تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۵۳
بازدید: ۳۷۷
کد خبر: ۳۸۳۱۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

خروج شرکت ملی سرب و روی از نقطه ضعف و قرارگیری در نقطه قوت

می متالز - مدیر محیط زیست شرکت ملی سرب و روی ایران گفت: شرکت ملی سرب و روی کاملا از نقطه ضعف خارج شده و در نقطه قوت قرار گرفته است.
خروج شرکت ملی سرب و روی از نقطه ضعف و قرارگیری در نقطه قوت

به گزارش می متالز، در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با مهران علیمحمدی مدیر محیط زیست شرکت ملی سرب و روی ایران گفت‌وگویی انجام داده  ایم که به شرح زیر است:
 

واحد سرب شرکت ملی سرب و روی ایران مدت‌ها تعطیل بود. الان وضعیت آن چطور است؟

بله از سال ۹۲ تا ۹۵ تعطیل بود. مشکلات انبوه زیست محیطی به‌علت عدم توجه به اخطاریه‌های سازمان حفاظت از محیط زیست استان که انباشته شده بود که برخی صحیح و برخی نادرست بود و از طرف مدیریت وقت به اجرای الزامات بی‌توجهی شده بود. این مشکلات در یک مقطع زمانی و موقعیت مکانی شرکت نسبت به شهر زنجان که باعث آلودگی شهر می‌شد به اعتراضات مردمی منجر و باعث تعطیل شدن آن شد. شرکت از همان روزی که واحد سرب آن تعطیل شد به فکر پروژه‌های محیط زیستی و الزامی افتاد. در مجموع از سال ۹۳ به این سمت بیش از ۵۰ پروژه زیست محیطی در ابعاد و اندازه‌های مختلف اجرا شد. بحث ایزولاسیون کف پسماندهای تولیدی برای اولین بار توسط شرک ملی سرب و روی ایران اتفاق افتاد. حدود ۳ هکتار زمین را برای جمع‌آوری و تصفیه پسماند در نظر گرفته شده است. این پسماندهای به صورت زهکشی ذخیره می‌شود.
 

این از نفوذ این پسماندها به زمین در واقع جلوگیری می‌کند؟

بله، همینطور است. این پسماندها باعث انتشار ریزگرد در سطح شهر نیز شده بود حدود ۷۵۰ هزار تن پسماند با مساحت سه هکتار دپو شده و هیچ فکری در مورد آن نشده بود و دپوی این پسماندها و در معرض باد قرار گرفتن باعث آلودگی هوا شده بود. برای نخستین بار در صنعت سرب و روی کشور شرکت موفق شد یک محلول پوزولانی از سیمان با تکنولوژی داخلی تهیه و تولید کند و این دپو را توسط این محلول مالچ‌پاشی کند و از تولید زیرگردها جلوگیری کند. شاید در صنعت سرب و روی کشور که اکثرا در زنجان هستند شرکت سرب و روی مهمترین زیرساخت‌های زیست محیطی را دارد اما در آن مقطع زمانی به‌دلیل بی‌توجهی مدیری وقت مشکلاتی ایجاد شده بود که همه معضلات برطرف شد سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب فعال دارد. واحدی به نام آب و گاز داریم گه گازهای خروجی از کوره کالدو که وظیفه ذوب کنسانتره را بر عهده دارد (کارخانه ذوب) را تصفیه می‌کند.
 

اینکه این شرکت با مقادیر زیاد امکانات چرا به پلمپ ختم شد مساله عجیبی است.

بیش از ۳۶٪ از هزینه احداث کارخانه صرف مسائل کنترل آلودگی محیط زیستی شده است. ما ۱۴۰ هکتار فضای صنعتی داریم که مجهز به ۱۴۰ هکتار سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی است و شما کمتر شرکتی را اینگونه یافت خواهید کرد. ببینید برخی از مسائل سیاسی بوده و برخی مسائل زیست محیطی بود که بعد سیاسی باعث پررنگ شدن مسائل زیست محیطی شد.
 

هم‌اکنون کارخانه در حال تولید است؟

بله. برای نخستین بار شرکت ملی سرب و روی یک واحد مدیریت محیط زیست را به‌عنوان یک مدیریت دیده است.
 

البته شرکت‌های دیگر نیز واحدهایی به نام HSE دارند.

بله شرکت‌های دیگر در حد مسئول و سرپرست دارند اما در چارت سازمانی ما جایگاه مدیر زیست محیطی بالاتر است و از مدیریان اصلی شرکت است.
 

در انتها نکته دیگری دارید.

شرکت ملی سرب و روی کاملا از نقطه ضعف خارج شده و در نقطه قوت قرار گرفته است. این شرکت در سال ۹۵ و ۹۶ در لیست صنایع آلاینده استان زنجان قرار نگرفت و این به‌دلیل اجرای پروژه‌های زیست محیطی بوده است. این بحث بسیار مهمی است زیرا شرکت قبلا در این لیست بود. این نشان‌دهنده اقدامات بسیار موثری بوده که انجام گرفته است.
 

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی

عناوین برگزیده