تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۷
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۳۷۵۹۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس ایمیدرو:

تولید رکورد گونه 25 میلیون تن فولاد تحقق یافت

می متالز - رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: پارسال با رشد تولید فولاد به رکورد 25 میلیون تن تولید دست یافتیم و برای امسال نیز حدود 10 درصد رشد پیش بینی می شود.
تولید رکورد گونه 25 میلیون تن فولاد تحقق یافت

به گزارش می متالز، «خداداد غریب پور» امروز (چهارشنبه) در حاشیه گردهمایی هم اندیشی و هم افزایی پژوهش و توسعه فناوری در محل ایمیدرو، پیرامون موانع موجود بر سر راه تحقق برنامه ظرفیت تولید 55 میلیون تنی فولاد در افق 1404 افزود: اکنون توسعه اکتشافات بویژه سنگ آهن به عنوان یکی از اولویت ها محسوب شود.
به گفته این مقام مسئول، تکمیل زنجیره فولاد در افق یاد شده نیازمند تولید بیش از 160 میلیون تن سنگ آهن است که باید به اکتشاف ذخایر بیشتری پرداخت.
وی در پاسخ به پرسش دیگر در ارتباط با تاثیر تحریم ها بر صادرات مواد معدنی و صنایع مربوطه، خاطرنشان کرد: تاکنون با مسائل و مشکلاتی در این زمینه روبرو شده ایم، اما با تدبیر شرکت ها عملکرد موفقیت آمیزی در تحریم ها داشته ایم.
به گفته غریب پور، بخشی از تحقیقات امسال سازمان ایمیدرو، اختصاص به توسعه بازارهای صادراتی دارد.

 

جایگزینی معدن بجای نفت در صادرات

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با صادرات سالیانه 40 تا 80 میلیارد دلاری نفت در سال های گذشته، گفت: پارسال بیش از 9 میلیارد دلار صادرات از بخش معدن و صنایع معدنی انجام شد که سهم بیش از 22 درصدی در صادرات غیرنفتی داشت.
وی اضافه کرد: افزایش صادرات محصولات معدنی در جایگزینی صادرات نفتی نقش موثری می تواند داشته باشد و موفقیت در زمینه اکتشاف و شناسایی ذخایر معدنی هم اهمیت دارد.
غریب پور تاکید کرد: دستیابی به دانش بومی برای استحصال و فرآوری مواد معدنی و رشد اکتشافات در عمق، از دیگر الزام های رشد صادرات بخش معدن است.
وی خاطرنشان کرد: شرکت های ایرانی بویژه در بخش فولاد توانسته اند در برخی زمینه ها به فناوری بومی دست یابند و با وجود تحریم های ظالمانه تولید کنندگان در مسیر رشد تلاش می کنند، اما اولویت برای ارتقای دانش بومی با کمک دانشگاه ها و سایر مراکز علمی در دستور کار است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: بخش تحقیق و پژوهش شرکت های تابعه ایمیدرو فعال شده اند تا خود به دنبال شناسایی فرصت ها و خلق ارزش باشند.

 

بازگشت ارز حاصل از صادرات

غریب پور یادآور شد: بازگشت ارز حاصل از صادرات مطابق قانون، الزامی است و شرکت های معدنی در 2 قالب سامانه نیما یا تامین نیازمندی های شرکت ها به مواد اولیه و واسطه ای در حال انجام است.
وی همچنین از برنامه ریزی امسال برای فعال سازی 50 معدن کوچک خبر داد و گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ( وابسته به ایمیدرو ) برای 150 معدن کوچک دیگر نیز برنامه اجرایی تهیه می کند.

 

حمایت از تحقیقات کاربردی

این مقام مسئول یادآوری کرد: ایمیدرو تاکنون از 618 پایان نامه تحصیلی حمایت کرده و با تفاهم نامه هایی که تاکنون با دانشگاه های تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر، همچنین جهاد دانشگاهی و سازمان نظام مهندسی معدن امضا کرده، انتظار می رود فضای تحقیقاتی و پژوهشی در بخش معدن و صنایع معدنی
رونق یابد.
وی ضمن تاکید بر علاقه مندی ایمیدرو به اثرگذاری تحقیقات، گفت: نتایج پژوهش ها باید منجر به جلوگیری از خام فروشی، ارتقای بهره وری، ایجاد مزیت رقابتی و ارزش افزوده در بخش شود.
غریب پور گفت: امسال ایمیدرو 27 پروژه تحقیقاتی را در دستور کار خود دارد و بر اساس نیازهایی که صنایع تابعه اعلام کرده اند، تاکنون 157 نیاز تحقیقاتی بخش از جمله در صرفه جویی مصرف انرژی، ارتقای بهره وری عوامل تولید و توسعه بازارها شناسایی شده است.
مجموع صادرات بخش معدن وصنایع معدنی در سال 97 به رقم بیش از 57 میلیون و 707.8 هزار تن به ارزش 9 میلیارد و 226.1 میلیون دلار رسید.
زنجیره بخش معدن از کل صادرات غیرنفتی از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب سهم 49 و 21 درصد را نشان می دهد و در زمینه واردات نیز 12 درصد وزنی و 9 درصد ارزشی را از آن خود ساخت.

عناوین برگزیده