تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۳:۳۷
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۳۸۳۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ارکان رشد بورس زیر ذره‌بین

نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (31 اردیبهشت)

می متالز - موج فروشی که روز گذشته طیف گسترده‌ای از سهام بورسی را تحت فشار قرار داده بود، در جریان معاملات امروز، خود را در قالب تقاضای قوی‌تر نشان داده است. این چرخش استراتژی که عمدتا ناشی از بهبود جو روانی بازار است، شاخص کل را پس افت یک‌روزه، دوباره به مسیر صعودی بازگرداند. نماگر اصلی سهام با ارتقای بیش از یک‌ونیم درصدیِ امروز پس از دو هفته توانست بار دیگر ارتفاع 215 هزار واحدی را بازگردد. جو مثبت حاکم بر بازار علاوه بر سهم‌های سودآور، در تقویت ارزش سهام مستعد بر اثر اخبار-و نه سود- هم موثر بوده است.
نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (31 اردیبهشت)

به گزارش می متالز، همان‌طور که انتظار می‌رفت موج عرضه که طی روز گذشته در بورس تهران دامن بسیاری از سهم‌ها را گرفته بود، امروز تغییر چهره داد و به سمت تقاضا میل کرد. در نتیجه، عقب‌گرد حدود 1000 واحدی شاخص کل در معاملات دیروز به رشد 3200 واحدی این نماگر در جریان دادوستدهای امروز تغییر یافت. حرکت‌های زیگزایی دماسنج سهام در چند روز اخیر تا حدود زیادی برآمده از افزایش تنش‌های سیاسی و البته ابهام در روند قیمت‌های جهانی بود. در پی این اتفاقات، بخشی از سهامداران در اندیشه خروج از بازار در نقش فروشنده ظاهر شدند و قیمت سهم‌ها را فارغ از ارزندگی آنها تحت فشار قرار دادند.

تبخیر خطرها در تالار شیشه‌ای

چنان که می‌دانیم، شوک‌های منفی و واکنش‌های هیجانی سهامداران از دو هفته قبل آغاز شد؛ با وجود این، سهامداران رفته‌رفته دریافتند که عوامل غیراقتصادی در نهایت در ارزش بنیادی سهام  تاثیر ندارد و به نظر می‌رسد در پی همین نگاه شدت واکنش‌ها به‌تدریج فروکش کرده است. از همین رو، روز گذشته با وجود مغلوب شدن سهم‌ها در برابر فشار عمومی عرضه اما شدت افت قیمت‌ها به نسبت روزهای ماقبل عمق چندانی نداشت. حتی بالاتر نشستن آخرین قیمت بسیاری از سهم‌ها از کف روزانه نوید عقب‌نشینی فروشندگان و بهبود تقاضا در معاملات امروز را می‌داد. این تغییر چهره را امروز در تکاپوی معامله‌گران در سمت خرید می‌توان دید که بر وسعت صف‌های خرید افزوده است. البته رونمایی از ظرفیت عمومی سهام از مجرای انتشار عملکرد سالیانه شرکت‌ها برای سال 97 در کنار سیاست‌های تقسیم سود ترغیب‌کننده سرمایه‌گذاران برای پیوستن به جبهه متقاضیان سهام هستند.

دلار، قاصد خوش‌خبر بورسی‌ها

نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است، حرکت بازار ارز به سمت نوعی تعادل جدید است. نمی‌توان انکار کرد که حضور موثر بازارساز در مدیریت التهابات ارزی و وادار کردن دلار به حرکت پیوسته در سراشیب طی 5 روز گذشته به تلطیف فضای روانی بازار سهام کمک کرد. اما نکته مهمتر که از حیث بنیادی، ارزش سهام دلاری بورس تهران را متاثر خواهد کرد، تثبیت نرخ نیمایی دلار در بالای مرز 10 هزار و پذیرفتن این مساله که صادرکنندگان بورسی بخش عمده کالاها و ارزهای خود را بر مبنای نرخی نزدیک‌تر به بازار آزاد و یا حتی بالاتر از 11 هزار تومان به فروش برسانند. تحقق این امر به معنای جبران افت نسبی قیمت‌های جهانی و همچنین، افزایش توان شرکت‌های مرتبط برای شناسایی سود از محل رشد نرخ دلار است.

چشم‌های خیره به کدال

با در نظر گرفتن تحولات اخیر در معادلات ارزی، علاوه بر نقش مثبت صورت‌های مالی سال گذشته که طی چند روز اخیر از ظرفیت قابل قبول طیف زیادی از سهم‌ها خبر می‌داد، انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها برای اردیبهشت که از فردا آغاز می‌شود، محرک دیگری برای سهام ارزیابی می‌شود. رصد این گزارش‌ها برای دنبال کردن اثر تحولات اخیر در سیاست‌های ارزی و تجاری اهمیت بسزایی برای فعالان بورس تهران دارد و می‌تواند در استمرار رشد سهام نقش موثری ایفا کند.

عناوین برگزیده