکت و ظلم به کارگران این مملکت است و سعی می‌کنیم جلوی آن را بگیریم.

شاید صادرات برای ما منفعت و به مراتب سود بیشتری داشته باشد، اما ما به هیچ عنوان این کار را نمی کنیم. ما سعی می‌کنیم که در داخل بفروشیم تا صادر کنیم.

*در برداشت از معدن هم حق انتفاع به دولت می‌دهید بفرمایید که دولت هم به هرحال به نوعی ذی‌نفع هست؟

دولت به عبارتی نزدیک به 20 درصد فروش ما را می‌گیرد بدون اینکه زحمتی را متحمل شود ما هرچه می‌فروشیم 20 درصد را به عنوان بهره مالکانه و با رقم بسیار بالا به دولت می‌دهیم.

*در بودجه امسال بهره مالکانه را افزایش دادند؟

نه، ببینید افزایش ندادند به نسبتی که فروش ما و قیمت‌ها بالا برود آن هم افزایش می یابد، آن رقم ثابت نیست به صورت درصدی است. هرچه ما فروش را بالا ببریم، دولت هم درصدش بالا می‌رود.

*آقای مهندس یک اشاره‌ای هم به پروژه اوکراین و استرالیا می‌کنید؟

خدمت شما عرض کنم ما شرکتی با فولاد مبارکه و چادرملو تاسیس کرده ایم برای تولید 10 میلیون تن فولاد در منطقه چابهار. الان هم قرارداد مطالعات بازار آن را بسته ایم و امیدوار هستیم که بتوانیم آنجا را فعال کنیم، برای تولید 10 میلیون تن فولاد در چابهار با رویکرد فقط صادرات، نه بازار داخل.

در یکسری معادن در استرالیا در حال سرمایه گذاری هستیم که بتوانیم مواد اولیه‌اش را از آنجا تأمین کنیم و مقرون به صرفه هست. آنجا حاشیه دریاست، حمل و نقل زمینی ما فوق‌العاده گران‌تر است تا حمل و نقل دریایی و ما فکر می‌کنیم که کاملاً مقرون به صرفه هست که ما مواد خام را به جای اینکه صادر کنیم از خارج وارد کنیم و آنرا به فولاد تبدیل کنیم. ما مزیت‌های نیروی انسانی داریم، مزیت‌های گاز و برق را داریم و تخصص این کار را هم داریم. در این فکر هستیم که انشاالله اگر خدا توفیق دهد آنجا را هم دنبال کنیم.

در ادامه دکتر علوی مدیر پروژه بیمارستان تخصصی گل گهر توضیحاتی را ارائه داد: این پروژه با دستور و موافقت جناب آقای مهندس تقی‌زاده در آبان ماه سال 96 آغاز شد. در حال حاضر حدود 43 درصد پیشرفت فیزیکی داریم و طبق برنامه داریم پیش می‌رویم.

بخش‌های مختلف بیمارستان را بر اساس نظرسنجی و نیازسنجی و مطالعه‌ای که در سطح استان و شهرستان انجام دادیم. مهمترین بخش آن و بخش زمینی‌مان بخش قلب و آنژیو هست و به امید خدا قرار است اینجا جراحی قلب باز انجام شود. با توکل به خدا و دستورات آقای مهندس تقی‌زاده مصمم هستیم پروژه را در سال 99 با تجهیزات باکیفیتی که ان‌شاءالله در این پروژه نصب خواهد شد به بهره‌برداری برسانیم.

قسمت‌های مختلف پروژه‌ را اینجا ملاحظه می‌فرمایید ما تمام تصویربرداری‌هایی که نیاز شهرستان سیرجان هست را اینجا خواهیم داشت. بخش سنگ جزو بخش‌هایی است که در شهرستان نیاز مبرم هست و در این بیمارستان درنظر گرفته شده است. بخش‌های متعددی مانند پاراکلینیک ها، دندانپزشکی، مرکز چشم و مغز و اعصاب درنظر گرفته شده است. با توجه به مشکلاتی که در شهرستان سیرجان داشتیم، بخش زنان و زایمان را به طور ویژه درنظر گرفتیم. ما در حال حاضر همان طور که ملاحظه می‌فرمایید در طبقات کار می‌کنیم و در سه طبقه داریم کار می‌کنیم. به شدت درگیر تاسیسات پروژه هستیم. بسیار سپاسگزاریم از جناب آقای مهندس تقی زاده که مؤکداً و به شدت در مورد سرعت این پروژه و کیفیت آن تاکید دارند و از ما پیشرفت پروژه را خواسته اند.

 امیدواریم بتوانیم در راستای مسوولیت های اجتماعی گل‌گهر و خدمات بهداشت و درمان شهرستان سیرجان که واقعاً یک بخش بسیار مهمی است گام بلندی برداریم. علاوه بر شهرستان ما یک مقدار ذهنمان را بالاتر بردیم و جنوب شرق کشور را هم دیدیم. این بیمارستان را ما واقعاً در راستای مسوولیت های اجتماعی که شرکت گل‌گهر احساس می‌کند داریم می‌سازیم و اصلاً دید انتفاعی به آن نداریم. بیشتر بحث خدمات‌رسانی مد نظر هست و سعی می‌کنیم تجهیزات مناسبی در اینجا مستقر کنیم تا حداقل جنوب شرق کشور را بتوانیم پوشش دهیم. امیدواریم که اواسط سال آینده بتوانیم این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

مهندس ناصر تقی زاده: ساخت 5 هزار واحد مسکونی در کنار شهر سیرجان برای همکاران گل‌گهر را آغاز کرده ایم. پرسنلی که خانه ندارند که حدود 5 هزار نفر هستند را ثبت نام کرده ایم. برای تعدادی نیز سال‌ها پیش ما اینجا 700، 800 دستگاه ساختیم و واگذار کردیم تقریبا سال 82  که من آن موقع مدیرعامل اینجا بودم. الان هم 5 هزار واحد جدید که در حال گرفتن زمین از دولت هستیم تا  انشاالله با کمک دوستانمان بتوانیم 5 هزار واحد مسکونی البته نو و شیک برای پرسنل خود بسازیم.

 

تشکر می‌کنم از دوستان و اعضای حقیقی آقای زیدآبادی که در هیات مدیره تیم فوتبال گل گهر سیرجان بودند. حدوداً هشت میلیارد تومان هزینه تیم فوتبال شد. کل هزینه ما برای تیم فوتبال گل گهر سیرجان 8 میلیارد تومان در سال بود که با اقتدار به لیگ برتر رفتیم.

البته ما یک استادیوم خیلی مجهز هم داریم که سکوهای آن سه چهار هزار نفره هست اما افزایش هم می‌دهیم.

بهترین امکاناتی ورزشی را در جنوب شرق کشور داریم. سالن‌های متعدد ورزشی، استخر بزرگ شنا، سالن ژیمناستیک، همه اینها را ما داریم.

مهندس اسکندری پور – مدیرعامل شرکت کاویان گهر سیرجان: در خدمت شما هستیم با یکی از بدیعی‌ترین تولیدات منطقه گل‌گهر. طبق دستور آقای مهندس تقی‌زاده ما در این کارخانه از بحث ضایعات استفاده می‌کنیم و محصول نهایی‌مان را که یک محصول بسیار باکیفیت هست را تولید می‌کنیم. ظرفیت کارخانه‌مان هم حدود 70 هزار تن در سال هست. ما پیرو دستور آقای مهندس تقی زاده خط و خطوط توسعه‌ای جنبی را هم در حال بررسی داریم و با عنایت خدا حدود 140 نفر تا این لحظه در اینجا مشغول به کار هستند. همان طوری که مشاهده می‌فرمایید محصولی که پشت سر من هست، بریکت آهن اسفنجی است، یعنی خوراک مستقیم کوره‌های القائی است. محصولی که می‌تواند با حدود تقریباً نزدیک به قراضه ارزش‌آفرینی شده و مصرف شود و ما بسیار از این قضیه خرسندیم.

در ایران هم اولین بار هست که این محصول با این کیفیت تولید می‌شود. به دو صورت تولید می‌شود: محصول بریکت و محصول لوله. این محصول، محصول اصلی ماست که بنا به تقاضای مشتریان با پرس به صورت بریکت درمی آید و محصول دوم ما را لوله تشکیل می‌دهد. برای صادرات هم متقاضی بسیار زیادی دارد ولی بیشتر برای کوره‌های القائی مصرف دارد. امیدوار هستیم یک واحد فولاد آلیاژی هم در اینجا مستقر کنیم که خودمان محصول خودمان را نهایی کنیم.

در حال ساخت مشابه این کارخانه در راور کرمان هستیم و امیدواریم بتوانیم ظرفیت آن را در یک سال آینده به 140 هزار تن افزایش دهیم.

ما غیر از این یک کارخانه‌ای با ظرفیت بسیار بالا در خود گل‌گهر داریم احداث می‌کنیم. تقریباً مشابه همین بریکت آهن اسفنجی تولید خواهد کرد. آن کارخانه ظرفیتش 750 هزار تن هست. برای صادرات بسیار مناسب هست.

*تکنولوژی آن برای کجاست؟

برای چین بوده ولی بومی سازی شده و دیگر ما برای کارخانجات بعدی لازم نداریم که از چین بیاوریم. شرکت فولاد تنبور که در کنار ماست دقیقاً این محصول را در کوره القایی می‌برد و بالاترین کیفیت و بالاترین رضایت را دارد. به نحوی شده که الان در سطح کشور تمام ریخته گری های القائی هجوم آوردند و دنبال این محصول هستند تا این محصول را از ما خریداری کنند.

این محصول خوراک کوره‌های القائی کشور است. به جای اینکه قراضه مصرف کنند از این مصرف می‌کنند. جایگزین قراضه هست.

این محصول قیمتی تقریباً مشابه قیمت قراضه دارد. از ضایعات این محصول را درمی آوریم از نرمه گندله و زغال حرارتی، زغال نامرغوب. 60، 70 هزار تن زغال مصرف داشتیم. 50 هزار تن زغال را ما در راور داریم. بعبارتی 50 هزار تن زغال را ما فعال می‌کنیم و از نرمه گندله‌ای که ارزان هست و ضایعات کارخانجات خودمان ما این محصول را تولید می‌کنیم.

*چقدر سود دارد؟

مهندس تقی زاده: این شرکت تازه راه افتاده، همه اینها خوب سود می‌دهند. من فقط همین را می‌توانم بگویم که سودش خیلی خوب است. بازگشت سرمایه سه ساله برگشت می‌خورد. خوشبختانه ما هیچ کار ضرردهی تا به الان نداریم. من یک توضیحی بدهم. سال‌ها بود که قبل از این راه‌اندازی کارگاه ما ضایعات کارخانجات گندله‌سازی گل‌گهر انباشته داشتیم و واقعاً نمی‌دانستیم که با آن چه کار کنیم. با این تکنولوژی عملاً ضایعات بسیار ارزان‌قیمت را ما داریم تبدیل می‌کنیم به یک محصول با ارزش افزوده بالا و در نوع خودش کار بدیع و بی‌نظیری است. یعنی در حقیقت این کار از سوئد شروع شد و رسید به چین و الان هم ایران. یعنی کاری است بسیار بدیع با ارزش افزوده بالا و قیمت آن هم نزدیک به قیمت قراضه هست؛ یعنی کاری که اینجا انجام شده اصلاً با موارد دیگر قابل قیاس نیست.

مهندس عباس رحیم نژاد رواسانی، مدیرعامل شرکت صنایع مفتول بکسل پارس: همان طور که مشاهده می‌کنید این سالن صنایع تولید مفتول بکسل پارس هست که برای احداث کارخانه سیم بکسل پارس برای تولید انواع مفتول و طناب‌های فولادی طراحی شده است. حدوداً 35 هزار مترمربع مساحت این سالن تولید هست که از 5 قسمت تشکیل شده است. سالن واحد یکمان برای تولید انواع پی سی استرند و پی سی وایرمان هست که محصول تولیدی برای کاربرد بتن و ساختمان و صنایع بتنی که معمولاً جایگزین میلگرد خواهد شد. برای تولید دهنه‌هایی که با عرض 10، 20 متر مورد نیاز هست از این محصول استفاده می‌شود. محصولات دیگر طناب‌های فولادی است. این پروژه هم از نظر سرمایه گذاری و هم از نظر کارهای عمرانی حدود 60 درصد پیشرفت داشته است. راه اندازی‌ فاز اول اوایل شهریور 98 پیش‌بینی شده است. 50 درصد ماشین‌آلات‌مان الان وارد سایت شده است.

*از کجا خریداری شده؟

از کشورهای معتبر جهانی. تکنولوژی آن از ایتالیاست، تکنولوژی ماشین‌های کششمان و ماشین‌های پانچر و کلوزرمان که طناب‌بافی هستند از کشور ایتالیا هستند. یک قسمت دیگر تکنولوژی‌اش از کشور آفریقای جنوبی است به اضافه اینکه انتقال تکنولوژی هم از کشور آلمان هست.

*ظرفیت چقدر هست؟

60 هزار تن در سال ظرفیت اسمی خطمان هست.

*چند نفر در اینجا مشغول به کار هستند؟

400 نفر سه شیفته.

*مشتریانتان از کجا هستند؟

مشتریانمان می‌توانند صد درصد صادراتی باشند. مواد اولیه آن فولادی است با پلی کربن. سیم‌های پلی کربن در حال حاضر 60 درصد آن وارداتی هستند. محصول ما می‌تواند 50 درصد نیاز کشور را پوشش دهد به اضافه اینکه در حال حاضر 50 درصد محصولاتمان می‌تواند به کشورهای مختلف صادر شود.

*یعنی مواد اولیه را در داخل تهیه می‌کنید؟

هم می‌تواند قسمتی از آن در داخل ایران تهیه شود، می توانیم مواد اولیه را به صورت بیلت در ایران تهیه کنیم و همین طور به صورت مفتول از داخل کشور. ضمنا مهندس تقی زاده نیز فرمودند که برنامه‌ریزی کرده ایم تا مواد اولیه را هم خودمان تولید کنیم.

*آقای مهندس مشتریانتان چه صنایعی هستند؟

خب بیشتر مشتریانمان بنادر هستند، حفاری‌ها، کشتیرانی و معادن. یکی از مفتول‌های تولیدیمان مخصوص است و می تواند جایگزین مس در انتقال برق شود.

*مواد اولیه‌اش را از گل‌گهر تهیه می‌کنید؟

مواد اولیه‌مان را فعلاً از ایران تهیه می‌کنیم. همان طور که آقای مهندس فرمودند در آینده قرار است در راور مواد اولیه صد درصد در داخل تأمین شود.

*سرمایه گذاری که انجام شده؟

از نظر ارزی 40 میلیون یورو از نظر ریالی حدوداً 350 میلیارد تومان است.

*طرح توسعه هم خواهید داشت؟

اگر فرصت داشته باشیم یک بازدیدی انجام دهیم عین همان سالن تولید را با 50 درصد توسعه خواهیم داشت. یعنی سایز طناب‌های فولادی‌مان که الان 32*80 هست تا سایز 100 هم تولید خواهیم کرد. یعنی به محض اینکه به تولید نهایی رسیدیم توسعه هم خواهیم داشت.

*میزان اشتغالی که ایجاد می‌کند؟

400 نفر در سه شیفت است. به نظر می‌رسد که خط اول امسال راه بیفتد و خط دوم مان که پی سی استرند و پی سی وایر هستند اوایل شهریورماه انشالله راه اندازی می‌شود.

*چند نوع کالا تولید می‌کنید؟

همان طور که گفتم ما سه چهار نوع کالا تولید می‌کنیم. هر نوع آن متنوع است. یعنی الان تمامی محصولات ما به صورت مکمل تولید خواهد شد یعنی به صورت سبد کامل است. یعنی شما پیچ وایر که در حقیقت دو نوع محصول است هر کدامش سایزهای مختلف با بافت‌های مختلف دارد یا طناب‌های مختلف. در خاورمیانه فکر می‌کنم اولین کارخانه‌ای هستیم که این کار را انجام دادیم.

*برای اجرای طرح از مهندسی‌های داخلی استفاده می‌کنید یا از خارج هم هستند؟

ما قبلاً از مهندسان خارجی استفاده می‌کردیم. اخیراً کلاً مشاور خارجی را کنار گذاشتیم و صد درصد از مشاور داخلی استفاده می‌کنیم، حتی در نصب و راه‌اندازی.

*کالایی که تولید می‌شود استاندارد هست؟

بله. هر محصولی استاندارد مخصوص به خودش را دارد. ما حتی قرارداد انتقال تکنولوژی به خاطر همان استانداردی که شما فرمودید داریم.

*تحریم‌ها در کار شما اثرگذار نبوده؟

نه، اصلاً. با پشتیبانی‌هایی که آقای مهندس تقی زاده کردند واقعاً اکثر مدیرانی که ما جذب کردیم خودشان تحصیل‌کرده خارج از کشور هستند، سعی کردیم از مدیران ارشد با تخصص بالا استفاده شود. مدیر پروژه‌مان 20 سال با شرکت بنز کار کرده است. الان مدیر فنی‌مان شاگرد اول دانشگاه امیرکبیر رشته برق هستند. یعنی سعی کردیم با کمک مهندس تقی زاده هم بومی سازی کنیم و هم اینکه از متخصصان واقعی استفاده کنیم.

*شرکت‌هایی مانند سیم بکسل در ایران زیاد داریم؟

نه، اصلاً در خاورمیانه همانند این شرکت نیست.

*یعنی در ایران شرکت تولیدکننده سیم بکسل نداریم؟

داریم ولی در حد محدود. با این سبدی که من عرض کردم اولین کارخانه خاورمیانه خواهیم بود. شرکتی به صورت سبد کامل همانند این شرکت در ایران نداریم.

*برنامه‌ای برای صادرات دارید؟

بله، همان طور که گفتم کلاً صد درصد برنامه ما می‌تواند صادرات باشد. اصلاً بر مبنای صادراتمان این طراحی شده و انشاالله که در یک سال آتی کل کارخانه بتواند راه اندازی شود.

*مساحت زمین چقدر است؟

کل این زمین 21 هکتار است.

*تعداد دستگاه‌هایی که قرار بود اینجا مستقر شود چقدر است و چه میزان هزینه برای آنها کردید؟

5 خط هست با دستگاه‌های مختلف تعدادشان زیاد هست. هزینه آن هم 40 میلیون یورو بصورت ارزی است و 350 میلیارد تومان هم پیش‌بینی شده که سرمایه گذاری ریالی‌مان باشد که 50، 60 درصد آن هم انجام شده است. الان شما مشاهده می‌کنید در مرحله بتن‌ریزی هستیم و بعد از بتن‌ریزی ماشین‌آلات نصب می‌شود. 50، 60 درصد ماشین‎‌‌آلات هم الان در گمرک منطقه ویژه هست. حدوداً به اندازه چهار میلیون یورو الان بارمان آمده در بندرعباس هست. یعنی 60 درصد تجهیزاتمان.

*مواد اولیه‌اش از کجاست؟

این هم می‌تواند از چین باشد و هم اروپایی باشد. برنامه‌ ما این است مواد اولیه‌مان در راور تولید شود.

*مشابه این کارخانه در کشورهای همسایه هست؟

نه، به این صورت نیست. به صورت مثلاً یکی از خط‌هایمان طناب‌بافی در یک سایز مخصوص است. محصولات ما متنوع هستند چون مواد اولیه‌ ما با کربن‌های مختلف و با بافت‌های مختلف و بسیار وسیع هستند. در ایران نیز شرکت های سیم بکسلی  فقط یک بخشی از تولید را دارند.

*در خاورمیانه چطور؟

در خاورمیانه نیز به آن صورت کامل نیست. مثلاً پی سی استرند و پی سی وایر مان در دوبی هست با حدود تقریبا 20 درصد ظرفیت تولید ما. ولی مهم این است که ما این سبد کامل را خواهیم داشت.

* سبد کامل چند تا محصول می‌شود؟

چون تنوعش زیاد است خودش یک کتابچه هست. ما بر اساس سفارش و بستگی به سایزش تولید خواهیم کرد.

*چند مدلش را نام می‌برید؟

پی سی استرند و پی سی وایر که پی سی وایر در حقیقت یک مفتول است و پی سی استرند یک قسمت رشته طناب است. اینها محصولات ما می‌شود. یعنی محصولات ما از قسمت کشش هم می‌تواند شروع شود. بر اساس سفارشی که از مشتری می‌گیریم، محصولات متنوعی خواهیم داشت. یک قسمت از ماشین آلات ما کارش این است که مفتول را با یک سایز بزرگ می‌گیرد و به صورت کششی به ضخامت کوچک‌تر تبدیل می‌کند. یعنی حتی از گام سوم شما می‌توانید مشتری داشته باشید. یا بخش مثلاً گالوانیزه روکش سیم، اینها هم محصولات و انواع مختلف دارند.

*آقای مهندس جنس آن فولاد است؟ یا از جنس مس و آلومینیوم؟

فقط فولاد. مواد اولیه‌مان درحقیقت سیم پلی کربن هست. ولی روکشمان می‌تواند گالوانیزه باشد یا مغز طنابمان می‌تواند که تیت باشد ولی 99درصد تولیدمان فولاد است.

*مواد اولیه را از کجا تهیه می‌کنید؟

گل گهر در راور یک پروژه تعریف کرده که صد درصد مواد اولیه سیم ما را تولید خواهد کرد.

*محصول شما به صورت سیم برق خواهد بود؟

نه سیم فولادی. سیم مفتول آلیاژی پلی کربن منظورم هست که با ماشین آلاتمان به سیم‌های تا قطر تار مو، 0.017 میلی‌متر تبدیل می شود. سپس بافته می‌شوند و رشته سیم می‌شود. این رشته سیم‌ها بافته می‌شوند و به طناب تبدیل می‌شوند. این سیم‌ها در هر مرحله می‌توانند فروش داشته باشند. حالا می‌تواند که این سیم‌ها با گالوانیزه یا روکش باشد یا اینکه بدون روکش باشد. بعبارتی متنوع هستند، به همین دلیل تولیدمان بستگی به سفارش دارد.

 

در ادامه مهندس تقی زاده: ما ظرف چندماه گذشته یک ناوگان حمل ریلی راه اندازی کردیم. اکنون 15 لوکومتیو داریم و 700 تا واگن و اخیراً 200 واگن دیگر هم سفارش داده ایم. امیدواریم بتوانیم تا 1800 دستگاه واگن تهیه کنیم. حجم حمل و نقل ما بالاست در عین حال در دو سال گذشته ما 200 دستگاه کامیون خریداری کرده و به راننده‌ها واگذار کرده ایم. کامیون ها در تملک آنهاست اما سندش به نام ماست تا روزی که اقساط آن را پرداخت کنند. الان 350 دستگاه کامیون تحت کنترل داریم که بخشی از بار ما را جابجا می کنند. روزانه دوهزار دستگاه کامیون بارگیری می‌شود و این اشتغالی که من خدمتتان عرض کردم غیر از اشتغالی است که مربوط به حمل و نقل هست. حداقل روزانه دو هزار دستگاه کامیون - بجز حمل و نقل ریلی‌مان - در مجموعه گل گهر بارگیری می‌شود.

مهندس محسن امانی، مدیرعامل شرکت کاریز: انتهای سال پروژه فاضلاب توسط  گل گهر در دو بخش کلید خورد: شبکه جمع آوری که از دی ماه 96 شروع شده و تا امروز 140 کیلومتر از 388 کیلومتر فاز اول شبکه جمع آوری انجام شده است. اینجا هم تصفیه خانه فاضلاب هست دو تا مدول داریم مدول یک که مربوط به فاز اول هست 26 هزار و 500 مترمکعب در شبانه‌روز ظرفیت دارد که در مجموع از 20 هزار مترمکعب بتن‌ریزی که در انتهای کار به تونل اصلی و پر کننده باید انجام دهیم 11 هزار مترمکعب آن تا به امروز انجام شده است. در مجموع بالای 30 درصد پیشرفت فیزیکی پروژه فاضلاب تا به امروز بوده است. سال گذشته حدود 120 کیلومتر از شبکه جمع آوری فاضلاب انجام شده که در کشور یک رکورد محسوب می‌شود. تصفیه خانه هم تا آخر امسال انشاالله وارد مدار می شود. هرآنچه که در شبکه جمع آوری انجام شده باشد وارد تصفیه خانه شده و پساب آن جهت استفاده به منطقه گل گهرمی رود.

*آب شرب خواهد بود؟

خیر، فاضلاب می‌آید اینجا و پساب به منطقه گل گهر می‌رود. این پروژه، یک پروژه فاضلاب است که حدوداً 600 میلیارد تومان طی دو فاز نیاز به سرمایه گذاری دارد.

*چقدرش محقق شده؟

طی یک سال گذشته 100 میلیارد در این پروژه هزینه شده است.

*فاضلاب بازیافت می‌شود؟

بله، فاضلاب می‌آید و پسابش  به صورت آب قابل استفاده در صنعت به منطقه گل گهر می رود.

*آب صنعتی خواهد بود؟

بله. بخشی از نیاز گل گهر برای تأمین آب از طریق پروژه فاضلاب است.

*این پساب چقدر از نیاز آب گل گهر را تأمین می‌کند؟

اگر کل دو فاز انجام شود حدوداً 30 تا 40 درصد.

*فقط صرفاً برای گل گهر استفاده می‌شود و یا ممکن است قابل شرب هم باشد؟

از نظر شرعی در کشور ما استفاده نمی‌شود. ولی به لحاظ کیفی با آب شرب خیلی تفاوتی ندارد. مشخصات کیفی آن واقعاً نزدیک به آب شرب است ولی برای بخش صنعت و کشاورزی استفاده می‌شود.

*کی بهره برداری می‌شود؟

آخر امسال فاز یک ما وارد مدار می‌شود. بسته به میزان مشترکینی که استقبال می‌کنند و وصل می‌شوند اضافه می‌شود.

*آن مشکل چاه‌هایی که می‌گفتند گل گهر خریداری کرده در سیرجان چیست؟

مهندس تقی زاده: کدام چاه‌ها؟ ما آب فاضلاب داریم، آب مالکیت داریم. ما چاه را از مردم خریدیم با آب شرب هم کاری نداریم. اتفاقاً ما 20 میلیارد تومان برای تصفیه خانه آب سیرجان هزینه کردیم. برای همین نه‌تنها از آب استفاده نکردیم، بلکه 20 میلیارد تومان داده‌ایم و چاه خریداری کردیم.

*آیا این آب نیاز به تصفیه هم دارد؟

ما از این آب استفاده صنعتی می‌کنیم، آب مرغوب است. آب شور است ولی برای استفاده صنعتی مناسب است و ما از آن داریم استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه در داخل خود شرکت یک پروژه داریم و 400میلیارد تومان داریم هزینه می‌کنیم تا آب را خودمان بازیافت می‌کنیم. آب خلیج فارس هم ما امسال به سیرجان می‌آوریم.

* انتقال آب از خلیج فارس مقرون به صرفه است؟

ببینید دنبال چه هستید؟ سوالتان را برای من باز کنید برای چه کاری و چی؟ مصارف آب؛ یک وقت می‌خواهید آب بخورید، یک وقت می‌خواهید دوش بگیرید، یک وقت می‌خواهید فولاد تولید کنید، یک وقت هم می‌خواهید پسته تولید کنید، کدام یک مد نظرتان است؟

*آب صنعت؟

آب صنعت بله مرقون به صرفه هست. آب معدنی را مترمکعبی یک میلیون و 500 هزار تومان دارید می‌خرید. زمانی آب را برای پسته مصرف می‌کنید یک قیمتی دارد، یک آبی را برای فولاد ساده مصرف می‌کنید یک قیمتی هست. آب برای فولاد و ورق گرید عالی مصرف می‌کنید محصولتان می‌شود 6، 7 هزارتومان.

مهندس شاهمرادی: مصرف آب منطقه گل گهر و در حال حاضر اکثر صنایع، آبشان آب شرب نیست که خیلی از مردم ذهنشان را معطوف کنند که آب شور هست. همان طور که آقای مهندس تقی زاده گفتند ما در دو منطقه چاه‌های مالکیتی داریم . مضاف بر اینکه ما حدود 40 درصد آبی را که داریم آنجا مصرف می‌کنیم، آن را دوباره بازیابی می‌کنیم. یعنی آب را مجدداً با استفاده از پمپ از سدهای باطله داخل خود صنعت برمی گردانیم. در حال حاضر حدوداً نزدیک به 500 لیتر بر ثانیه آب مصرف می‌کنیم که برای چاه‌های ملکی همان منطقه هست بدون اینکه اصلاً هیچ مشکلی نسبت به مسائل شربی داشته باشیم.

*پس تاکید شما بر این است که این قابل شرب هست ولی مصرف نمی‌شود؟

نه، این کارخانه تصفیه آب که الان داخلش هستیم همان طور که آقای مهندس امانی توضیح دادند محصول خروجی آن آبی است که برای مصارف کشاورزی و صنعت استفاده می‌شود. آبی هم که داخل صنعت دارد استفاده می‌شود عمدتاً آب شور است یعنی طراحی تجهیزات که ما داریم با آب شور کار می‌کند و اصلاً نیازی نداریم که بخواهیم آب باکیفیت داخل آن استفاده کنیم.

مهندس ناصر تقی زاده: این قسمتی که مخازن را می‌بینید نیروگاه برق هست. یک پست برای هزار مگاوات برق ساخته شده و یک نیروگاه 500 مگاواتی است 330 تا در حال بهره برداری است و 160 مگاوات آن برای اردیبهشت امسال راه اندازی می شود. یک 500مگاواتی دیگر هم برای ساخت در دست مناقصه داریم. شرکتی داریم به نام گهرانرژی 51 درصد سهام آن متعلق به گل گهر هست 49 درصد برای سرمایه گذاری امید و توسعه معادن و فلزات است.

 از اینجا دو تا برج می‌بینید اینها دو تا کارخانه آهن اسفنجی مگامدول هستند. در خاورمیانه بزرگترین هستند و سه میلیون تن آهن اسفنجی تولید می کنند.

 در این قسمت ما در حال ساخت کارخانه ای هستیم که قرار است سه میلیون تن تولید ورق از 0.8 میلیمتر تا 20 میلیمتر داشته باشد. سالن‌های آن در حال ساخت است. بخشی از ماشین آلات و مهندسی‌ها تمام شده است. 7 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای کارخانه تولید ورق نیاز است. خوشبختانه هات شارژ هم هست، مستقیماً از گندله می‌آید تبدیل می‌شود به آهن اسفنجی، سرد نمی‌شود و مستقیم می‌رود در کوره‌های ذوب و از آن طرف ورق بیرون می‌آید.

یک کارخانه اکسیژن بزرگ در دست ساخت داریم بهمراه یک کارخانه تولید بریکت که چهار ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

این کارخانه که سمت چپ مشاهده می کنید کارخانه تولید فولادی است که هفته قبل راه اندازی شده است. مجتمع جهان فولاد سیرجان که 1.2 میلیون تن شمش فولادی تولید خواهد داشت، 51 درصد سهام آن برای گل گهر و 49 درصد سهام برای صندوق بازنشستگی مس می باشد. هفته قبل راه اندازی شده و فکر می‌کنم هفته آینده انشاالله تولید تجاری شمش فولادی آن شروع می‌شود.

یک مزیت خوبی که کارخانجات ما دارند و اگر دقت کنید این است که مواد اولیه‌ ما به جای اینکه با کامیون یا واگن بیایند با نوار نقاله حمل می‌شوند و در هزینه ها خیلی صرفه جویی می‌شود.

مهندس میرمحمدی رئیس دفتر مدیرعامل و مدیر روابط عمومی شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان: حامل پیام جناب مهندس عباسپور هستیم، با توجه به اینکه حداقل یک هفته اخیر ایشان شدیدا درگیر راه اندازی ذوب بودند. ما دوشنبه طبق فرمایش جناب مهندس تقی ‌زاده الحمدالله اولین شمش فولادی جهان فولاد سیرجان را تولید کردیم و این به معنای پایان خام فروشی است و از معدن تا شمش فولاد و میلگرد خدا را شکر طرحش تکمیل شد.

 یک هفته اخیر حقیقتاً آقای مهندس عباسلو شبانه روز اینجا بودند با توجه به شرایط بدنی واقعاً خسته بودند دیشب تشریف بردند و بنده مأمور رساندن سلام ایشان به شما شدم.

 اولین آهن اسفنجی سیرجان در سال 93 با حضور جناب آقای دکتر جهانگیری - معاون اول رئیس جمهور - مورد بهره برداری قرار گرفت. با حمایت‌های مجموعه گل گهر، هیات مدیره جهان فولاد و همه کارکنان زحمتکش در سال 95 شرکت 500هزار تنی میلگرد بردسیر افتتاح شد و اخیراً هم کارخانه‌ای که در خدمتتان هستیم تولید شمش فولادی به ظرفیت یک میلیون و 200 هزار تن روز دوشنبه اولین شمش آن بدون هیچ گونه مشکل و کم و کاستی تحویل شد. انشاالله امیدواریم ظرف 10 روز آینده به تولید تجاری خود برسد. تشکر می‌کنیم از حمایت‌های بی دریغ جناب مهندس تقی‌زاده؛ از روزی که واقعاً به مجموعه گل گهر تشریف آوردند حمایت‌های بسیار زیادی داشتند.

*چه تعداد کارگر الان اینجا مشغول به کار هستند؟

کل مجموعه جهان فولاد نزدیک به هزار نفر به صورت مستقیم و چهار هزار نفر به صورت غیرمستقیم است.

*چند درصدشان بومی هستند؟

بالاخره همه ما در ایران زندگی می‌کنیم و قرار نیست که همه متخصصان و تخصص‌ها را در یک شهر داشته باشیم ولی اولویت با بومی‌ها بوده است. شخص مهندس تقی‌زاده این دستور را دادند که اولویت اول سیرجان، فاز بعد کرمان و بعد از آن هر تخصصی که در این استان نباشد از سایر استان‌های کشور باشند. با افتخار هم می گوییم بالاخره همه ایرانی هستیم و باید دست به دست هم دهیم کارخانه‌ها را راه اندازی کنیم.

*چه پیامی دارید؟

در سال رونق تولید که به فرموده مقام معظم رهبری نامگذاری شده می‌توانیم با کمال افتخار عرض کنیم که شرکت جهان فولاد، هیات مدیره آن، مدیرعامل شرکت گل گهر، هیات مدیره گل گهر همه دست به دست هم دادند و با تولید شمش فولادی در آستانه سال جدید، این اولین لبیک به فرمان مقام معظم رهبری بود.

*آقای مهندس اقدام بعدی جهان فولاد در راستای توسعه زنجیره فولاد چیست؟

جهان فولاد سیرجان اولین آهن اسفنجی سیرجان به ظرفیت یک میلیون تن در سال، اولین بریکت سازی سیرجان با ظرفیت صد هزار تن در سال، اولین کارخانه ذوب و شمش فولاد که خدمتتان هستیم در این مجموعه باظرفیت 1.2 میلیون تن در سال، اولین مجموعه اکسیژن و بزرگترین کارخانه نورد جنوب شرق کشور در بردسیر را دارد. طرح‌های آتی هم داریم از جمله: ذوب 2، آهن اسفنجی 2، کارخانه احیای 2 و فولاد آلیاژی در بردسیر.

* منظورم این است که ساخت قطعات خودتان را داخل کشور انجام دادید؟

با حمایت مهندس تقی‌زاده در این پروژه قطعات ساخت داخل پیش رفت و در بحث بومی سازی هم مهندسی معکوس گل گهر واقعا خیلی اکتیو و فعال می باشد.

ما تصمیم داریم یک ذوب 500هزار تنی صد درصد ساخت داخل را به زودی انشاالله شروع کنیم.

اعتقاد شخصی من این است که ما 90 درصد این مجموعه را می‌توانیم در داخل مملکت بسازیم. باید اعتماد به نفس داشته باشیم و ریسک آن را بپذیریم. بعضی جاها برای اولین مرتبه شاید اشتباهاتی داشته باشیم این ریسک را باید در مملکت مشخص کنیم و بپذیریم. چه کسی می‌تواند بپذیرد؟ بخش خصوصی عادی نمی‌تواند.

*آقای مهندس 500 هزار تن را کجا می‌خواهید بزنید؟

در بردسیر.

*نوع آن هم فولاد آلیاژی خواهد بود؟

بله.

مهندس تقی زاده: در کارخانه شمش فولادی جهان فولاد سیرجان تکنولوژی‌های مختلفی بکار رفته است. ما نیازی به هیچ جایی نداریم. ما خودمان الان صاحب تکنولوژی هستیم. ببینید خیلی بد است که ما با لیسانس فولاد تولید کنیم و برویم تکنولوژی از آنجا بیاوریم.

ما آن طرف جاده نمونه ای داریم و احیا شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر لیسانس ایرانی دارد، بعضی قطعات را برای واحدهای احیا باید از خارج بخریم. مگامدول های شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر که بزرگترین در خاورمیانه و دنیاست و ما این‌ها را مهندسی، طراحی و ساخت در داخل کرده ایم. بعضی قطعات آن از خارج است اما بیشتر آن ساخت داخل شده است.

*خود حضرتعالی هم اگر در سال رونق تولید پیامی دارید بفرمایید.

ما همه کارهایی که می‌کنیم، تمام این مواردی که مشاهده می کنید یعنی رونق تولید. به جای خام فروشی داریم شمش صادر می‌کنیم. به جای صادرات شمش می خواهیم ورق تولید کنیم و آن را صادر کنیم. همه واحدهای ما فعال هستند. هیچ واحدی در اینجا متوقف نیست.

 الان در این مجموعه کارخانه اکسیژن کمتر از 40 روز آینده افتتاح می‌شود.

ساخت یک کارخانه اکسیژن بزرگ دیگر را نیز شروع کرده ایم. آن طرف تر ساخت یک کارخانه آهک را در دست اقدام داریم. پنج تا پروژه فعال در حال ساخت داریم. اینجا یک کارگاه است از این طرف در حال ساخت 70 متر راه آهن داخلی هستیم. همه کارخانجات و معادن را داریم با راه آهن به هم متصل می‌کنیم. پل سازی و جاده سازی داریم. تمامی خطوط ما بالای ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند و باز هم به این قانع نبودیم. خط 5، 6 و 7، خط 4 را داریم افزایش تولید می‌دهیم هر کدام 30، 40 درصد مجدداً افزایش تولید داریم.

متوسط سن همه مدیران ما 35، 36 سال است و ما در آینده این مجموعه ها را باید دست آنها بدهیم.

*آقای مهندس همه با نوارنقاله به هم متصل هستند؟

ببینید گندله با نوارنقاله می‌آید آنجا و حمل داخلی دیگر ندارد.

*در مورد بومی سازی هم توضیح می دهید.

تعداد قطعات را نمی‌توان گفت. باید روحیه بومی سازی ایجاد شود. می‌توانیم بگوییم از یک قطعه کوچک تا یک ماشین را بومی سازی کرده ایم. مثلاً ما اینجا یک دستگاه HPGR ساخته ایم و نصب کرده ایم.

* بومی سازی HPGR از خروج ارز از کشور خیلی جلوگیری می‌کند؟

بله، پژوهشکده ما به شدت فعال است، قسمت مهندسی معکوس ما واقعاً فعال است. من همین جا اعلام می‌کنم قبلاً هم اعلام کردم هر قطعه‌ای که ما از خارج وارد می‌کنیم، هر کسی که می‌گوید سازنده هستم مشروط بر اینکه ما پول مواد اولیه‌اش را می‌دهیم ساختش را او انجام دهد. اگر جواب داد می‌خریم، اگر جواب نداد ما پولمان را ضرر کرده ایم، آنها هم کار و هنرش را ضرر کرده اند. این ریسک را ما می‌پذیریم. این کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم، همین جا هم دعوت می‌کنم هر صنعتگری در هر جای ایران اسلامی که اعلام کند من حاضرم فلان قطعه را - همه می‌دانند ما چه قطعاتی را لازم داریم - ما آماده‌ایم مواد اولیه‌اش را در اختیارش قرار دهیم، ایشان هم کار، دانش و حرفه‌اش را، اگر جواب داد می‌خریم و بعد با آنها قرارداد می‌بندیم جواب نداد ریسک کرده ایم و خب ما ریسکش را پذیرفته ایم. من این کار را در تبریز در یک کارخانه فولاد دیگر که کار می‌کردم انجام دادم و نسبتاً موفق هم بودیم. قطعاتی که ما از چین گاهی وقت‌ها حتی با هواپیما وارد می‌کردیم را در تبریز ساختیم.

*کرمانی‌ها اعتقاد دارند شما از چهره‌های ملی و مدیران توانمند استان هستید، پیش‌بینی می‌کنید که آینده گل گهر به چه سمت برود؟

ما در گل گهر کاملاً یک مجموعه فعالی هستیم و قطعاً در توسعه استان کرمان هم باید نقش ایجاد کنیم. جهت استحضار دوستان الان تیتانیوم کهنوج را داریم شروع می‌کنیم و قصد داریم بر روی معادن تیتانیوم کهنوج سرمایه گذاری کنیم. در فکر احداث کارخانه لاستیک در کرمان هستیم. در خرامه استان فارس در ارتباط با گندله سازی فعال هستیم.

 

مهندس عتیقی: این طرحی که آقای مهندس تقی زاده گفتند را از معادن زغالی که از خارج از کشور بازدید داشتند الگو گرفتند. و موضوع این بود که در بحث حمل مواد به روش نوار نقاله از نوار نقاله موبایل استفاده شود. چون به هر حال همه می دانیم در معادن با توجه به این که تغییر مکان حمل مواد وجود دارد بهترین حالت این است که درواقع ثابت نباشد و به شکل جابه جایی باشد که بتوانیم مواد را به طور مجزا از هر قسمتی به جای دیگر منتقل کنیم که خوشبختانه طرح اشتغال داریم و الان کار می‌کند و امیدواریم که بتوانیم این طرح را افزایش دهیم و بتوانیم در آینده در خود معدن از آن استفاده کنیم.

*آقای مهندس تقی زاده تا الان در دنیا کار شده؟

بله.

این طرح نوار نقاله موبایل آزمایشی چند کیلومتر هست؟

500 متر و فقط می‌خواستیم یاد بگیریم. الان خود معدن حدود 2.5 کیلومتر برای طرح‌های جدیدش در حال طراحی است.

*کلاً بومی سازی شده است؟

بله، بخشی‌اش بومی سازی است ولی برای معادن برخی گیربکس‌هایش را شاید بخواهیم از خارج بخریم. حجم بار خیلی بالاست.

مهندس تقی زاده: من در سال 83-82 که اینجا بودم بازیافت باطله‌های هماتیت را شروع کردم. امروز صبح همین شرکتی که رفتیم و کوره تونلی داشتند، یک طرح یک میلیون تنی برای بازیافت از باطله‌ها را دارند که تقریباً امسال به بهره برداری خواهد رسید و در حال نصب هستند. می‌خواهیم 20 میلیون تن مجدداً از باطله‌هایی که بیرون ریختیم کنسانتره تولید کنیم و شهریور 98 به بهره برداری می‌رسد.

ما در منطقه گل گهر هیچ کارگاه تعطیلی نمی‌بینیم. تمامی کارگاه‌های ما فعال هستند.

 الان به سمت معدن شماره 3 مجموعه گل گهر می‌رویم. معدن شماره 3 بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن است و برای شرکت گهرزمین است. شرکت گهرزمین را بنده در سال 82 تأسیس کردم و باطله برداری از معدن را شروع کردیم.

مهندس تقی زاده: بنده اعتقاد دارم این 6 تا معدنی که در این منطقه هستند مانند یک کاسه به هم وصل هستند. من 15 سال این تز را دارم الان فکر می‌کنم که دارد این اثبات می‌شود که به نظرم درست است.

همه این معادن در عمق‌های پایین به هم وصل هستند بنابراین ذخایر به شدت بالا خواهد رفت. الان این معدن تا عمق 500 متر تا پایین هست، یک معدن کنار این داریم در جنوب اینجا که از 350متری سنگ آهن شروع می‌شود تا 650متر باید پایین برویم. معدن داریم از عمق 600متر شروع می‌شود که باید در عمق خیلی پایین‌تر برداشت شود.

مهندس پناهی؛ گهر زمین: نمی‌دانم با بحث معدنکاری آشنا هستید به هرحال یک کار اقتصادی است. از روز اول به مرور که شما کار عملیات معدنکاری را انجام می‌دهید صحت داده‌هایتان بالاتر می‌رود، ریسک سرمایه گذاری‌تان پایین‌تر می‌آید. کار معدنکاری در منطقه گل گهر از یک بازدید هوایی شروع شد که متوجه شدند اینجا پتانسیل این را دارد که بتواند سنگ آهن به عنوان یک ماده معدنی استخراج شود. بعد از بازدید هوایی کار ژئوفیزیک زمینی شروع شد و بنابراین متوجه می شوید مرحله به مرحله شما فضا را به این کار اختصاص داده اید و میزان صحت داده‌هایتان و اطمینان داده‌هایتان بالاتر می‌رود. کار ژئوفیزیک زمینی هم می‌آید به ما نشان می‌دهد که کجاها می‌توانیم حفاری کنیم. حفاری‌های که در منطقه گل گهر آنومالی 3 انجام شد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مناطقی که کار پتانسیل معدنکاری را دارد شناسایی شد. ما از روز اولی که کار حفاری را شروع کردیم از روی اطلاعات ژئوفیزیک تا به الان بیش از 80 هزار متر کار اکتشافی اینجا انجام داده ایم و نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که اینجا می توانیم یک ذخیره ای داشته باشیم که بشود روی آن سرمایه گذاری کرد. فاز اول هر کار معدنکاری ذخیره زمین شناسی است. در زمینه ذخیره شناسی کسی نمی‌آید کار کند. شما ابتدا باید بیایید اثبات کنید که ذخیره معدن قابل استخراج است و قابلیت این را دارد که شما برای انجام کار بیش از 300 ماشین‌ معدنی را پیاده کنید. منطقه گل گهر به عنوان بخش اصلی در زنجیره تأمین بخش فولاد کشور است و نقش اساسی را در صنعت فولاد کشور ایفا می‌کند و ما به عنوان یکی از خادمین مجموعه گهرزمین در کنار مجموعه گل گهر در حال انجام وظیفه هستیم. این مجموعه معدنی که اینجا شکل گرفته است می تواند خوراک 6 میلیون تن فولاد را تأمین کند. بنابراین از زمین شناسی کار را شروع کردیم و متوجه شدیم زمین‌هایی را داریم که قابلیت عملیات معدنکاری دارند و بر آن اساس برای استخراج سنگ آهن ماشین آلات را تهیه کردیم. از سال 83 کار اینجا شروع شده و تا الان هم کار معدنکاری ادامه داشته است.

مهندس مرتضوی: عرض سلام و ادب و خسته نباشید خدمت مدعوین و اصحاب محترم رسانه که خدمتشان هستیم. خسته نباشید می گویم. ابتدا به نوبه خودم روز کارگر را به تمامی کارگران عزیز و زحمتکشان در عرصه صنعت به ویژه در منطقه گل گهر تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم که این بازدید برای دوستان مثمرثمر و مفید بوده باشد. در ادامه دعوت می کنم به فرمایشات آقای مهندس ناصر تقی زاده – مدیرعامل معدنی و صنعتی گل گهر – توجه بفرمایید.

مهندس ناصر تقی زاده: ابتدا تشکر می‌کنم از حضور همه دوستان و اصحاب رسانه در مجموعه گل گهر که افتخاری است برای ما و کلیه کارگران، مهندسان و تکنسین‌های این مجموعه که امروز میزبان خبرنگاران باشیم. من زیاد وقت شما را نمی‌گیرم اما همان طور که حضرت آقا فرمودند بحث اقتصاد مقاومتی و رونق تولید – بنده سیاسی نیستم و فقط به عنوان یک کارشناس صنعت و اقتصاد خدمت شما عرض می‌کنم -  تنها راه موفقیت "رونق تولید" است. اقتصاد مقاومتی را به دور از همه مسائل، نگاه به درون کشور می دانیم. علی الخصوص اینکه بایستی از علم و تکنیک خارجی ها هم استفاده کنیم. ما این شعار را واقعاً سرلوحه کار خودمان قرار دادیم. علی رغم بحث تحریم، ما هدفمان افزایش تولید است.

در چند سال گذشته شرکت گل گهر موفق شده تولید را به بیش از دو برابر افزایش بدهد و از کنسانتره و گندله تا آهن اسفنجی را تولید می‌کنیم و اولین کارخانه شمش و تولید فولاد در حال راه اندازی است.  من به همه دوستان اعلام کردم که باید توان و درک و فهم آن را داشته باشیم تا این ثروت بالقوه را به فعل تبدیل کنیم.

ما اصلی‌ترین کارمان را در شرکت بر روی بحث اکتشاف گذاشتیم و الان در جنوب غربی کرمان، در جنوب خراسان رضوی، در کویر مرکزی هم مشغول اکتشاف هستیم و امیدواریم سیستان و بلوچستان نیز برای عملیات اکتشاف به گل گهر واگذار شود. خوشبختانه ذخایر نسبتاً خوبی هم در دست اکتشاف داریم. خدمتتان عرض کردم مملکت ثروتمندی هستیم، خداوند به ما لطف داشته و بایستی پاسخ این لطف الهی را با کار و تلاش خودمان بدهیم.

آنچه که امروز مشاهده کردید مجموعه کار و تلاش 19 هزار نفر افراد تحصیلکرده، دارای مدارک تحصیلی از دانشگاه‌های خوب کشور و با غیرت و تعصب کاری فراوان و داشتن اعتقاد عمیق به مملکت، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تولید است. ما خدا را شکر می‌کنیم که حدود 45 پروژه داریم که در حال فعالیت هستند. ما وقتی مثبت فکر کنیم می‌توانیم کار کنیم اگر بگوییم نمی‌شود، قطعاً نمی‌شود. پس کار کردن برای بندگان خدا را وظیفه خودمان می دانیم. خواهشی که از شما دارم کاستی‌ها را که می گویید، "امید" را هم برای مردم بگویید مردم به اندازه کافی مشکلات دارند تا جایی که امکان دارد امیدوار هم باشند.

از همین جا روز کارگر را به همه همکاران و دوستان تبریک می گویم اما بحث دیگر اشتغال زایی است. ما در چهار سال گذشته بیش از هفت، هشت هزار فرد را مشغول کار کردیم. با افتخار من اینجا اعلام می‌کنم ما در شهرستان سیرجان فرزند شهید فاقد اشتغال نداریم، هیچ فرزندی از جانباز بالای 25 درصد که فاقد شغل باشد وجود ندارد. بالغ بر 270 نفر ما در طول سه، چهار سال گذشته از فرزندان شهید و جانباز مشغول به کار واقعی کردیم. این را جزو افتخارات خودمان می دانیم و وظیفه کوچک خودمان می دانیم که این دین کوچکی را نسبت به خانواده شهدا ادا کرده باشیم. جشنواره‌ای داریم تحت عنوان "جشنواره نظام پیشنهادات"، و از آقای عتیقی می‌خواهم که بیشتر در این باره توضیح دهند.

مهندس عتیقی: "جشنواره نظام پیشنهادات گل گهر" یک پیکجی از اتفاقات خوبی است که به ذهن خلاق کارکنان گل گهر می‌رسد. در این راستا درواقع اکیپ‌های همفکری تشکیل می‌شوند. در واحدهای مختلف اعم از پیمانکار و کارفرما دور هم جمع می‌شوند و پیشنهاداتی را به مجموعه نظام پیشنهادات گل گهر منتقل می‌کنند. در نظام پیشنهادات گل گهر این پیشنهادات ارزیابی می‌شوند بعبارتی به صورت تخصصی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. بعد از اینکه به صورت تخصصی ارزیابی شد بر اساس نوع فعالیت و میزان درآمد و میزان سودی که به گل گهر بر می گردد پاداشی تعلق می‌گیرد. درواقع به همه پیشنهادات پاداش تعلق می‌گیرد، ولی به سه پیشنهاد برتر خودرو اهدا می‌شود.

درواقع معمولاً پیشنهادات برتر جزو پیشنهاداتی هستند که اکیپی و درواقع به صورت گروهی انجام می‌شود. هر سال چیزی حدود 100 تا 150 میلیارد تومان از محل این پیشنهادات سود گل گهر افزایش پیدا می‌کند و درواقع راهکارهای تولیدی و کم شدن هزینه‌ها در این موضوع مد نظر قرار می‌گیرد. خیلی هم کار خوبی است و ما تجربه این کار را داشتیم. پیشنهاد می‌کنیم سایر شرکت‌های تولیدی هم این راه را ادامه دهند. در این شرکت این امر رعایت می‌شود و کارکنان مشارکت داده می‌شوند. خلاقیت کارمندان تا لایه‌های پائینی هم مورد اهمیت قرار می‌گیرد و تفکر خوب همفکری کارکنان شرکت گل گهر ارزش گذاری می‌شود.

مهندس تقی زاده: سه خودرو پژو پارس، دنا و SD 206 اکنون برای روز یکشنبه (15 اردیبهشت 1398) آماده است تا به سه پیشنهاد برتر اهدا شود. برای مشارکت کنندگان نظام پیشنهادات نیز لپ تاپ جایزه اهدا می شود. ما برای همکارانمان برای کسانی که فاقد مسکن هستند برای احداث 5 هزار واحد مسکونی امسال اقدام می‌کنیم. البته این را بگویم که مسکن مهری نمی‌سازیم، مسکن را شیک و درخور و شأن همکارانمان خواهیم ساخت. قصد داریم 50 واحد مسکونی را در شهرستان سیرجان بسازیم.

 همان طور که در جریان هستید مجددا صعود تیم فوتبال گل گهر سیرجان را به لیگ برتر به همکاران تبریک می گویم. که خب این هم برای مردم سیرجان و هم مردم استان کرمان شادی و نشاط خوبی را به همراه داشته است.

در انتها به مناسبت روز کارگر 12 روز به همه همکاران پاداش تعلق می‌گیرد.

*آقای مهندس تقی زاده خانه معدن ایران روی گردشگری خیلی تاکید دارد خواستم بدانم منطقه گل گهر سیرجان روی گردشگری معادن چه فعالیتی دارد؟

ما در مورد گردشگری هیچ کاری نکرده‌ایم ولی خب پیشنهاد خوبی است حتماً یک گروه تشکیل بدهیم و بر آن فکر کنیم. ضمن اینکه این هم به استحضارتان برسانم به احتمال زیاد اگر اینجا منطقه ویژه فولاد شود حتماً اینجا یک هتل به سبک معماری ایرانی اسلامی درست می‌کنیم. به علاوه اینکه قرار هست یک باغ ایرانی اینجا بسازیم. یک باغ در استان کرمان، باغ شاهزاده هست، باغ فتح آباد هست، یک باغی هم در سیرجان انشاالله ما می‌سازیم با معماری ایرانی، آب هم داریم و در آنجا فکر گردشگری را هم به طور قطع می‌توانیم در آن چارچوب دنبال کنیم.

ما مسوول این شرکت هستیم و این شرکت وظیفه کاری خود را طبق اساسنامه انجام می دهد. ما وظیفه داریم در چارچوب شرکت عمل کنیم و فکر می‌کنیم در دو سال بالغ بر 300، 400 میلیارد تومان صرفه جویی صورت گرفته است. ما در سال 99 مجدداً یک جهش 8، 9 میلیون تنی افزایش تولید خواهیم داشت و این امر ناشی از چند مطلب هست: اول تخصص دوستان ما و همت و غیرتی که به کار می‌برند، ثانیا تک تک کارگران اینجا واقعاً کار را برای خودشان می دانند و سوم اینکه تصمیم گیری‌ها به صورت مشارکتی و جمعی هست و به نظر جمعی ارزش قائلیم.

ما در بحث مسوولیت های اجتماعی همین الان کلی کار انجام داده ایم؛ به شهرداری کمک کردیم، بیمارستان ساختیم، سینما ساختیم، در حال ساخت راه آهن هستیم و بالغ بر 2500 میلیارد تومان در مسائل اجتماعی شهرستان سیرجان و اطراف آن کمک کرده ایم. بنابراین قطعاً نیاز سیرجان 10 هزار میلیارد هم بیاورید تمام نمی‌شود. یک خواهشی از شما دارم تنها گل گهر نیست، در این منطقه میدکو هست، شرکت ماهان هست، گلدایران هست هرچه که آنها دادند من ضرب در 10 می‌دهم. به بنیاد شهید کمک کردیم، به کمیته امداد شب عید 500 میلیون جهیزیه دیدم، ساخت 250 واحد بخشی از آن را در مناطق محروم مملکت قبول کردیم، یعنی آنچه که می‌توانستیم انجام دادیم. ساخت 250 واحد مسکونی در مناطق محروم جنوب استان را تقبل کرده ایم، به سیل‌زدگان 24 تا 30 میلیارد تومان کمک کردیم، به منوجان کمک کرده ایم.

من یک خواهشی از شما الان به شما کتباً می‌نویسم ضرب هم کنید هرچه این شرکت‌ها دادند به خاطر شما ضرب در 20 را من می‌دهم. 20 برابر آن‌ها می‌دهم.

در خاتمه مهندس تقی زاده اعلام کردند بن کارگری که آئین نامه شرکت هست سر جای خود و آن 12 روز پاداش به مناسبت روز کارگر نیز پرداخت خواهد شد.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

 

منبع: می متالز
عناوین برگزیده