تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۸
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۳۸۶۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

می متالز - در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که " تنظیم بازار کالاهای اساسی از مسیر بورس کالا"، " امکان توسعه تجارت ایران و قطر از مسیر بورس کالا"، "موفقیت معامله ۱۲ قرارداد کشف پریمیوم قیر صادراتی" و " بورس کالا جامع‌ترین راه برای مبادلات کالایی" از مهم ترین آنها بود.
یک هفته با بورس کالا

تنظیم بازار کالاهای اساسی

به گزارش می متالز؛ عضو شورای رقابت و مشاور عالی رئیس اتاق تهران گفت: تنظیم بسیاری از کالاهای اساسی می تواند در بستر بورس کالا و به شیوه ای مطلوب رقم بخورد.

ابراهیم بهادرانی گفت: کمیسیون اقتصاد هیأت دولت با سه هدف «افزایش شفافیت معاملات»، «افزایش رضایتمندی کشاورزان و خریداران این محصولات» و «کاهش بار مالی دولت»، با عرضه محصولات ذرت و جو در بورس کالای ایران موافقت کرده است؛ چراکه تنظیم بسیاری از کالاهای اساسی می‌تواند در بستر بورس کالا و به شیوه‌ای مطلوب رقم بخورد.

وی افزود: در شرایط خاص اقتصادی کشور که ایجاد تعادل و تنظیم بازار کالاهای اساسی و مواد اولیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، برای شفاف سازی فعالیت‌ها و جلوگیری از جولان سفته بازان، باید تقویت همزمان بازارهای رسمی و تضعیف بازارهای غیر رسمی در دستور کار قرار گیرد که در این زمینه بورس نقش کلیدی را بر عهده دارد.

 

قیمت گذاری، معادلات بازارها را برهم می زند

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: هر عاملی که بازارها را از روند طبیعی خود خارج کند، موجب التهاب می شود. از این رو فعالان صنایع موافق کشف قیمت کالاها براساس عرضه و تقاضا هستند تا معادلات بازار بر هم نخورد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی افزود: در حال حاضر روند بازارها به گونه ای شده است که دو عامل در برهم خوردن نظم معاملات دخیل است، نخست واسطه ها و دوم دولت. واسطه ها که همواره به دنبال کسب سود از معاملات هستند و وارد بازار هر محصولی می شوند که «شفافیت»، راهکار کاهش فعالیت های واسطه ای در بازار است.دولت نیز همواره درصدد است تا روی محصولاتی چون آلومینیوم، مس، فولاد به شکل مستقیم یا غیر مستقیم از طریق اعمال محدودیت هایی قیمت گذاری کند که هر زمان اجازه ندهیم قیمت ها براساس عرضه و تقاضا و به شکل شفاف کشف شود، زمینه ایجاد مشکلات در بازار را فراهم کرده ایم. 

وی در ادامه به بورس کالا اشاره کرد و افزود: در حال حاضر فعالانی که با بورس کالا سروکار دارند و اقدام به خرید یا فروش محصولاتشان در بورس می کنند نیز موافق کشف قیمت ها براساس مکانیسم بورس یعنی عرضه و تقاضا هستند. از این رو ورود به روند قیمت گذاری کالاها و حتی ایجاد محدودیت های قیمتی موجب نارضایتی فعالان بازارها می شود.

 

امکان توسعه تجارت ایران و قطر از مسیر بورس کالا

رییس اتاق بازرگانی ایران و قطر می گوید، تجارت مدرن در بسترهای الکترونیکی و شفاف در بازارهای دنیا رایج است و ما نیز می توانیم از بستر و مکانیزم های بورس کالا برای تسهیل تجارت با قطر استفاده کنیم.

عدنان موسی پور، رییس اتاق بازرگانی ایران و قطر معتقد است که تجارت با قطر از حالت یک «فرصت» خارج‌شده و نیازمند یک «رقابت» است و اکنون باید برای گرفتن سهم در بازارهای این کشور با سایر رقبا هماورد هوشمندانه‌ای داشته باشیم.

وی تاکید کرد: قطر از ظرفیت بالایی برای ایفای نقش «واسط» برای ایران در تجارت جهانی برخوردار است و می‌تواند بسیاری از مبادلات جمهوری اسلامی را پوشش دهد. رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر همچنین اعتقاد دارد که تجارت مدرن در بسترهای الکترونیکی و شفاف در بازارهای دنیا رایج است و ما نیز می توانیم از بستر و مکانیزم های بورس کالا برای تسهیل تجارت با قطر استفاده کنیم. 

 

موفقیت معامله ۱۲ قرارداد کشف پریمیوم قیر صادراتی

در جریان معاملات یکشنبه هفته جاری، ۱۲ قرارداد کشف پریمیوم قیر ۶۰۷۰ صادراتی پالایش نفت جی عرضه شد که در نهایت ۱۵۵ هزار تن از این محصول در قیمت پایه و با پریمیوم صفر، مورد داوستد قرار گرفت.

۱۲ قرارداد کشف پریمیوم قیر ۶۰۷۰ صادراتی مجتمع پالایش نفت جی به حجم ۲۱۰ هزار تن در حالی در بورس کالای ایران عرضه شد که ۱۵۵ هزار تن آن در قالب قرارداد کشف پریمیوم و با پریمیوم صفر منعقد شد. مرحله نخست تحویل کالای عرضه شده در ۲ قرارداد کشف پریمیوم در تاریخ ۱۱ خردادماه ۹۸ اعلام شده و تحویل قراردادهای دیگر به ترتیب در ماه های بعدی بوده و تحویل کالای عرضه شده در دو قرارداد پایانی نیز مورخ ۸ آبان ماه امسال انجام خواهد شد.

 

چرا بهترین و بدترین گندم کشور یک قیمت دارد؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقد است که خرید و فروش سنتی محصولات کشاورزی تبعات بسیاری را برای کشور به دنبال دارد برای مثال همواره شاهد هستیم که بهترین و بدترین گندم تولیدی ما با یک قیمت خرید و فروش می‌شود که این اتفاق به مرور باعث کاهش کیفیت گندم و دلسردی تولیدکنندگان برتر کشور می شود.

سید راضی نوری اعلام کرد: دیر یا زود باید از سازوکار سنتی و مبادلات ناکارآمد به سمت خرید و فروش مدرن و شفاف حرکت کنیم چراکه برای توسعه راهی جز این مسیر وجود ندارد. پس در شرایطی که در کشورمان بورس کالای ایران با سازوکاری شفاف وجود دارد، باید با حمایت دولت همه کشاورزان کشور را با بورس آشنا کنیم تا بدانند محصول باکیفیت تر در بورس، قیمت بیشتری از محصول بی کیفیت خواهد داشت.

به گفته این نماینده مجلس، به هر میزان که سرعت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا را بیشتر کنیم، به کاهش واسطه های پرشمار بخش کشاورزی و رشد انگیزه کشاورزان کمک کرده ایم که البته این اتفاق باید سال ها پیش رقم می خورد تا امروز شاهد شفافیت آماری در تولید و فروش محصولات کشاورزی باشیم؛ به این ترتیب اقدامات لازم باید هر چه سریعتر فراهم شود که خوشبختانه به تازگی عرضه جو و ذرت همانند چند سال گذشته در بورس کالا تصویب شده است.

 

توجه ویژه به عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:در سال رونق تولید قرار داریم و برای تحقق این موضوع نباید اقدامات ضد تولیدی مثل اتخاذ سیاست قیمت دستوری برای تولیدکننده را در پیش بگیریم.

یکی از راه های تنظیم بازار کالاهای اساسی، شفافیت در معاملات است که می توان با توجه ویژه به عرضه محصولات در بورس کالا به عنوان یکی از ارکان اقتصادی شفاف کشور به تعادل بازار و کاهش التهابات کمک کرد.

حمیدرضا حاجی بابایی تاکید کرد: حمایت از تولیدکننده داخلی در فضایی غیر شفاف و بدون آمار بسیار سخت می شود اما امروز که آمارهای بورس کالا در مقابل دیدگان همه است، مسوولان می توانند زمینه افزایش عرضه و ورود تقاضا به بورس را فراهم کنند که بدون شک عمده مشکلات فعلی در فضای شفاف بورس به حداقل می رسد.

 

بورس کالا جامع‌ترین راه برای مبادلات کالایی

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان با تأکید بر این که بورس محل تلاقی عرضه و تقاضا بوده وعامل گرانی قیمت کالاها نیست، این بازار را جامع‌ترین راه برای مبادلات کالایی دانست.

محمود اکبری در خصوص طرح برخی انتقادات نسبت به احتمال رشد قیمت یک کالا پس از عرضه در بورس گفت: این انتقاد منطقی به نظر نمی‌رسد، چرا که بورس عامل گرانی نیست و محل تلاقی عرضه و تقاضای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.در واقع بورس شرایط تعیین قیمت و قیمت معامله را تحمیل نمی‌کند، بلکه شرایط اثرگذار بر قیمت تحت تأثیر عوامل خارج از بورس است.

وی با بیان این که حضور در بورس کالا شفافیت و کشف قیمت منصفانه را در فضای رقابتی در پی دارد، گفت: حضور در این بازار شفاف به دلیل کشف قیمت‌های واقعی، یک مزیت برای دو طرف معامله محسوب می‌شود.به عبارت بهتر، جامع‌ترین و شفاف‌ترین روش و بستر معاملاتی نه تنها در ایران بلکه در دنیا بورس‌های هستند به طوری که کشورهای توسعه یافته و پیشرفته صنعتی نیز همچنان بر ساختار بورس و توسعه آن تأکید دارند

 

آمار قابل قبول حجم معاملات آتی زعفران

مدیرعامل گروه بین‌المللی نوین زعفران می گوید که با توجه به عمر کم بازار آتی زعفران در بورس کالا اما آمار خرید و فروش در این بازار رضایت بخش است و پیش بینی می شود به مرور بر حجم معاملات آتی زعفران افزوده است.

علی شریعتی مقدم با اشاره به حجم و ارزش مناسب معاملات در بازار آتی زعفران گفت: بازار آتی باگذشت زمان در میان سرمایه‌گذاران جایگاه خود را پیداکرده و در حال شکل‌گیری است. این بازار موردتوجه معامله گران قرارگرفته و به‌این‌ترتیب حجم و ارزش معاملات خوبی در این بازار به ثبت رسیده است.

این صادرکننده زعفران افزود: بازار گواهی سپرده زعفران در سال جاری نوسان مثبت داشته و کشاورزان از این بازار استقبال خوبی کردند. روند معاملات بازار گواهی سپرده در شفافیت و کشف قیمت واقعی برای کشاورزان عملکرد خوبی داشته است.

عناوین برگزیده