تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۳۵
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۳۸۳۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اوج‌گیری حساسیت بورس به سیگنال‌های بنیادی؟

دیده‌بان بورس سه‌شنبه (31 اردیبهشت)

می متالز - شاخص کل بورس تهران در معاملات دیروز با افت حدود 0.5 درصدی مواجه شد. سیگنال‌های بنیادی از انتشار صورت‌های مالی 12 ماهه سال 97 و همچنین توجه به اجماع تحلیل‌گران از سودآوری شرکت‌های مختلف در تصمیم‌گیری معامله‌گران موثر بود. علاوه بر این بعضا هراس ناشی از احتمال اوج‌گیری تنش‌های سیاسی در معاملات دیروز بورس نیز مشاهده شد و سایه این ریسک به صورت کامل از معاملات حذف نشده است. فارغ از اثر سیگنال‌های غیراقتصادی، طی دو ماه آینده احتمالا بورس حساسیت بیشتری به عوامل اصیل بنیادی نشان دهد.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (31 اردیبهشت)

به گزارش می متالز، واکنش بورس به عوامل بنیادی قدرتمند با محوریت سودآوری همیشه قابل توجه بوده است. طی یک سال گذشته و همزمان با رشدهای مداوم و پرشتاب سهام نیز این موضوع کاملا قابل رصد است. با این حال طی این مدت از برخی از بهانه‌ها نیز به دفعات برای داغ کردن سهام شرکت‌‌های مختلف استفاده شد. در معاملات دیروز سهام شرکت‌ها در گروه‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی به سیگنال‌های بنیادی داشتند. البته شرایط کل بازار تحت تاثیر منفی شدن دو گروه بانکی و خودرویی (گروه‌هایی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در هفته‌های اخیر) و همچنین هراس از تنش‌های سیاسی منطقه‌ای قرار داشت با این حال اثرات سیگنال‌های بنیادی و برداشت‌های مختلف از این سیگنال‌ها در سهام کاملا مشهود بود.

بر این اساس خودرویی‌ها با انتشار عملکرد ضعیف سایپا به صف فروش کشیده شدند. گرچه سهام بسیاری از شرکت‌ها منفی بودند اما سیگنال‌ها از عملکرد سال مالی 97 در کنار پیش بینی سودآوری از اجماع نظرات 50 گروه تحلیلی که در «دنیای بورس» منتشر شد در تعیین روند قیمتی سهام موثر بود. برای مثال افزایش تقاضا برای سهام پتروشیمی فناوران به دنبال انتشار عملکرد جذاب سال مالی 97 از نشانه‌های واکنش معامله‌گران به سیگنال‌های قدرتمند بنیادی بود. به تدریج با انتشار اخبار از متغیرهای اثرگذار بنیادی یا صورت‌های مالی شرکت‌ها باید در انتظار افزایش حساسیت معاملات به این موارد بود. عملکرد اردیبهشت‌ماه نیز از روزهای آینده روی سامانه «کدال» قرار می‌گیرد. در بررسی عملکرد فروردین شرکت‌ها به این موضوع اشاره شد که فروش شرکت‌ها در نخستین ماه از سال می‌تواند تحت تاثیر موارد مختلفی مانند تعطیلات نوروزی از روال عادی عملیات شرکت فاصله داشته باشد با این حال به تدریج رویه درآمدزایی شرکت‌ها به مسیر معمول خود بازمی‌گردد و بر این اساس عملکرد اردیبهشت از اهمیت بالایی برخوردار است. بر این اساس در کنار صورت‌های مالی بسیاری از شرکت‌ها انتظار انتشار عملکرد اردیبهشت‌ماه را می‌کشند.

گرچه نمی‌توان اثر عوامل بازاری را در نوسان قیمتی سهام رد کرد با این حال همان‌طور که در گزارش‌های مختلف اشاره شده بود در کنار بهانه‌هایی که برای داغ کردن سهام برخی از شرکت‌ها مطرح می‌شود باید توجه ویژه‌ای به سودآوری به عنوان معیار برتر در تعیین نوسان قیمتی داشت. بر این اساس در مقاطعی که برای مثال صورت‌های مالی شرکت‌ها منتشر می‌شود باید به انتظارات از سودآوری شرکت توجه ویژه داشت. طی روزهای اخیر عملکرد ضعیف شرکت‌های خودرویی به خصوص از گروه سایپا منتشر شده است که اثرات آن در معاملات سهام قابل رصد است. در خصوص ادامه رویه قیمتی سهام در هفته‌های آینده نمی‌توان اظهارنظر دقیقی داشت با این حال اثرات آنی این سیگنال‌های منفی بنیادی تشکیل صف‌های فروش و عقب‌نشینی سهام این شرکت‌ها بوده است، هرچند شاید بار دیگر با بهانه‌های بازاری باید در انتظار نوسان دوباره قیمتی سهام بود.

همان‌طور که اشاره شد طی دو ماه آینده گزارش‌های سالانه، ماهانه و در ادامه نیز عملکرد بهار 98 و مجامع شرکت‌ها اثر قابل توجهی بر نوسان قیمتی سهام خواهند داشت. بر این اساس در کنار سایر موارد بهتر است معامله‌گران توجه ویژه‌ای به سیگنال‌های بنیادی داشته باشند.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: وزیرخارجه عمان دیروز به تهران آمد و با محمد جواد ظریف درباره روابط دوجانبه، مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.هنوز از جزئیات گفت‌وگوهای دو طرف اطلاعی در دست نیست اما به‌نظر می‌رسد وی مرتبط به تنش ایران و آمریکا در خلیج‌فارس است. به‌خصوص اینکه عمان نقش میانجی گرایانه‌ای در روابط تهران و واشنگتن لز جمله سال ۹۱ ایفا کرده که منجر به گفت‌وگوهای ایران و آمریکا و توافق برجام در سال ۹۴ شد. سفر بن‌علوی از این نظر اهمیت دارد که مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا هفته گذشته با سلطان قابوس پادشاه عمان درباره تنش‌ها با ایران رایزنی کرد و از دیپلمات‌های اروپایی هم خواست به کاهش تنش‌ها با تهران کمک کنند.

 همچنین به ادعای محمد صدر یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پالرمو و CFT از دستور کار مجمع خارج شده و دلیل این رویداد را باید از رئیس مجمع پرسید.

دیروز بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال 1397 صادرکنندگان تصویب شد. در همین حال عبدالناصر همتی؛ رییس کل بانک مرکزی، با بیان اینکه مردم نباید وارد بازار ارز شوند چرا که ممکن است متضرر شوند،گفت: ذخایر کافی ارز در کشور وجود دارد و بانک مرکزی هر زمانی اراده کند وارد بازار می‌شود، کما اینکه گاهی وارد این بازار شده و نتیجه را تغییر داده است.

در رویداد دیگری فرهاد دژپسند؛ وزیر اقتصاد در جلسه شورای گفت‌وگو در میان خبرنگاران گفت: طرح مالیات از عایدی از سرمایه جزئی از کار گسترده ای است که در دست اجرا داریم. این در حالی است که قرار است لایحه حمایت از سرمایه‌گذاران خرد با هدف ارتقای رتبه ایران در «شاخص حمایت از سرمایه‌گذاران خرد» در جلسات تخصصی کمیسیون اقتصاد دفتر هیات دولت از چهارشنبه این هفته مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ب) صنایع: احمد مهدوی ابهر؛ دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با اشاره اینکه شرکت‌های پتروشیمی همانند گذشته ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور می‌آورند، گفت: براساس پیگیری‌های صورت گرفته 70 درصد از ارز حاصل از صادرات پتروشیمی در دو ماه سال جاری به داخل کشور آمده و در سامانه نیما عرضه شده است. البته 30 درصد از ارز باقی مانده نیز براساس مجوزی که دولت به پتروشیمی‌ها داده است، به منظور خرید تجهیزات و ماشین آلات و یا پرداخت دیون در خارج از کشور باقی می‌ماند که البته عواید آن ارز نیز به کشور می‌رسد.

ج) شرکت‌ها: ایران خودرو در راستای تنظیم قیمت خودروها در بازار، طرح فروش فوری دو پژو 405 و 207 دستی را از ساعت 10 صبح روز سه‌شنبه 31 اردیبهشت 98 با موعد تحویل 30 روزه آغاز می‌کند. همچنین امروز بلوک ۱۳.۳۶ درصدی ایران ترانسفو برای چهارمین بار در پنچ ماه اخیر با ارایه مشوق‌هایی برای خریداران بخش خصوصی و تعاونی عرضه می‌شود.

زمان و شرایط عرضه تولید ژلاتین کپسول نیز به عنوان سومین شرکت جدید بازار مشخص شد؛ به این ترتیب، مقرر شده یکشنبه هفته آینده 20 درصد از سهام «دکپسول»  شامل 40 میلیون سهم در محدوده قیمتی 560 تا 570 تومانی هر سهم در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه اولیه شود.

عناوین برگزیده