تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۳۸۶۰۱
سرویس خبر : انرژی
وزیر نیرو:

استان‌های مرزی ویترین توسعه و آبادانی کشور هستند/ انعقاد 13 موافقتنامه مرزی برای توسعه منابع آب و خاک

می متالز - وزیر نیرو استان‌های مرزی را ویترین توسعه و آبادانی کشور دانست و افزود: تمامی طرح‌های توسعه منابع آب و خاک 12 استان مرزی کشور در چارچوب 13 موافقنامه مرزی منعقد شده با همسایگان کشورمان در حال اجراست.
استان‌های مرزی ویترین توسعه و آبادانی کشور هستند/ انعقاد 13 موافقتنامه مرزی برای توسعه منابع آب و خاک

به گزارش می متالز از وزارت نیرو، رضا اردکانیان در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی استان آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه تمامی طرح‌های توسعه منابع آب و خاک 12 استان مرزی کشور در چارچوب 13 موافقنامه مرزی منعقد شده با همسایگان کشورمان در حال اجراست، عنوان کرد: تمامی اقدامات جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حاکمیت و با رعایت قراردادهای دو جانبه و براساس اصل حسن همجواری انجام شده و خواهد شد.

وزیر نیرو استان‌های مرزی را ویترین توسعه و آبادانی کشور دانست و افزود: تثبیت جمعیت، توجه جدی به مسئله اشتغال و فراهم بودن شرایط تولید به ویژه در سالی که به نام رونق تولید نام گذاری شده است از اهم برنامه‌های دولت و وزارت نیرو برای استان‌های مرزی خواهد بود.

وی با اشاره به قدمت همکاری‌های ایران و کشورهای همسایه برای استفاده از رودخانه مرزی ارس، گفت: سابقه همکاری‌های یاد شده از زمان اتحاد جماهیر شوروی تاکنون وجود داشته است و نتیجه این مراودات، موافقت‌نامه‌ها و پروتکل‌های همکاری بوده است که در پی آن شاهد استفاده مشترک از آب این رودخانه برای آبیاری اراضی کشاورزی، تولید برق و مصارف شرب هستیم.

اردکانیان ادامه داد: در پی اجرای سه سد و سه ایستگاه پمپاژ سهم‌آبه ایران از رودخانه ارس به سد خارج بستر کرم آباد منتقل خواهد شد و سپس از این محل قادر خواهیم بود تا اراضی پایین دست را مشروب کنیم.

وی با اشاره به افتتاح سدهای مخزنی کرم‌آباد، سردشت و بویلاپوش، گفت: در اجرای این پروژه‌ها 22 کیلومتر کانال و به همین میزان خط لوله به کار گرفته شده است. در این مرحله جمعا 15 هزار و 700 هکتار اراضی منطقه مشروب خواهد شد ولی پس از تکمیل پروژه‌های توسعه منابع آب و خاک در آذربایجان‌غربی سطح اراضی تحت پوشش به 46 هزار و 500 هکتار خواهد رسید که جمعا جمعیتی بالغ بر سه میلیون و 400 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد و در دوره ساخت و بهره‌برداری ده‌ها هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را نیز سامان‌دهی کرده و خواهد کرد

وزیر نیرو تاکید کرد: تاکنون برای طرح‌های یاد شده بالغ بر سه هزار و 600 میلیارد تومان هزینه شده و اعتبار پروژه‌های که امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند حدود دو هزار و 200 میلیارد تومان خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه به آمایش سرزمینی و طرح‌های توسعه منطقه‌ای با محوریت آب در مناطق مرزی تاکید کرد و گفت: امیدواریم طبق آخرین وعده‌ سازمان برنامه و بودجه در تابستان امسال نخستین ویرایش طرح آمایش سرزمین برای بحث و بررسی و اصلاح و تکمیل عرضه شود و ما قطعا در سایه چنین طرحی است که می‌توانیم اطمینان داشته باشیم از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های خود به نحو مناسبی بهره‌برداری می‌کنیم.

اردکانیان یکی از مسائل موجود در طرح‌های توسعه منابع آب و خاک استان‌های مرزی را چالش بهره‌برداری دانست و افزود: این مهم شامل تعیین تکلیف اراضی ملی، تدوین نظام بهره‌برداری و تاسیس تشکل‌های است که جزو شروط اصلی استفاده از منابع صندوق توسعه و اجازات مقام معظم رهبری بوده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: یکی دیگر از چالش‌های پیش رو در این بخش بحث بازنگری در تعرفه‌های آب تحویلی است. به هر صورت این آب، آبی به نسبت گران خواهد بود و ما متعهد هستیم و می‌بایست بخشی از 30 درصد تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی را از طریق این مکانیزم بازپرداخت کنیم.

عناوین برگزیده