تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۱۲
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۳۸۵۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یادداشتی از سجاد غرقی

جلسه جنگی وزیر

می متالز - دیروز چهارشنبه اول خرداد 1398 و همزمان با روز معدن جلسه ای فوری بین اعضای انجمن سنگ و جمعی از فعالان بخش معدن و صنایع معدنی بر مبنای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر و توجه ویژه به حوزه صادرات برگزار شد. سجاد غرقی - عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و مدیرعامل شرکت متما - گفت: دیروز ساعت یک و نیم از اتاق تهران زنگ زدند که امروز وزیر جلسه ای با حضور تولیدکنندگان و معدنکاران دارد. من که وسط جلسه دیگری بودم زود تمام کردم و ساعت چهار به جلسه وزیر رسیدم.
جلسه جنگی وزیر

می متالز، یادداشتی از سجاد غرقی - وی افزود: از اعضای انجمن سنگ (سنگ های تزئینی) حضور داشتند آقایان شفیعی و شریفی، آقای امیرزاده از اتاق تهران و آقای معدلی از شرکت پرلیت. آقای اکبریان انجمن سنگ آهن هم بعدتر به جلسه پیوستند. اما نماینده خانه معدن و کمیسیون معادن اتاق حضور نداشتند و به خاطر ناهماهنگی، اعضای همه تشکل ها حضور نداشتند.

جلسه در خصوص بررسی پشنهادات و مسائل مربوط به معدنکاران و تولیدکنندگان بود. مطرح شد که برای اداره کشور سه وضعیت متصور است.

  • پلن 1، که مربوط به شرایط عادی است و سیاست گذاری ها بر آن مبناست: سیاست های رگولاتوری و توسعه ای.
  • پلن 2 برای شرایط بحران است و در نظر گرفتن شرایط و اقتضائات بحران در سیاست گذاری ها لحاظ می شود. 
  • پلن 3 که شرایط جنگ اقتصادی است و باید سیاستگذاریها بر مبنای ضروریات جنگی صورت بگیرد.

به وزیر (رضا رحمانی) گفتم بنده تجربه حضور مدیریت در دوران جنگ را نداشته ام اما به نظر می رسد که وضعیت شبیه باشد. وزیر در پاسخ گفت: «شرایط عملا بدتر از دوران جنگ است. چون در زمان جنگ ما می توانستیم خرید کنیم، حتی تجهیزات جنگی بخریم. اما الان تحریم همه جانبه ایم و شرایط به مراتب بدتر از دوران جنگ است.»

در ادامه مطرح شد که اگر ما در این شرایط که شبیه به دوران جنگ است به سر می بریم باید سناریوهای دوران جنگ را پیاده کنیم. در حالی که مدیران دولتی برنامه های شان را در حالت عادی و پلن ١  ادامه می دهند. مثل تعرفه ها و بحث های گمرکی که هیچ تناسبی با وضعیت کنونی ندارد. پیشنهاد شد که هزینه های ممکن کاهش پیدا کند.

دولت امکان ورود ماشین آلات معدنی را بدون گمرگ و بدون هرگونه ثبت سفارشی فراهم کند. این ماشین آلات سنگین در معدنکاری و راهسازی و بحث های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند. مثل ماشین آلات لوکس نیستند و نباید یک رفتار در قبال آنها صورت گیرد. هر کس به هر طریقی بتواند ماشین سنگین وارد کند، دولت باید در هر شرایط اجازه بدهد که وارد کند. چون شرایط مان غیرعادی است. برای ماشین آلات تولید صنعتی بی معناست که تعرفه و تشریفات گمرکی داشته باشم.

دوم پیشنهاد کردیم که معادن کوچک و متوسط به خاطر آسیب پذیری بیشتر، برای دوره ای از حقوق دولتی معاف و مالیات ها تبدیل به دیون آتی شود که آقای (جعفر) سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی، موافق تعلیق اخذ حقوق دولتی برای کوچک و متوسط ها بودند و گفتند عددی که دولت از معادن کوچک و متوسط دریافت می کند زیاد نیست و اگر در اختیار من بود حقوق دولتی اینها را حذف می کردم و ترجیح می دادم بدنامی گرفتن حقوق دولتی در این شرایط مطرح نباشد. البته آقای سرقینی خواست که این قضیه خبری نشود که ما هم اجابت امر کردیم و قضیه خبری نشد.

در آخر جلسه هم انجمن سنگ نمونه ای آورد و حضار شاهد هنرنمایی سنگتراشی با نام هنری «رها» بود که نام وزیر را بر سنگ حک کرد.

بعد از جلسه وزیر راهی پلی تکنیک شدم بابت مراسم دانشجویی روز معدن، که بعد تر خواهم نوشت.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده