تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۳۷۹۲۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آیا سود 200 تومانی «سخوز» محقق می‌شود؟

می متالز - سهام سیمان خوزستان در معاملات امروز عمدتا در سقف قیمتی دست به دست می‌شود. عرضه مانع از تشکیل صف خرید تا لحظه تنظیم این گزارش شده بود. این شرکت در پایان هفته گذشته سرانجام عملکرد سال مالی منتهی به اسفند 97 را با سود هر سهم 111 تومانی منتشر کرد. سود محقق‌شده از انتظارات «دنیای بورس» فراتر بود. در گزارش پیشین شرایط ساخت سود 200 تومانی به ازای هر سهم «سخور» بررسی شده بود. بررسی چنین سناریویی در آستانه مجمع سالیانه همچنان جذاب است.
آیا سود 200 تومانی «سخوز» محقق می‌شود؟

به گزارش می متالز، سیمان خوزستان در عملکرد 12 ماهه حسابرسی‌نشده موفق به ساخت سود 111 تومانی به ازای هر سهم شده بود. تغییرات جالب توجهی در گزارش این شرکت در مقایسه با عملکرد 9 ماهه و همچنین عملکرد تجمعی ماهانه (اسفند) مشاهده می‌شود. کاهش 9 میلیارد تومانی مبلغ فروش که ناشی از کاهش مقدار فروش کلینکر بوده یا تغییرات در مبلغ برآورد مالیاتی نسبت به عملکرد 9 ماهه جالب توجه است.

احتمالا فروش کلینکر در ماه پایانی سال گذشته به فروردین امسال منتقل شده است؛ این شرکت در فروردین برخلاف رویه معمول خود 53 هزار تن کلینکر صادراتی با نرخ 185 هزار تومان را در بخش فروش به ثبت رسانده است. در گزارش پیشین اشاره شده بود که احتمال تحقق یک سناریو رویایی برای سودآوری سیمان خوزستان و سود بیش از 200 تومانی به ازای هر سهم این شرکت وجود دارد.

یکی از لازمه‌های اصلی تحقق چنین سودآوری میانگین مبلغ فروش ماهیانه حدود 40 میلیارد تومانی در ماه‌های باقیمانده از سال، مشابه با فروردین است. بر این اساس رصد عملکرد ماهانه جالب توجه خواهد بود. اگر فروش ماهیانه این شرکت به 40 میلیارد تومان نرسد برای رسیدن به چنین سودی باید بررسی دقیق‌تری از متغیرهای درآمدی و هزینه‌ای شرکت داشت. با این حال تحقق فروش حدود 480 میلیارد تومانی برای سال جاری احتمالا می‌تواند سود 200 تومان «سخوز» را تضمین کند؛ این موضوع به معنای تکرار عملکرد فروردین در ماه‌های آتی است.

قیمت هر سهم سیمان خوزستان در معاملات امروز به 660 تومان نزدیک شده است. اگر فرض بر تقسیم 90 تومان سود در مجمع این شرکت سیمانی باشد (مجمع این شرکت یکشنبه هفته آینده، 5 خرداد برگزار خواهد شد) و همچنین به تحقق سود 200 تومانی برای این شرکت سیمانی امیدوار بود، با در نظر گرفتن نسبت قیمت به درآمد صنعت سیمان، می‌توان به پتانسیل موجود در این سهم سیمانی پی برد. با این حال با نسبت قیمت به درآمد سایر کامودیتی‌های بازار (حدود 4) نیز این سهم در میان نمادهای جذاب بازار قرار می‌گیرد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد سنجش احتمال تحقق چنین سودی در سیمان خوزستان است که در چنین شرایطی عملکرد اردیبهشت‌ماه جالب توجه خواهد بود. دو نکته دیگر که باید در معاملات این سهم و همچنین سودآوری مورد توجه باشد نخست عرضه یکی از سهام‌داران درصدی (احتمالا سیمان آبیک به عنوان هم‌گروهی) و دومین موضوع اثر قابل توجه تغییرات قیمت انرژی بر سودآوری این شرکت و دیگر شرکت‌های سیمانی است. تا لحظه تنظیم این گزارش حجم معاملات سهام سیمان خوزستان به 10 میلیون سهم نزدیک می‌شد که حدود 1.5 درصد از کل سهام این شرکت را شامل می‌شود. 2 کد حقوقی در مجموع 7 میلیون سهم، معادل بیش از یک درصد سهام را عرضه کرده‌اند.

 برخی از معامله‌گران از معیاری با عنوان ارزش جایگزینی برای صنعت سیمان استفاده می‌کنند. گرچه این معیار به هیچ‌عنوان ملاکی برای ارزندگی این صنعت محسوب نمی‌شود و باید به قدرت ساخت سود توجه داشت با این حال اگر بنا به محاسبه ارزش جایگزینی برای «سخوز» باشد این شرکت نیز با ظرفیت اسمی حدود 2 میلیون و 400 هزار تنی سیمان با معیار حاکم بر بازار ارزش جایگزینی حدود 2400 میلیارد تومانی را خواهد داشت که در شرایط کنونی ارزش بازار سهام این شرکت حدود 427 میلیارد تومانی است. بر این اساس آن‌چه سهام یک شرکت را از دیگر شرکت‌های گروه جدا می‌کند پتانسیل سودآوری است. 

عناوین برگزیده