تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۲۲
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۳۸۱۰۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ممنوعیت واردات سیمان ایرانی از سوی کشور عراق

می متالز - عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور با اشاره به ممنوعیت واردات سیمان ایرانی از سوی کشور عراق، گفت: واحد‌های تولید سیمان کشور صادرات محور هستند و با ادامه این شرایط خطر جدی آن‌ها را تهدید می‌کند.
ممنوعیت واردات سیمان ایرانی از سوی کشور عراق

به گزارش می متالز، شهریار گراوندی عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور با بیان اینکه دولت مرکزی عراق از پایان سال ۹۴ با افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه واردات سیمان باعث محدود شدن واردات سیمان از ایران شد، گفت: در این مدت اقلیم کردستان عراق از این افزایش تعرفه‌ها تبعیت نکرد و با تعرفه کمتری سیمان ایرانی از این منطقه وارد عراق می‌شد.

وی گفت: اخیرا و با هدف یکپارچه‌سازی سیطره به مرز‌های عراق، اقلیم کردستان نیز موظف به رعایت این تعرفه‌ها شد.

به گفته این تولیدکننده سیمان، از اول ماه میلادی جاری نیز رسما ممنوعیت واردات سیمان ایران اعلام و به صادرکنندگان گفته شده فقط چند روز برای صادرات زمان دارند.

گراوندی با انتقاد شدید از اینکه این ممنوعیت باید از دو، سه ماه قبل به گمرکات و اتاق‌های بازرگانی کشور و صادرکنندگان اطلاع داده می‌شد، افزود: این زمان کوتاه باعث می‌شود نتوانیم به تعهداتی که نسبت به طرف عراقی داریم و قرارداد‌هایی که بسته ایم، عمل کنیم.

وی گفت: فقط در واحد تولیدی سیمان سامان، ۶۰ هزار تن تعهد روی دست ما باقی مانده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار پاک سیمان کاغذی چاپ شده برای عراق تهیه کرده ایم که به هیچ عنوان برای مصرف داخلی قابل استفاده نیست.

عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور بیان کرد: علاوه بر اینکه نمی‌توانیم به تعهدات خود عمل کنیم، بازار‌هایی که چند سال با سختی و زحمت در عراق به دست آوردیم نیز از دست تجار و تولیدکنندگان خواهد رفت.

گراوندی با اشاره به اینکه بسیاری از واحد‌های تولید سیمان کشور صادرات محور هستند و با ادامه این شرایط خطر جدی آن‌ها را تهدید می‌کند، یادآور شد: هم اکنون ۷۱ خط تولید سالانه حدود ۸۵ میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌کنند که فقط ۶۰ درصد آن برای مصرف داخل کشور است.

وی تاکید کرد: در استان‌های مرزی مانند کرمانشاه حدود ۷۰ درصد ظرفیت تولید سیمان بعد صادراتی دارد و خطر جدی‌تری متوجه این صنایع است.

این تولیدکننده سیمان با اشاره به رایزنی‌هایی که برای رفع این مشکل انجام شده، گفت: تقاضا داریم حتی اگر مسئولین نمی‌توانند موضوع را مرتفع کنند، حداقل چند ماه زمان بگیرند تا بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم.

وی با بیان اینکه سوریه هم می‌تواند مقصد خوبی برای صادرات سیمان باشد، عنوان کرد: کوتاه‌ترین مسیر برای صادرات سیمان به سوریه از طریق اقلیم کردستان عراق است و اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم نیازمند هماهنگی‌های اقتصادی با عراق هستیم.

وی با اشاره به رایزنی‌هایی که در این زمینه با عراق آغاز شده، گفت: این نگرانی وجود دارد که عراق بخواهد خود برای بازسازی به سوریه ورود کرده و زمینه را برای حضور ایران سخت کند.

گراوندی در ادامه با بیان اینکه ظاهرا عراق ممنوعیت واردات کالا‌های ایرانی برای اقلام دیگری از جمله لبنیات، میل گرد و ... را هم آغاز کرده، ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد لیست ۸۱ قلمی از برخی کالا‌ها که عراق ممنوعیت واردات آن‌ها از ایران را در نظر دارد طراحی شده است. این ممنوعیت واردات کالا‌های ایرانی در شرایطی صورت می‌گیرد که عراق از کشور‌هایی مانند ترکیه واردات انجام می‌دهد.

به گفته این تولیدکننده کرمانشاهی، عراق حتی از اردن نیز که خود کشور تولیدکننده‌ای نیست واردات انجام می‌دهد و تجار دیگر کشور‌ها کالا‌های خود را از طریق اردن به عراق می‌فرستند، چون تعرفه واردات بین کشور‌های عربی صفر است و صرفه اقتصادی قابل توجهی دارد.

عناوین برگزیده