تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۹
بازدید: ۳۰۲
کد خبر: ۳۷۲۸۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
ورود سازمان زمین‌شناسی برای مطالعات معدن سرب و روی آلبلاغ

ماجرای برداشت‌های مرگبار از معدن سرب و روی اسفراین به کجا رسید؟

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی از ورود سازمان زمین‌شناسی برای مطالعات ظرفیت‌شناسی معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین خبر داد.
ماجرای برداشت‌های مرگبار از معدن سرب و روی اسفراین به کجا رسید؟

به گزارش می متالز، رضا فیروزه با اشاره به حضور کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان محیط‌زیست در معدن سرب و روی آلبلاغ و برگزاری جلسه‌ای در محل استانداری گفت: به منظور ساماندهی برداشت و حضور افراد در این معدن، قرار شد سازمان محیط‌زیست این اجازه را بدهد که سازمان زمین‌شناسی به منظور انجام مطالعات اکتشافی وارد عرصه شود.
وی افزود: این مطالعات به آن منظور است که به طور کلی میزان ظرفیت سرب و روی موجود در این معدن، برآورد و تشخیص داده شود که آیا معدن یادشده دارای رگه‌های موقت مواد معدنی است یا از ظرفیت خوبی برخوردار است.
فیروزه ادامه داد: اگر معدن دارای ظرفیت خوبی باشد، همانند سایر نقاط کشور به منظور حفظ محیط‌زیست نیاز به ساخت راه و جاده نیست بلکه از سایر امکانات برای بهره‌برداری از آن همچون ایجاد تله کابین و... استفاده می‌شود.
وی اظهار کرد: از این معدن به سود مردم شهرستان اسفراین در قالب شرکت تعاونی عمران که متعلق به مردم این شهرستان است، برداشت می‌شود.
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که تا شروع و پایان مطالعات، برداشت‌های غیرمجاز در این معدن چگونه سامان خواهد یافت، هشدار داد: هر لحظه احتمال ریزش سنگ با بارندگی در حفره‌های ایجاد شده وجود دارد و با تمام وجود باید از آن محافظت شده و از معابر خروجی معدن مراقبت شود.
۱۹ اردیبهشت امسال، امین کشوری، رئیس اورژانس فوریت‌های پزشکی اسفراین از درگذشت یک شهروند اسفراینی در معدن سرب و روی آلبلاغ این شهرستان خبر داده بود.
وی با اشاره به اینکه در ساعت ۱۴: ۳۰ حادثه فروریختن معدن و مصدوم شدن ۲ شهروند اسفراینی گزارش شد، گفت: یک آمبولانس به محل اعزام شد و تکنسین‌ها برای پیگیری مصدوم‌ها پای پیاده به محل رفتند.
وی با اشاره به اینکه برای انتقال مصدومان با هلی‌کوپتر هلال احمر تماس گرفته شد، افزود: متاسفانه یکی از مصدومان که ۳۸ ساله بود در صحنه فوت شد و مصدوم دیگر نیز از محل متواری شد و نیروی اورژانس او را نیافتند.

 

انتقال ماده معدنی سرقت شده به یک کارخانه در زنجان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نسبت به احتمال ریزش حفره‌های ایجاد شده در معدن سرب و روی اسفراین به علت برداشت‌های غیرمجاز هشدار داد. علاوه بر آن، معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز با اشاره به وجود معدنی در منطقه حفاظت شده ساری‌گل در شهرستان اسفراین اظهار کرده بود: ماده معدنی موجود در این معدن، سرب و روی است اما از آنجایی‌که در منطقه حفاظت شده قرار دارد نمی‌توان آن را به اشخاص واگذار کرد.
رضازاده افزود: همین امر سبب شده است اشخاص به طور غیرمجاز، مواد معدنی را برداشت و آن را با الاغ یا کوله‌پشتی حمل کنند.
وی ادامه داد: مواد معدنی برداشت شده در روستاهای نزدیک این معدن (پرکانلو و برسطو) انبار می‌شود و زمانی که مقدار آن به اندازه یک کامیون می‌رسد به کارخانه‌ای در زنجان حمل خواهد شد.
 در حقیقت افراد بومی منطقه را به کار می‌گیرند و مبالغ ناچیزی را برای برداشت این مواد معدنی به آنها پرداخت می‌کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مانع برداشت غیرمجاز از این معدن نشده است، تصریح کرد: حفظ این معدن بر عهده محیط‌زیست است و این اداره کل تمام امکانات از جمله محیط‌بان و... را در اختیار دارد بنابراین باید از برداشت‌های غیر مجاز این معدن جلوگیری کند.
این مقام مسئول تاکید کرد: از سوی دیگر این سازمان با اداره کل محیط‌زیست بارها مکاتبه کرده تا این منطقه را از مناطق حفاظت شده آزاد کند و بتواند آن را در قالب مزایده به شخص حقیقی یا حقوقی واگذار کند.

 

در این صورت می‌توان از برداشت‌های غیر مجاز آن جلوگیری کرد

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون دست در این معدن زیادتر شده و افراد بیشتری برای برداشت غیرمجاز این ماده معدنی در این منطقه حضور پیدا کرده‌اند.
علی اصغر مطهری، مدیر کل محیط‌زیست خراسان شمالی نیز بیان کرده بود: بر اساس ماده ۱۹ قانون معادن، سازمان صنعت، معدن و تجارت باید علیه هر گونه برداشت غیرمجاز ماده معدنی در معادن در هر منطقه‌ای اعلام جرم کند.
وی افزود: تعدادی از افراد در منطقه حضور پیدا کرده‌اند و با دادن پول به افراد محلی و روستایی، آنها را راغب به برداشت غیر مجاز این ماده معدنی می‌کنند.
مطهری ادامه داد: در همین زمینه، این اداره کل ۲۰۰ نفر از افراد بومی و محلی که اقدام به برداشت و جابه‌جایی غیر مجاز ماده معدنی روی و سرب با کوله پشتی و الاغ می‌کردند را دستگیر کرده و تحویل مراجع قضایی داده‌ است. علاوه بر آن ۱۰۰ الاغ نیز در گشت‌زنی‌های محیط‌بانان این اداره کل توقیف شده‌اند.
به گفته این مقام مسئول، هر فرد حدود ۳ تا ۴ کیلوگرم از این مواد معدنی را برداشت و جابه‌جا می‌کند. محیط‌زیست چندین انبار که این مواد معدنی در آن دپو شده بودند را کشف کرده است. وی با اشاره به معدن بسیار خوب سرب و روی در شهرستان اسفراین گفت: این معدن در منطقه حفاظت شده ساری‌گل قرار دارد، به همین علت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نتوانسته این معدن را ثبت کند و همین امر موجب شده است برداشت‌های غیرمجاز زیادی از سوی افراد محلی و غیر بومی انجام شود.
 وی خاطرنشان کرد: در بازدیدهای انجام شده از این معدن، در یکی دو هفته گذشته مشاهده شد که به علت برداشت‌های غیرمجاز، حفره‌هایی از سوی برداشت‌کنندگان در کوه‌های این معدن، ایجاد شده که بسیار خطرناک هستند و احتمال ریزش آنها و مرگ و میر افرادی که در حال برداشت هستند، وجود دارد.
وی با تصریح بر اینکه باید هر چه سریع‌تر تکلیف این معدن روشن شود، افزود: اداره کل محیط‌زیست خراسان شمالی باید حفاظت کامل و درست این معدن را عهده‌دار باشد یا اینکه پیشنهاد می‌شود این معدن به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار شود تا این سازمان آن را ثبت کند و به طور قانونی برای برداشت مجاز و اصولی به بخش خصوصی واگذار کند. وی در پاسخ به این پرسش که واگذاری این معدن از سوی محیط‌زیست به سازمان صنعت، معدن و تجارت امری زمان‌بر بوده و ممکن است تا آن زمان، دیگر چیزی از معدن باقی نماند یا اینکه اتفاق ناگواری رخ دهد، اظهار کرد: تا آن زمان محیط‌زیست می‌تواند با محافظت و کنترل درست، جلوی برداشت‌های غیرمجاز را بگیرد.
 این مقام مسئول ادامه داد: در حقیقت مبادی خروجی مواد معدنی این معدن مشخص شده و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز قابل کنترل است.
 وی خاطرنشان کرد: تا زمانی‌که این معدن در کنترل اداره کل محیط‌زیست است، اگر اتفاق ناگواری (همچون مسمومیت برداشت‌کنندگان یا ریزش حفره‌ها و مرگ و میر افراد) در آن رخ دهد، سازمان یادشده استان هیچ مسئولیتی را قبول نخواهد کرد.

عناوین برگزیده