تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۶
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۳۷۰۰۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رشد مصرف کاتد مس همپای روند صنعتی‌سازی؛

چین بزرگ‌ترین واردکننده کاتد مسی در دنیا

می متالز - با افزایش تمایل دولت‌ها به توسعه روند صنعتی‌سازی به منظور حفظ جایگاه خود در عرصه اقتصاد و صنعت، طی دو دهه اخیر، صنایع مصرفی کلیدی با پیشرفت زیادی روبه‌رو بوده‌اند. به دنبال توسعه این روند، تقاضای فلزات اساسی نیز سیر صعودی را در پیش گرفته‌اند که از این میان می‌تواند به مس اشاره کرد. بررسی تجارت جهانی کاتد مسی نشان می‌دهد که کشورهای چین، ایتالیا و آمریکا، بیشترین حجم از واردات کاتد مس را به خود اختصاص می‌دهند.
چین بزرگ‌ترین واردکننده کاتد مسی در دنیا

به گزارش می متالز، رابطه مستقیم بین رشد اقتصادی و صنعتی کشورها و مصرف مس بر همگان ثابت شده است. آخرین محصول از صنعت بالادستی مس، کاتد مسی است.  با توجه به رشد روزافزون صنایع در کشورهای در حال توسعه، تقاضای کاتد مسی در آن‌ها از جمله ساختمان، زیرساخت، حمل و نقل و ... با افزایش روبرو بوده است. کشورهای آسیاپاسیفیک مانند چین، هند و استرالیا به دلیل رشد بالای اقتصادی مهم‌ترین بازار فلز سرخ در جهان محسوب می‌شوند. از این رو میزان تجارت جهانی کاتد مسی به عنوان یک محصول بالادستی مس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

میزان تجارت جهانی کاتد مسی در سال ۲۰۱۷ و نیمه نخست سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که میانگین ماهانه تجارت جهانی این محصول در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ نسبت به هر دو نیمه سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است. کشورهای چین، ایالات متحده و ایتالیا مهم‌ترین واردکنندگان این محصول در دوره مورد مطالعه بودند. فارغ از روند تجارت کاتد مسی در دنیا، میزان واردات این محصول به این کشورها با دامنه‌ای از نوسانات مواجه بوده است.

میانگین ماهانه تجارت جهانی کاتد مسی در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ حدود ۷۱۰ هزار تن بود این رقم در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ به ۷۲۵ هزار تن در ماه رسید. همچنین، در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ میانگین حجم واردات کاتد مسی با افزایش ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، حجم ۷۴۰ هزار تن در ماه را نشان می‌دهد. ایتالیا به‌عنوان یک کشور توسعه‌یافته اروپایی و سومین واردکننده بزرگ کاتد مسی در بازه مورد بررسی، با رشد یکنواخت تقاضای واردات کاتد به‌سبب گسترش شهرهای هوشمند و بخش‌های مختلف صنعت روبرو بوده است و با میانگین ماهانه ۶۰ هزار تن، مهم‌ترین کشور اروپایی واردکننده کاتد مس است.

آمریکا، به‌عنوان دومین واردکننده بزرگ کاتد، واردات خود را از نیمه دوم سال ۲۰۱۷ افزایش داد و به میانگین ۷۱ هزار تن در ماه رساند. به دلیل تصمیم دولت این کشور مبنی بر احیا و بازسازی زیرساخت‌ها، میزان تقاضا برای کاتد مس در این کشور افزایش یافته و منجر به واردات بیشتر این محصول شده است. در نهایت، چین با میانگین واردات ماهانه ۲۸۰ هزار تنی بزرگ‌ترین واردکننده و مصرف‌کننده کاتد مسی است. طی دوره مورد بررسی بیشترین سهم از بازار تجارت جهانی این محصول با اختلاف قابل ملاحظه‌ای با کشورهای پس از آن، در اختیار چین بوده است. بدون در نظر گرفتن کاهش واردات در ماه‌های فصل زمستان به دلیل کاهش فعالیت‌های ساخت و تولید، افزایش تولید شرکت چینی Jiangxi نیز سبب شد تا با تامین قسمت بیشتری از تقاضای داخلی، میزان واردات این کشور در ماه ژوئن کاهش داشته باشد.

عناوین برگزیده