تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۵۹
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۳۶۸۱۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
واردات سیمان ایران به کردستان عراق ممنوع شد

در پیچ‌وخم بازارهای صادراتی سیمان

می متالز - ۷۱ خط تولید در کشور سالانه حدود ۸۵ میلیون تن سیمان تولید می‌کنند که تنها ۶۰درصد آن برای مصرف داخلی است.
در پیچ‌وخم بازارهای صادراتی سیمان

به گزارش می متالز، بازارهای عراق و سوریه فرصت مناسبی برای صادرات سیمان ایران به‌شمار می‌روند. البته عراق قصد تولید سیمان در کشور خود را آغاز کرده است، از این‌رو تعرفه‌هایی برای واردات سیمان ایران درنظر گرفته است. از سوی دیگر بازار سوریه نیز در پیچ‌وخم مذاکره باقی مانده است و معلوم نیست با چه رویکردی و چه زمانی می‌توان سیمان ایران را راهی سوریه کرد.


کردستان عراق مجبور به افزایش تعرفه واردات سیمان ایران شده است

عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور با اشاره به ممنوعیت واردات سیمان ایران از سوی کشور عراق گفت: واحد‌های تولید سیمان کشور صادرات‌محور هستند و با ادامه این شرایط خطر جدی آنها را تهدید می‌کند.
شهریار گراوندی عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور با بیان اینکه دولت مرکزی عراق از پایان سال ۹۴ با افزایش ۱۰۰درصدی تعرفه واردات سیمان باعث محدود شدن واردات سیمان از ایران شد، عنوان کرد: در این مدت اقلیم کردستان عراق از این افزایش تعرفه‌ها پیروی نکرد و با تعرفه کمتری سیمان ایرانی از این منطقه وارد عراق شد. وی در ادامه گفت: البته به تازگی و با هدف یکپارچه‌سازی سیطره در مرز‌های عراق، اقلیم کردستان نیز موظف به رعایت این تعرفه‌ها شد.
به گفته این تولیدکننده سیمان، از ابتدای ماه جاری میلادی نیز به‌طور رسمی ممنوعیت واردات سیمان ایران اعلام و به صادرکنندگان گفته شده است فقط چند روز برای صادرات زمان دارند. گراوندی با انتقاد شدید از اینکه این ممنوعیت باید از حدود ۳ ماه قبل به گمرکات و اتاق‌های بازرگانی کشور و صادرکنندگان اطلاع داده می‌شد، عنوان کرد: این زمان کوتاه باعث می‌شود نتوانیم به تعهداتی که نسبت به طرف عراقی داریم و قرارداد‌هایی که بسته‌ایم، عمل کنیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: فقط در واحد تولیدی سیمان سامان، ۶۰ هزار تن تعهد روی دست ما باقی مانده و یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار پاک سیمان کاغذی چاپ شده برای عراق تهیه کرده‌ایم که به هیچ عنوان برای مصرف داخلی قابل استفاده نیست.
عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور بیان کرد: علاوه بر اینکه نمی‌توانیم به تعهدات خود عمل کنیم، بازار‌هایی که چند سال با سختی و زحمت در عراق به‌دست آوردیم نیز از دست تاجران و تولیدکنندگان خواهد رفت. گراوندی با اشاره به اینکه بسیاری از واحد‌های تولید سیمان کشور صادرات‌محور هستند و با ادامه این شرایط خطر جدی آنها را تهدید می‌کند، یادآور شد: هم‌اکنون ۷۱ خط تولید سالانه حدود ۸۵ میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌کنند که فقط ۶۰ درصد آن برای مصرف داخل کشور است.
وی تاکید کرد: در استان‌های مرزی مانند کرمانشاه حدود ۷۰درصد ظرفیت تولید سیمان بعد صادراتی دارد و خطر جدی‌تری متوجه این صنایع سیمان در این استان است.
این تولیدکننده سیمان با اشاره به رایزنی‌هایی که برای رفع این مشکل انجام شده است، گفت: تقاضا داریم حتی اگر مسئولان نمی‌توانند موضوع را برطرف کنند، حداقل چند ماه زمان بگیرند تا بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم.
وی با بیان اینکه سوریه هم می‌تواند مقصد خوبی برای صادرات سیمان باشد، عنوان کرد: کوتاه‌ترین مسیر برای صادرات سیمان به سوریه از طریق اقلیم کردستان عراق است و اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم نیازمند هماهنگی‌های اقتصادی با عراق هستیم.
وی با اشاره به رایزنی‌هایی که در این زمینه با عراق آغاز شده است، گفت: این نگرانی وجود دارد که عراق بخواهد برای بازسازی به سوریه ورود کرده و زمینه را برای حضور ایران سخت کند. گراوندی در ادامه با بیان اینکه عراق ممنوعیت واردات کالا‌های ایرانی برای محصولات دیگری ازجمله لبنیات، میلگرد و... را هم آغاز کرده است، ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، فهرست ۸۱ کالا‌یی که عراق ممنوعیت واردات آنها از ایران را درنظر دارد، طراحی شده است. ممنوعیت واردات کالا‌های ایرانی در شرایطی انجام می‌شود که عراق از کشور‌هایی مانند ترکیه واردات انجام می‌دهد.
به گفته این تولیدکننده سیمان، عراق حتی از اردن نیز که کشور تولیدکننده‌ای نیست واردات انجام می‌دهد و تاجران دیگر کشور‌ها کالا‌های خود را از طریق اردن به عراق می‌فرستند، چون تعرفه واردات بین کشور‌های عربی صفر است و صرفه اقتصادی قابل‌توجهی دارد.
 

سوریه به‌دنبال واردات سیمان است

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان چندی پیش درباره بازار سوریه برای صادرات سیمان اظهار کرد: نیاز سوریه به سیمان ۵میلیون تن در سال برآورد می‌شود که اگر ما بتوانیم بخشی از این نیاز را در اختیار آنها قرار دهیم، شرایط خوبی برای سیمان ایران به وجود خواهد آمد. به گزارش ایلنا، عبدالرضا شیخان در ادامه خاطرنشان کرد: برای صادرات به سوریه صحبت‌هایی انجام شده است و نشست‌هایی نیز با سازمان‌ها و نهادهای مختلف برگزار کرده‌ایم. درحال‌حاضر مهم‌ترین بحث در این حوزه حمل‌ونقل و رسیدن کالا به‌دست مشتری است.
وی ادامه داد: درحال‌حاضر کشور سوریه نیاز بسیاری به سیمان دارد و ما نیز توان صادراتی خوبی داریم اما باید نرخ تمام شده صادرات به این کشور مشخص شود. بر همین اساس چندین نشست در اتاق ایران با حضور مسئولان سازمان توسعه تجارت برگزار شده تا به یک نقطه مشترک برسیم. دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان تصریح کرد: نیاز سوریه به سیمان ۵ میلیون تن در سال برآورد می‌شود با توجه به اینکه چیزی از کارخانه‌های سیمان سوریه باقی نمانده، این کشور به شدت به دنبال واردات سیمان است. شیخان همچنین درباره صادرات به عراق گفت: هنوز مشکلات صادراتی ما به این کشور وجود دارد. مقدار محدودی سیمان به جنوب عراق و مقداری کلینکر به اقلیم کردستان صادر می‌شود اما با توجه به راه‌اندازی کارخانه‌های سیمان در این کشور تعرفه‌های واردات سیمان همچنان بالاست و این برای تمام سیمان‌های وارداتی از کشورهای مختلف صدق می‌کند. وی درباره صادرات به افغانستان گفت: با توجه به پیمان‌سپاری ارزی و بخشنامه‌های گوناگونی که در این زمینه صادر شده است امروز صادرکنندگان با احتیاط بیشتری فعالیت می‌کنند زیرا تاکنون ما به شکل ریالی به افغانستان صادرات داشتیم اما باید امروز تعهد ارزی بدهیم. بر همین اساس دیگر صادرات به این منطقه توجیهی ندارد.

عناوین برگزیده