تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۶۳۰
کد خبر: ۳۷۶۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بازدید خبرنگاران از معادن منحصر بفرد طبس

می متالز - نخستین نیروگاه برق حرارتی زغالسنگ سوز کشور، معدن کانی کربن یکی از بهترین معادن روباز زغالسنگ با محصول زغال حرارتی و معدن فلورین طبس با درجه خلوص و کیفیت نمونه در خاورمیانه در شهرستان طبس واقع شده اند.
بازدید خبرنگاران از معادن منحصر بفرد طبس

به گزارش می متالز، در دومین روز از بازدید خبرنگاران خراسان جنوبی از ظرفیت های معدنی شهرستان طبس به بازدید از صنایع و معادنی گذشت که تا پیش از این کمتر از آنها نامی در رسانه ها شنیده ایم یا این که اهمیت این صنایع برای ما کمتر شناخته شده بود.
معدن کانی کربن اولین صنعت مورد بازدید خبرنگاران بود.
معدن زغال سنگ حرارتی چاه رخنه طبس، با وسعتی حدود 2 هزار و 100 هکتار در جنوب غرب شهرستان طبس و در 65 کیلومتری جاده آسفالت طبس - یزد قرار گرفته است.
این معدن با ذخیره احتمالی 30 میلیون تن زغال سنگ حرارتی و پنج میلیون تن ذخیره قطعی تحت اکتشافات سیتماتیک مغزه گیری، چاه پیمایی، ترانشه های اکتشافی قرار گرفته و در حال کامل شدن است.
بر اساس آخرین آمار و ارقام جهانی، سهم زغال سنگ حرارتی در تولید برق جهان 38 درصد است.
به لحاظ منابع زغال سنگ حرارتی، 60 درصد کل ذخایر زغالسنگ ایران در طبس قرار دارد. مدیر معدن چاه رخنه شرکت کانی کربن طبس در جمع خبرنگاران با اشاره به شروع فعالیت این شرکت از سال 93 گفت: حدود 20 هزار تن تولید سالیانه از ابتدا داشتیم که ما این میزان را در سال گذشته به 170 تا 180 هزار تن در سال رساندیم و برنامه ریزی امسال ما تولید 240 هزار تن زغالسنگ حرارتی است.
مسعود برقی اظهار داشت: برای فروش مواد صنعتی، سنگ شکن و زغالشویی را راه اندازی کردیم که زغالشویی از بهمن 96 و واحد خردایش سنگ شکن از سال 94 فعال است.
وی عنوان کرد: تعداد 120 تا 130 نفر نیرو به صورت مستقیم اشتغال دارند که 80 درصد آنها بومی شهرستان هستند.
برقی گفت: تاکنون 450 هزار تن زغال حرارتی استخراج شده که جزو پروانه اولیه ما بوده همچنین میزان پنج میلیون تن ذخیره قطعی به ذخیره ما اضافه شده که پیش بینی می شود با تکمیل حفاری و اکتشافی که در بخش شمال و جنوب منطقه، حفاری اکتشافی در دست اقدام است ذخایر قطعی ما اضافه شود.
خبرنگاران با توجه به هفته کار و کارگر با اهدای گل به تعدادی از کارگران این معدن از آنها تجلیل کردند.
دومین مقصد خبرنگاران خراسان جنوبی بازدید از نیروگاه برق حرارتی زغالسنگ سوز کشور بود.
سرپرست کارگاه نیروگاه حرارتی در این بازدید به خبرنگاران گفت: کار ساخت این نیروگاه با ظرفیت تولید 650 مگاوات برق از سال 80 در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و مطالعات آن از سال 83 تا 87 وارد فاز مطالعاتی شد.
علی زمانی افزود: چون در بحث نیروگاه سوخت و آب باید تامین شود که بتواند نیروگاه را تاسیس کنند، بعد از اینکه به این نتیجه رسیدند که هم آب و هم سوخت در این منطقه وجود دارد از سال 87 وارد فاز اجرایی شد و تا سال 91 زیرساخت های نیروگاه آماده شد.
وی احداث دو مخزن هزار مترمکعبی و دو مخزن پنج هزار متر مکعبی برای ذخیره آب، 1600 متر مربع دیوار کشی، ایجاد سوله های اداری، ایستگاه هواشناسی را از جمله این زیرساخت ها نام برد.
سرپرست کارگاه نیروگاه حرارتی طبس با بیان پیشرفت 67 درصدی این پروژه گفت: برای بخش تجهیزات اصلی نیروگاه که قرار است شرکت مپنا از طریق وام دولتی چین انجام دهند اعتباری که برای آن در نظر گرفتند نزدیک 500 میلیون دلار است.
وی افزود: با احداث این نیروگاه به صورت مستقیم و غیرمستقیم، 6 هزار نیرو مشغول به کار خواهند شد.
خبرنگاران خراسان جنوبی پس از بازدید از نیروگاه راهی معدن فلورین، آخرین مقصد سفر خود در شهرستان طبس شدند.
سرپرست دوم شرکت فلورین کمرمهدی در نشستی با خبرنگاران گفت: در ایران معادن فلورین زیاد داریم اما هنوز به این خلوص هنوز پیدا نشده است و به جرات می توانیم بگوییم این معدن به لحاظ درجه خلوص، کیفیت و ذخایر در خاورمیانه منحصر بفرد است.
روح الله مرادزاده با بیان کاربردهای فلورین در صنایع مختلف افزود: فروش ما در ایران کارخانه ذوب آهن اصفهان و فولاد سازی اهواز و در رده های بعد الکترودسازی‌ها هستند.
وی تصریح کرد: بیشترین کاربرد فلورین در صنایع فولاد است و در آن به عنوان کاتالیزور و کمک ذوب استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: معدن فلورین کمرمهدی در فاصله هوایی 70 کیلومتری در جنوب غربی طبس قرار دارد و فاصله ما از طریق راه های دسترسی حدود 110 کیلومتر تا طبس است.
سرپرست دوم شرکت فلورین کمرمهدی با بیان این که محدوده معدنی فلورین طبس بر اساس پروانه بهره برداری حدود 24 کیلومتر مربع است افزود: در معدن فلورین طبس 130 نفر به طور مستقیم اشتغال و 500 نفر غیر مستقیم اشتغال دارند.
وی گفت: ما یک رشته کوه هشت کیلومتری داریم که تقریبا در آن حدود 33 رگه فلورین وجود دارد که از 10 سانتی متر شروع می‌شود و گاها تا 2 متر می‌رسد.
مرادزاده افزود: سالانه حدود 40 هزار تن ماده معدنی استخراج می‌کنیم که البته همه آن‌ها درصد خلوص بالا ندارد که به کارخانه سنگ‌شکن و بهینه سازی وارد می‌شود.
وی ادامه داد: بعد از این فرآوری هایی که انجام می‌شود ماهانه حدود 2 هزار تن فلورین قابل فروش آماده می کنیم که سالانه حدود 27 هزار تن می‌شود.
وی اظهار داشت: حدود 20 هزار تن عیار زیر 50 درصد باقی می‌ماند و ما مجبور به دپوی آنها هستیم و زیر این عیار چون به صورت خاکه است خریدار ندارد.
سرپرست دوم شرکت فلورین کمرمهدی در خصوص صادرات این ماده معدنی گفت: در موضوع صادرات هم فعالیت داریم که بیشتر صادرات ما به کشور ترکیه و گاها کشور ارمنستان است.
وی در مورد مشکلات این معدن افزود: از مواردی که دنبال کردیم آسفالت کردن 39 کیلومتر راه خاکی این معادن است که با وجود پیگیری ها، سال‌ها پیش بخشی از آن زیرسازی شده اما تاکنون آسفالت نشده است.
مرادزاده با بیان اینکه مشکل بزرگ دیگر این مجموعه معادن برق است یادآور شد: معادن فلورین در این مجموعه نیاز به اتصال به برق سراسری دارند و اگر قرار باشد در اینجا کارخانه های فرآوری احداث شود نیاز به برق سه فاز خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: خاکه های دپو شده در این مجموعه که برای آن اکنون مشتری نداریم نیاز هست که فرآوری شود و به عیار 80 درصد به بالا برسد تا بتوانیم آن را بفروشیم.
سفر دو روزه خبرنگاران خراسان جنوبی به شهرستان طبس روزهای 11 و 12 اردیبهشت ماه به منظور معرفی ظرفیت های معدنی به دستور استاندار و همت خانه مطبوعات و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد.

عناوین برگزیده