تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۰۸
بازدید: ۵۴۰
کد خبر: ۳۸۳۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حال هپکو "خوب" است، اما خوب را معنی کن!

می متالز - شرکت هپکو ازجمله شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تجهیزات سنگین در استان مرکزی است که بعد از واگذاری به بخش خصوصی دچار مشکلات عدیده و فراوانی شد.
حال هپکو "خوب" است، اما خوب را معنی کن!

به گزارش می متالز، شـرکت هپکو از جمله شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تجهیزات سنگین در استان مرکزی است که بعد از واگذاری به بخش خصوصی دچار مشکلات عدیده و فراوانی شد.

امروز مشخص نبودن وضع سهامدار عمده شرکت و افزایش سرمایه مسائلی را ایجاد و موجی از نگرانی را در بین کارگران این شرکت رقم زده است که به منظور بررسی وضعیت این شرکت قرار است سلسله گزارش‌هایی از ابتدای شکل‌گیری شرکت تا امروز استان مرکزی منتشر شود که در گام نخست این سلسله گزارش‌ها به بیان تاریخچه شـرکت هپکو از ابتدای شکل‌گیری پرداخته‌ایم.

ایران به دلیل قرار داشتن در مسیر استراتژیک آسیا و اروپا و همچنین قرارگیری در کریدور شمال به جنوب و راه داشتن به آب‌های آزاد همواره یکی از راه‌های مهم و اصلی بین قاره‌ها بوده و هست، وجود راه‌های باستانی از جمله جاده مشهور ابریشم گواهی بر این موضوع است.

یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای تعیین رشد اقتصادی هر کشور میزان راه‌های مواصلاتی و تعداد مصرف ماشین‌آلات سنگین است این شاخص‌ها نشان می‌دهد که کشور در بخش‌های زیربنایی در چه سطحی از توسعه قرار دارد.

شرکت هپکو در سال 1351 در زمینی به مساحت یک‌میلیون مترمربع فضای باز و سالن تولیدی به مساحت 40 هزار مترمربع با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با 55 درصد سهام دولتی و 45 درصد بخش خصوصی در شهر اراک احداث و بهره‌برداری از آن در سال 1354 آغاز شد.

انواع گریدر، لودر، غلتک، بلدوزر و سایر ماشین‌های راه‌سازی و معدنی به عنوان کالاهای سرمایه‌ای رکن اصلی یکی از این بخش‌هاست تا چهار دهه پیش این نوع ماشین‌آلات به طور کامل از خارج از کشور وارد می‌شد؛ اما نیازهای توسعه‌ای و زیر بنائی کشور سبب شد تا ظرفیتی برای تأمین و عرضه این ماشین‌آلات ایجاد شود بر این پایه هپکو در سال 1351 در منطقه‌ای صنعتی واقع در 280 کیلومتری تهران، به عنوان تنها تولیدکننده ماشین‌آلات راه‌سازی در خاورمیانه تأسیس شد.

به موازات آن، هپکو از دهه 60 به بعد همکاری مشترک خود را با شرکت‌های تراز اول دنیا ازجمله ولوو، لیبهر، کوماتسو و نیوهلند به‌صورت تولید تحت لیسانس و همزمان برخی از محصولات آنها کرده است. هدف از این همکاری تأمین نیاز کشور و ارتقای سطح تکنولوژی محصولات داخلی بوده است. هدف از تأسیس این شرکت مونتاژ 500 دستگاه لودر، غلتک و بلدوزر در سال بود. در این دوران هپکو از همکاری شرکت‌هایی چون اینترنشنال هاروستر، دایناپاک، پوکلن، ساکائی و لوکومو بهره‌مند بود، روند ساخت داخلی محصولات و قطعات و مجموعه‌ها از اوایل دهه 1360 آغاز شد، هدف در این مرحله رسیدن به خوداتکائی صنعتی، توسعه ظرفیت‌ها، کسب دانش و مهارت ساخت، انتقال فن‌آوری مربوط به ساخت قطعات ماشین‌آلات راه‌سازی بود، بر این مبنا سالن تولیدی به مساحت 60 هزار مترمربع مجهز به مدرن‌ترین تجهیزات ساخت احداث شد هدف این گسترش تولید 3000 دستگاه انواع ماشین‌های راه‌سازی در سال بود.

افزایش توان مهندسی، تجربه و تجهیزات باعث ورود شرکت به عرصه طراحی محصول شد به گونه‌ای که هپکو به جمع طراحان و تولیدکنندگان انواع غلتک، گریدر، بیل مکانیکی و لودر پیوسته است.

تنوع تولیدات و گستردگی زنجیره تأمین و خدمات باعث تأسیس شرکت‌های هپکوی اراک، مهندسی و قطعات، خدمات پس از فروش و لیزینگ ایرانیان شد که سهام آنها 100 درصد متعلق به شرکت هپکو است. 

هپکو اسفندماه سال 1382 در بورس تهران پذیرفته شد و در سال 1386 از تابلوی فرعی به تابلوی اصلی معاملات سازمان بورس ارتقاء یافت، این شرکت بیستم بهمن سال 1385 به صورت کاملاً خصوصی درآمد.

سیاست عمده هپکو تکمیل زنجیره تولید ماشین‌آلات راه‌سازی و در بلندمدت تثبیت آن در کلاس جهانی و حلقه‌ای از زنجیره تولید جهانی بود، با توجه به استقرار کارخانه، تجهیزات، منابع و فرآیندهای تحقق محصول مشتمل بر طراحی، برنامه‌ریزی، ساخت و مونتاژ در حوزه جغرافیایی اراک و با هدف استفاده بهینه از ظرفیت‌های بالقوه مهندسی و تجهیزات تولیدی با رویکرد تولید قطعات ماشین‌آلات راه‌سازی و همچنین مشارکت در انجام پروژه‌های بزرگ کشور در زمینه‌های نفت، گاز و انرژی باعث ایجاد شرکت تتا در سال 1378 با صد درصد سهام هپکو گردید این شرکت طی سال‌های گذشته نقش ارزنده‌ای در تولید و نصب انواع تجهیزات منحصر به فرد در حوزه‌های انرژی، نفت و گاز، صنایع فولاد و سایر صنایع کشور داشته است.

دریافت لوح طلائی از  CERN سوئیس به دلیل انجام به‌موقع و با کیفیت پروژه در بین 36 کشور گواهی بر این موضوع است.

در سال 1386 پس از تغییرات مالکیتی شرکت و واگذاری به بخش خصوصی با ادغام سایر بخش‌های دیگر کارخانه با هدف تولید ماشین‌آلات راه‌سازی، کشاورزی و معدنی به شرکت هپکوی اراک تغییر نام یافت. فرایندهای اصلی این شرکت تحت مدیریت معاونت‌های تحقیقات مهندسی، برنامه‌ریزی و تولید جریان یافته و بخش‌های ستادی منابع انسانی، مالی، فن‌آوری اطلاعات و کیفیت آن را پشتیبانی می‌کنند.

بخش جوشکاری که یکی از مهم‌ترین واحدهای عملیاتی شرکت به شمار می‌رود، این بخش با ترکیبی از تجهیزات سنگین و مدرن از قبیل دستگاه‌ها و تجهیزات جوش زیر پودری، بوم و ستون برای ساخت و جوشکاری انواع مخازن و مبدل‌ها، ماشین‌های ویژه مونتاژ و ساخت انواع تیر ورق‌ها تا عرض 2 متر و بکار گیری مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین روبات‌های جوشکاری به منظور جوشکاری زیبا و حساس انواع شاسی و تجهیزات کارساز ماشین‌های راه‌سازی با پرسنلی کارآزموده و دارای گواهینامه و certificate های معتبر بین‌المللی تحت نظارت و رهبری سازمان مهندسی جوش بر اساس دستورالعمل‌های مهندسی کیفیت جوش wps و pqr به امر خطیر تولید فعالیت داشت.

بخش ماشین‌کاری شرکت یکی از نادرترین و مجهزترین سالن‌های کشور بود و با ترکیبی از ماشین‌های  cnc انواع براده بردارها توانسته بود پیچیده‌ترین قطعات و تجهیزات حتی تا تناژهای 50 تن را با دقت و تلرانس‌های دهم و صدم میلی‌متر ماشین‌کاری کند.

تجهیز سالن ماشین‌کاری به بورینگ‌ها با چندین محور عملیاتی و سیستم تعویض ابزار اتوماتیک به همراه میزهای گردان با ظرفیت عملیاتی 3 تا 60 تن از قابلیت‌های منحصر به فرد شرکت هپکو بود که توانست بسیاری از نشدنی‌ها را با تفکر خلاق پرسنل مبتکر و کارآزموده شدنی کند.

وجود 6 خط مونتاژ مجهز به تجهیزات مونتاژی و جرثقیل‌های سقفی در یک سالن به مساحت 40 هزار مترمربع مشتمل بر انبارهای سرپوشیده و واحدهای پشتیبان فنی مهندسی با قابلیت‌های لازم امکان مونتاژ انواع ماشین‌آلات راه‌سازی - معدنی - کشاورزی... را فراهم کرده است.

در هپکو نیز همانند شرکت‌های بزرگ دیگر سازمان‌دهی فعالیت‌ها به صورت غیرمتمرکز و در غالب زیرمجموعه‌های کلی صورت می‌گیرد، چهار زیرمجموعه اصلی شامل تولید ماشین‌آلات، شرکت مهندسی قطعات، شرکت تتا، خدمات پس از فروش است، این زیرمجموعه‌ها به صورت کاملاً مستقل از هم عمل می‌کنند و حتی محصولات تولیدی میان آنها خرید و فروش می‌شود.

در کنار این گروه‌ها مدیرانی وظیفه هماهنگی کل مجموعه را بر عهده دارند که عبارت‌اند از مدیر امور اداری و منابع انسانی، فن‌آوری اطلاعات، تضمین کیفیت، بازرگانی، صادرات، بازاریابی و فروش، امور اقتصادی و مالی و مدیر حراست.

شرکت لیزینگ ماشین‌آلات سنگین ایرانیان؛ در راستای توسعه پایدار و همه‌جانبه در بخش‌های زیر بنائی و بخش‌های معدن و صنعت کشور با توجه به تقاضای روزافزون برای ماشین‌آلات و ابزارهای مورد نیاز این بخش‌ها و به منظور رفع نیازهای مالی مصرف‌کنندگان و همچنین ایجاد الگوهای پیشرفته و اثرگذار در فضای کسب و کار صنعت لیزینگ تخصصی ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی توسط واحدهای اقتصادی در بخش‌های مذکور مشخص است.

این شرکت با سرمایه اولیه معادل 100 میلیارد ریال در اوایل سال 84 تأسیس و فعالیت خود را آغاز کرد.

فعالیت شرکت شامل فروش اقساطی ماشین‌آلات راه‌سازی، معدنی، کشاورزی و صنعتی به متقاضیان و یا اجاره دادن آنها با شرط خرید و یا بدون شرط خرید،  استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اعم از داخلی و یا خارجی از طریق افتتاح حساب و سپرده‌های داخلی و خارجی، خرید اوراق مشارکت ایجاد و اداره شرکت‌های سرمایه پذیر و یا سرمایه‌گذاری در سهام یا سهم الشرکه شرکت‌های موجود، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به منظور معرفی عملیات شرکت و حضور در مناقصات و مزایده‌های بخش دولتی و خصوصی داخلی و خارجی است.       

شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو) با موقعیتی منحصر به فرد در ایران و خاورمیانه به منظور ایجاد ارزش‌افزوده برای مشتریان و ذینفعان، ساخت تولید - توزیع و پشتیبانی ماشین‌آلات راه‌سازی، معدنی، کشاورزی و ساخت و نصب قطعات بزرگ پروژه‌های نفت و گاز، نیروگاهی و صنعتی را با بهره‌گیری از منابع مدیریتی و انسانی کارآمد و متبحر، ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن و تکنولوژی و روش‌های تولید نوین بر عهده دارد و از این طریق نقش مهمی را در اجرای پروژه‌های زیربنایی در منطقه ایفاء می‌کند.

هدف بنیادی شرکت شامل مشارکت در ایجاد و توسعه ساخت‌ها و زیرساخت‌های اقتصادی و چشم‌انداز آن داشتن بالاترین سهم بازار ایران در تمام زمینه‌های فعالیت و حضور در بازارهای هدف در خارج از ایران به شمار می‌رفت.

ارزش‌های بنیادین هپکو شامل شفافیت و ارائه اطلاعات واقعی به ذینفعان، رعایت و صیانت متــوازن کلـی ذینفعـان بوده است.

عناوین برگزیده