تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۴
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۳۸۱۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فرهاد دلق پوش در کارگروه تخصصی پدافند غیرعامل صنعت، معدن و تجارت گیلان:

فعالیت 110 هزار واحد صنفی دارای پروانه در گیلان/ تولید و تجارت در خط مقدم جبهه اقتصادی است

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به اینکه 110 هزار واحد صنفی دارای پروانه هستند، گفت: تولید و تجارت در خط مقدم جبهه اقتصادی است.
فعالیت 110 هزار واحد صنفی دارای پروانه در گیلان/ تولید و تجارت در خط مقدم جبهه اقتصادی است

به گزارش می متالز، فرهاد دلق پوش در جلسه کارگروه تخصصی پدافند غیرعامل صنعت، معدن و تجارت گیلان عنوان کرد: تولید و تجارت در خط مقدم جبهه اقتصادی است و لازم است فرایند پدافند غیرعامل به صورت علمی در لایه های مختلف اقتصادی اجرا شود و همواره باید آمادگی لازم جهت پیشگیری و مقابله با تهدیدات خصمانه دشمن را داشته باشیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان آمادگی پیشگیری از حوادث و هوشیاری لازم در اجرای پدافند غیر عامل برای بخش تولید و تجارت را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: با تکلیف ۴۰ درصدی اشتغال در بخش صنعت، معدن و تجارت و فعالیت ۳ هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی و ۱۱۰ هزار واحد صنفی و ۱۱۲ معدن فعال که مستقیماً با معیشت مردم سرکار دارد، جایگاه و حساسیت ویژه‌ای در پدافند غیرعامل برخوردار است.
وی مبانی علمی دقیق در تعریف فرایند کاربردی پدافند غیرعامل را یکی از ارکان مهم کار برشمرد و گفت: اگر استراتژی و راهبرد ها بر پایه اصول علمی باشد و برنامه های پدافندی با استفاده از نخبگان هیئت علمی دانشگاه ها انجام شود و برنامه های کلان و راهبرد های محوری داشته باشیم قطعا اثربخشی پدافند بیشتر خواهد شد.
دلق پوش ادامه داد: به طور مثال اگر به صورت اصولی از معادن برداشت نشود فاجعه آفرین خواهد بود باید مطالعات دقیق قبل از بهره برداری معدن صورت گیرد لذا پدافند غیرعامل بایستی به صورت زیرساختی در بخش تولید و تجارت برای کاهش آسیب های احتمالی، طراحی ، برنامه ریزی و پیاده سازی گردد.
رئیس کارگروه تخصصی پدافند غیرعامل صنعت، معدن و تجارت، موقعیت جغرافیایی گیلان را برای کل کشور استراتژیک قلمداد کرد و گفت: استان گیلان یک استان مرزی و استراتژیک است که در بدترین شرایط کشور، می‌تواند به عنوان یک سوپاپ اطمینان برای پشتیبانی از کل کشور عمل نماید.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در بخشی دیگر از سخنان خود بر ایفای نقش شرکت غله و خدمات بازرگانی در تامین اقلام اساسی تاکید کرد: شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی به عنوان یکی از بازوان پشتیبانی و تامین مایحتاج مردم در هیچ شرایطی نباید خصوصی سازی شود و در اغلب کشورهای توسعه یافته، نظیر چنین شرکتی وجود دارد که وظیفه تامین کالای اساسی و تنظیم بازار را در هنگام ضرورت بر عهده دارد.
فرهاد دلق پوش با تاکید بر اینکه فضای روانی بازار باید توسط اتاق اصناف و اتحادیه ها مدیریت شود، تصریح کرد: برخی از عناصر ناآگاه، با فضاسازی دنبال القای کمبود تصنعی کالا و جوسازی روانی در بازار هستند که متاسفانه دشمن از همین پتانسیل های موجود بر علیه خود ما استفاده می کند.
وی همچنی خطاب به اتاق اصناف تاکید کرد: لازم است برای برقراری تعادل و توجیه حساسیت های مرتبط، هر اتحادیه چندین بار با زیر مجموعه خود جلسه توجیهی برگزار نماید به شکلی که در شبکه توزیع و بازار خللی به وجود نیاید و نباید اجازه بدهیم دستانی در پس پرده، بحران ساختگی ایجاد کنند و مردم نیز باید با هوشیاری کامل از این فضای روانی عبور کرده و از احتکار خانگی پرهیز کنند و در مسیر امواج روانی دشمنان قرار نگیرند.

 

اصناف، صف اول پدافند غیر عامل هستند.

در ادامه مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان که در کارگروه تخصصی پدافند غیرعامل صنعت، معدن و تجارت در محل سازمان صمت حضور داشت، تهدیدات را به دو بخش طبیعی و غیرطبیعی دانست و اظهار نمود: مقابله با تهدیدات طبیعی به عهده ای ستاد مدیریت بحران استانداری است و برنامه ریزی در مقابل تهدیدات غیرطبیعی که معمولاً انسان ساخت میباشند و ماهیت آن متفاوت است بر عهده کارگروه پدافند غیرعامل استان می باشد.
امیر محمدپور با تشریح رسالت و وظایف پدافند غیرعامل و حساسیت اجرای صحیح آن مطرح کرد: ما در پدافند غیرعامل موظف هستیم در هنگام صلح از تهدیدات انسان ساخت از در برابر جامعه و مردم محافظت کنیم در این کارگروه با امعان نظر از اینکه حوزه تولید تجارت بسیار وسیع و ارزشمند است.
وی حساسیت بیشتر را در حوزه توزیع کالا و اصناف دانست و اضافه کرد: اصناف، صف اول پدافند غیر عامل هستند و بیشترین نقش در پدافند غیرعامل؛ برای کارگروه های اقتصادی نظیر صنعت، معدن وتجارت در نظر گرفته شده است چون مستقیماً با مبادلات کالا و عرضه خدمات و اقلام اساسی سرکار دارند.

عناوین برگزیده