تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۵۹۰
کد خبر: ۳۶۶۵۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
فرمان اجرایی ترامپ و اقدام به تحریم تجارت سنگ آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران

کامودیتی اثربخشی تحریم های فلزات ایران را محدود می داند

می متالز - کامودیتی نوشت: رییس جمهور آمریکا امروز در یک فرمان اجرایی، اقدام به تحریم تجارت سنگ آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران کرد تا 10% صادرات ایران را با چالش مواجه سازد.
کامودیتی اثربخشی تحریم های فلزات ایران را محدود می داند

به گزارش می متالز به نقل از کامودیتی، اثربخشی این تحریم ها بدلایل زیر محدود است:

  • عمده شرکت های این حوزه خصوصی سازی شده و از انعطاف پذیری مطلوبی در تصمیم گیری های مرتبط با امور تجاری و اداره بنگاه برخوردارند.
  • زنجیره تجارت خارجی این حوزه به بیش از 2500 کارت بازرگانی و شرکت تجاری داخلی متصل بوده و بر خلاف نفت، کاملا غیر متمرکز است که اعمال محدودیت صادرات را محدود می کند.
  • سیستم بانکی بین المللی از زمان خروج آمریکا از برجام عملا از ارایه سرویس به بخش های مختلف اقتصادی شامل صنایع آهن، فولاد و آلومینیوم و مس خودداری کرده است و این تحریم، عملا پیش خور شده است.
  • عمده بازارهای صادراتی صنایع آهن، فولاد و فلزات اساسی ایران، منطقه ای و شامل کشورهایی است که دارای مرز زمینی با ایران هستند.
  • در حال حاضر و افق 6 ماه آینده، صادرات آلومینیوم و سرب ایران بدلیل محدودیت تولید و تقاضای بالای داخل کشور، محدود شده و بعضا مجوز صادرات برای آن صادر نمی شود.
  • عمده شرکت های خارجی بزرگ ارایه کننده خدمات به حوزه معدن و صنایع معدنی ایران 12 ماه قبل و همزمان با دور اول تحریم ها، از ایران خارج شده اند.

شاید مهمترین اثر این تحریم ها، افزایش هزینه حمل دریایی و کاهش قدرت چانه زنی صادرکنندگان ایرانی و درخواست تخفیف بیشتر از سوی مشتریان خارجی برای خریداران فولاد و مس باشد که با توجه به مارجین بالای تولید کامودیتی ها (ناشی از تضعیف دلار)، این امر در بنگاه ها قابل مدیریت است.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده