تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۸
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۳۷۲۳۸
سرویس خبر : انرژی
وزیر خارجه آلمان:

به توافق با ایران نیاز داریم

می متالز - وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه ترامپ نتوانسته اتحاد کشورهای اروپایی را خدشه‌دار کند، گفت با وجود توافق هسته‌ای، جهان امن‌تر است.
به توافق با ایران نیاز داریم

به گزارش می متالز، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان گفت که اروپا با توجه به شرایط کنونی به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) نیاز دارد.

ماس که با نشریه «بیلد‌آم‌زونتاگ» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این سوال که آیا اروپا در حفظ برجام شکست خورده، گفت: «"دونالد ترامپ" [رئیس‌جمهور آمریکا] نه توانست ما اروپایی‌ها را دچار اختلاف کند و نه اینکه ما را وادار کند که از توافق هسته‌ای با ایران خارج شویم. موضع ما را همه کشورهای اروپایی مورد حمایت قرار دادند.»

در این مصاحبه، خبرنگار بیلد‌آم‌زونتاگ با اشاره به تعیین ضرب‌الاجل از سوی ایران، از وزیر خارجه آلمان پرسیده است که آیا اینکه آلمان به جای آمریکا در کنار ایران باشد، کار اشتباهی بوده؟ و ماس در پاسخ گفته است: «چون به ایران بی‌اعتماد هستیم، به توافق نیاز داریم. در هر صورت در شرایط کنونی بهترین راه این است تا مانع شویم که ایران سلاح هسته‌ای بسازد. با قوانین روشن و نظارت، دستاورد بیشتری در مقایسه با تهدید به دست می‌آید. به همین دلیل ما بر این باور هستیم که جهان با توافق هسته‌ای امن‌تر از زمانی است که توافق وجود نداشته باشد. ما باید به همراه شرکای اروپایی خود تمامی تلاش خود را به کار بگیریم تا مانع از تنش نظامی شویم.»

با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، شورای عالی امنیت ملی ایران چهارشنبه (18 اردیبهشت‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کند. 

جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه به کشورهای باقی‌مانده در برجام 60 روز فرصت داده برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند.

در بیانیه اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی ضمن رد ضرب‌الاجل 60 روزه ایران عنوان کردند: «قویاً به ایران توصیه می‌کنیم از انجام اقداماتی که موجب تشدید مشکلات می‌شود، خودداری کند.»

عناوین برگزیده